Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
still The Natural History of Destruction (Sergei Loznitsa, NL 2022)

The Natural History of Destruction

Bekijk trailer

Sergei Loznitsa / DE, NL, LT, 2022 / 111 min.

Sergei Loznitsa (Donbas, Maidan) maakte een indrukwekkende archiefdocumentaire over de massale bombardementen op Duitse steden door de geallieerden: de abstracte schoonheid van de opnamen uit de lucht maskeert de verwoestingen en het lijden van de burgerbevolking op de grond

poster The Natural History of Destruction (Sergei Loznitsa, NL 2022)

Wie documentaires over de Tweede Wereldoorlog heeft bekeken, heeft ook opnamen gezien van de bombardementen op Berlijn, Hamburg en Dresden. Dat waren fragmenten in een groter verhaal; Sergei Loznitsa’s nieuwste film gaat veel verder: bijna twee uur lang laat hij ons kijken naar een compilatie van opnamen uit de lucht van de massabombardementen in de laatste jaren van WOII.

Het resultaat zou je een symfonie van de verwoesting kunnen noemen, een schurende omschrijving die het dubbelzinnige karakter van Loznitsa’s documentaire onderstreept: de beelden zijn van bijna schilderachtige schoonheid – de ontploffende bommen zien eruit als vluchtige lichtpuntjes die worden opgezogen door een zwarte ondergrond.

Schilderij

De esthetiek van de (militaire) opnamen maskeert echter het effect van het wapentuig: het lijden van de getroffen burgerbevolking is immens. Loznitsa in de Filmkrant: “Die bombardementen zien er voor mij uit als een schilderij van Jackson Pollock. (…) Ik dacht: ik kan de horror van de oorlog laten zien zonder er ook maar een woord aan vuil te maken. Het is alleen licht en duisternis. En daarmee is het ook de essentie van de cinema.”

Dekmantel

The Natural History of Destruction bouwt voort op een essay van de Duitse publicist W.G. Sebald, die constateerde dat er te weinig aandacht is voor de slachtoffers van bombardementen; hoe legitiem zijn deze oorlogshandelingen tegen een weerloze burgerbevolking?

Voor Sergei Loznitsa (1964), opgegroeid in Kyiv, sinds 2001 woonachtig in Duitsland, zet de film aan tot nadenken. De Duitsers bombardeerden Londen, de geallieerden Duitsland, en de Russen – nu – Oekraïne. Altijd worden de bombardementen uitgevoerd onder de dekmantel van ‘militaire strategie’, geen van de partijen lijkt zich te bekommeren om de morele verantwoording voor honderdduizenden slachtoffers.

“This is undoubtedly the strongest and most impressive film […] of the Cannes Film Festival […].” Le Monde

"People seem to come to life on the big screen so much the truth images are alive and vibrant […]“ La Repubblica

"With Russian bombs falling on maternity hospitals, theaters and other places crowded with sheltering civilians, ‘The Natural History of Destruction’ transformed into a film less about the past than the present.“ The Washington Post

Details

Scenes from this movie may cause fearPersons under 12 years must be accompanied by an adult

Regisseur

Sergei Loznitsa

Productiejaar

2022

Productieland(en)

DE, NL, LT

Originele titel

The Natural History of Destruction

Lengte

111 min.

Taal

Engels, Duits

Ondertiteling

NLD

Drager

DCP

Je moet cookies accepteren om dit te kunnen kijken.

still The Natural History of Destruction (Sergei Loznitsa, NL 2022)
still The Natural History of Destruction (Sergei Loznitsa, NL 2022)
still The Trial (Sergei Loznitsa, NL 2018)

Eye Film Player

Op de Eye Film Player zijn negen andere films van Sergei Loznitsa te zien, waaronder Donbass, Maidan en The Trial.

Bezoek de Eye Film Player
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN

Huidige tentoonstelling

  • 13 oktober 2024 — 5 januari 2025

    Underground

    American Avant-Garde Film in the 1960s

Films, talks & events

Toon alles

voor alle dagen

in alle talen

Sorteer op