The Assassin
Hou Hsiao-hsien stort zich op het genre van de martial arts en geeft er een spirituele draai aan. The Assassin – prijs voor Beste Regie in Cannes – is een fraai gestileerde vertelling over de dodelijke huurmoordenares Nie Yinniang. De actie speelt zich af tijdens de T'ang-dynastie in de negende eeuw, op het hoogtepunt van China’s macht.
Jaren deed Hou Hsiao-hsien (Millenium Mambo, Le voyage du ballon rouge) erover om zijn poëtische kijk op het klassieke genre van de Wuxia – de Chinese vechtfilm – te realiseren. Zijn portret van de dodelijk mooie huurmoordenaar Yinniang focust verrassend op de psychologie van een jonge vrouw in conflict met haar geweten.
Yinniang heeft de opdracht om de gouverneur van een van de Noord-Chinese provincies te vermoorden; langzaam werkt ze zich naar het te doden object toe, door alle lagen van de macht heen. Complicerende factor: de machtige gouverneur is de man die haar ooit beloofd was als huwelijkspartner.
Subtiel registreert de regisseur het innerlijke leven van een vrouw die getraind is om te doden; de stilering van de vechtscènes is uitzonderlijk subtiel en ingehouden, de sfeer van de beelden ontleend aan oude Chinese landschapsschilderingen. “In zijn schoonheid de meest verleidelijke en meeslepende film die Hou ooit heeft gemaakt heeft”, oordeelde vakblad Variety.
Heruitbreng twee vroege klassiekers Hou Hsiao-hsien
Bij de première van The Assassin, de nieuwste film van de Taiwanese regisseur Hou Hsia-hsien, brengt EYE twee van zijn vroegere, zelden vertoonde films uit in de theaters. De digitaal gerestaureerde klassiekers A Time to Live, a Time to Die (1985) en Dust in the Wind (1985) zijn vanaf half februari landelijk te zien.
“...zo mooi dat je bijna zou vergeten te kijken. (***** De Filmkrant)
“Als diep doorvoelde schoonheid een naam zou hebben, dan zou dat The Assassin zijn. (***** NRC Handelsblad)
“ ...Wat Hou biedt, in weldadige overvloed, is schoonheid, sfeer en het vermogen om gevoel en gemoed zonder woorden uit te drukken. Hij gebruikt daarbij niet alleen een sublieme kostumering en vormgeving, maar ook een reeks adembenemende Noord-Chinese landschappen. (**** Het Parool)
Details
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.