The Natural History of Destruction
Sergei Loznitsa / DE, NL, LT, 2022 / 111 min.
Sergei Loznitsa (Donbas, Maidan) maakte een indrukwekkende archiefdocumentaire over de massale bombardementen op Duitse steden door de geallieerden: de abstracte schoonheid van de opnamen uit de lucht maskeert de verwoestingen en het lijden van de burgerbevolking op de grond
Wie documentaires over de Tweede Wereldoorlog heeft bekeken, heeft ook opnamen gezien van de bombardementen op Berlijn, Hamburg en Dresden. Dat waren fragmenten in een groter verhaal; Sergei Loznitsa’s nieuwste film gaat veel verder: bijna twee uur lang laat hij ons kijken naar een compilatie van opnamen uit de lucht van de massabombardementen in de laatste jaren van WOII.
Het resultaat zou je een symfonie van de verwoesting kunnen noemen, een schurende omschrijving die het dubbelzinnige karakter van Loznitsa’s documentaire onderstreept: de beelden zijn van bijna schilderachtige schoonheid – de ontploffende bommen zien eruit als vluchtige lichtpuntjes die worden opgezogen door een zwarte ondergrond.
Schilderij
De esthetiek van de (militaire) opnamen maskeert echter het effect van het wapentuig: het lijden van de getroffen burgerbevolking is immens. Loznitsa in de Filmkrant: “Die bombardementen zien er voor mij uit als een schilderij van Jackson Pollock. (…) Ik dacht: ik kan de horror van de oorlog laten zien zonder er ook maar een woord aan vuil te maken. Het is alleen licht en duisternis. En daarmee is het ook de essentie van de cinema.”
Dekmantel
The Natural History of Destruction bouwt voort op een essay van de Duitse publicist W.G. Sebald, die constateerde dat er te weinig aandacht is voor de slachtoffers van bombardementen; hoe legitiem zijn deze oorlogshandelingen tegen een weerloze burgerbevolking?
Voor Sergei Loznitsa (1964), opgegroeid in Kyiv, sinds 2001 woonachtig in Duitsland, zet de film aan tot nadenken. De Duitsers bombardeerden Londen, de geallieerden Duitsland, en de Russen – nu – Oekraïne. Altijd worden de bombardementen uitgevoerd onder de dekmantel van ‘militaire strategie’, geen van de partijen lijkt zich te bekommeren om de morele verantwoording voor honderdduizenden slachtoffers.
“This is undoubtedly the strongest and most impressive film […] of the Cannes Film Festival […].” Le Monde
"People seem to come to life on the big screen so much the truth images are alive and vibrant […]“ La Repubblica
"With Russian bombs falling on maternity hospitals, theaters and other places crowded with sheltering civilians, ‘The Natural History of Destruction’ transformed into a film less about the past than the present.“ The Washington Post
Details
Regisseur
Sergei Loznitsa
Productiejaar
2022
Productieland(en)
DE, NL, LT
Originele titel
The Natural History of Destruction
Lengte
111 min.
Taal
Engels, Duits
Ondertiteling
NLD
Drager
DCP
Je moet cookies accepteren om dit te kunnen kijken.
Eye Film Player
Op de Eye Film Player zijn negen andere films van Sergei Loznitsa te zien, waaronder Donbass, Maidan en The Trial.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.