
Terra Infirma: Taste of Cement
Syrische bouwvakkers in ballingschap zijn verscheurd tussen twee plekken: hun door de oorlog verwoeste huizen in Syrië en de naoorlogse wederopbouw in Libanon. Gedurfde, fantasierijke en visueel spannende winnaar van de internationale competitie op Visions du Réel. Met inleiding door Sheyma Buali.

Syrische bouwvakkers bouwen in naoorlogs Beiroet een wolkenkrabber, terwijl tegelijkertijd hun eigen huis in Syrië wordt beschoten. De Libanese regering heeft een avondklok ingesteld voor de arbeiders, die daardoor opgesloten zitten op de bouwplaats. Hun enige contact met de buitenwereld is het gat waardoor ze 's ochtends naar buiten klimmen om aan een nieuwe werkdag te beginnen. Afgesneden van hun vaderland verzamelen ze zich 's nachts rond een kleine tv om het nieuws uit Syrië te volgen. Het ontbreekt hen aan de meest elementaire mensen- en arbeidersrechten, maar blijven toch hopen op een ander leven.
dromerige omwegen
Na The Immortal Sergeant maakte Ziad Kalthoum een poëtisch en observerend essay over wat het betekent om in oorlogstijd in ballingschap te leven, zonder mogelijkheden om naar huis terug te keren. Kalthoums adembenemende camerawerk, speelse montage en dromerige omwegen leiden tot een gedurfd, fantasierijk en visueel spannend werk. Voorstelling bij de tentoonstelling Trembling Landscapes: Between Reality & Fiction van gastcurator Nat Muller.
inleiding
Inleiding door Sheyma Buali, sinds 2015 directeur van BBC Arabic Festival. Ze houdt zich bezig met media, film en beeldende kunst uit de Arabische wereld en is naast Commissioning Editor voor Ibraaz Channel en Creative Time Reports ook cultuurcorrespondent voor Asharq AlAwsat. Eerder werkte ze op het London Palestine Film Festival en de RAI International Ethnographic Film Festivals.
Dit is onderdeel van
Details
Onderdeel van
Trembling Landscapes
Landschap is een beladen begrip in het Midden-Oosten.* Aan de ene kant speelt een heftige mix van nationale en natuurlijke grenzen, conflicten over grondstoffen en gebied en (koloniale) geschiedenis. Aan de andere kant is het een rijke bron voor identiteit, traditie, en verbeelding.



Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.