
The Insect Woman
Een vrouwenleven: ze wordt in 1919 op het platteland geboren, wordt hoerenmadam in Tokio en keert in 1963 met haar dochter terug naar haar geboortestreek. Ze heeft de overlevingsdrang van een insect, even meedogenloos als de haar omringende wereld. Via haar weet Imamura een fascinerend portret te maken van drie generaties Japanse vrouwen, vrouwen die de conventies aan hun laars lappen.

Lang niet vertoonde klassieker van Japanse New Wave-regisseur Shohei Imamura, later tweevoudig winnaar van de Gouden Palm op het Filmfestival van Cannes. Imamura beschouwde zichzelf niet alleen als cineast maar ook als observator van de Japanse onderklasse:” I like to make messy films... I am interested in the relationship of the lower part of the human body and the lower part of the social structure... I ask myself what differentiates humans from other animals. What is a human being?”
Scorsese over Imamura: 'Iedere keer als ik een van Imamura”s films bekijk leer ik iets. En iedere keer weer ben ik verkocht. Hij laat ons van dichtbij, van heel dichtbij, aspecten van de menselijke natuur zien die de meesten van ons, misschien wel wij allen af en toe, liever weggemoffeld zouden zien. Daarom zijn Imamura”s films zo beangstigend, zo verontrustend, en uiteindelijk ook zo bevrijdend.'
Vertoning 35mm-kopie (EYE-collectie).
Dit is onderdeel van
Details
Onderdeel van
Martin Scorsese
In de zomer van 2017 presenteerde Eye een tentoonstelling over een van de belangrijkste Amerikaanse filmregisseurs van de afgelopen vijftig jaar: Martin Scorsese. De regisseur van klassiekers als Taxi Driver, Raging Bull en The Wolf of Wall Street heeft in de loop van de tijd een uniek filmisch handschrift ontwikkeld.



Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.