The Social Network
David Fincher / US, 2010 / 120 min.
Na het klimaat zijn sociale media het meest besproken onderwerp van de laatste jaren. Over de aanstichter, Mark Zuckerberg, maakte David Fincher een even spannende als ontluisterende film. Industriële rocker Trent Reznor zorgde voor bijpassende creepy score.
Valt Mark Zuckerberg te benijden? Onlangs lag de multimiljardair onder vuur vanwege de privacy-schendingen van het door hem opgerichte Facebook. Maar ook vijftien jaar terug, in het prille begin, was hij al het mikpunt van beschuldigingen.
In The Social Network zien we een piepjonge Zuckerberg al snel in conflict komen met de vrienden die, terecht, hun aandeel in het bedenken van het online platform opeisen. Een bittere juridische strijd op meerdere fronten is het gevolg.
rancuneus
Mag het gegeven op papier niet al te opwindend lijken, regisseur David Fincher, scenarist Aaron Sorkin (The West Wing) en niet in de laatste plaats acteur Jesse Eisenberg keren de rancuneuze, sociaal 'uitgedaagde' tech-nerd Zuckerberg genadeloos binnenstebuiten. En dat in een film die de volle 120 minuten even spannend blijft als Finchers thrillers Seven (1995) en Zodiac (2007).
Overigens is Facebook zo'n sterk merk gebleken dat de film het platform desondanks, en ondanks drie Oscars, nauwelijks schade heeft berokkend.
Nine Inch Nails
Een van die Oscars ging naar Trent Reznor, frontman van de industriële rockers Nine Inch Nails, die samen met de Brit Atticus Ross de elektronische score componeerde. Fincher noemde namen als Tangerine Dream en Blade Runner's Vangelis ter inspiratie. Reznor en Ross namen die suggestie ter harte, maar, aldus Reznor in een interview: 'Wij dachten: laten we er een imperfectie aan toevoegen. Zuckerberg is in deze film tenslotte een behoorlijk gemankeerde figuur.'
En dat maakt de score zelf, met zijn dreigende synthesizerklanken en hier en daar een verdwaald pianothema, dan juist weer perfect.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
David Fincher
Productiejaar
2010
Productieland(en)
US
Originele titel
The Social Network
Lengte
120 min.
Drager
DCP
Onderdeel van
Tales of the Future
Met Eye on Sound: Tales of the Future laat Eye de invloed van de synthesizer op filmmuziek en sounddesign horen. Tales of the Future verhaalt hoe de synthesizer uitgroeide tot onmisbaar instrument in de filmmuziek.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.