The Third Man
Carol Reed / GB, 1949 / 108 min.
Wenen, vlak na de oorlog. Een wespennest van oorlogsprofiteurs en spionnen. Een man op de vlucht. Onheilspellende slagschaduwen in zwart-wit, een achtervolging door het riool. Noir-klasieker pur sang, met Orson Welles en Joseph Cotton, nu in 4K-restauratie.
Wie was Harry Limes? Wat verbergt zijn vriendin Anna (Alida Valli)? Regisseur Carol Reed en scenarioschrijver Graham Greene (ex-spion) sturen Martins op pad door een kapotgebombardeerde stad, waar de Russen, Britten en Amerikanen elkaar angstvallig in de gaten houden en paranoia regeert. Heeft Limes een val gezet voor Martins?
Slagschaduwen
The Third Man is een ingenieus geconstrueerde vertelling over een geënsceneerde verdwijning. Carol Reed besloot op locatie te filmen, in zwartwit, met expressionistische cameravoering: lange slagschaduwen, gekantelde beelden en een mysterieuze sfeer. De plotselinge verschijning van Limes, vanuit een nis, behoort tot een van de meest iconische scenes van de film noir.
Ook de score van Anton Karas (‘The Harry Lime Theme’) is opmerkelijk: nooit eerder werd de citer gebruikt als instrument voor filmmuziek.
Reeds meesterwerk geldt als een van de beste Britse films aller tijden; de film werd in 2019, bij de 70ste verjaardag, grondig gerestaureerd en is nu te zien in een haarscherpe digitale 4K-presentatie.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Carol Reed
Productiejaar
1949
Productieland(en)
GB
Originele titel
The Third Man
Lengte
108 min.
Taal
Engels
Ondertiteling
NLD
Drager
DCP
Onderdeel van
Film Noir
Regenachtige straten, kringelende sigarettenrook en mannen met een duister verleden. Het onontkoombare noodlot en de femme fatale, sluw en seksueel onafhankelijk: Eye presenteert deze zomer een uitgebreid programma rond de klassieke film noir, met meesterwerken als The Third Man en In a Lonely Place, met Humphrey Bogart. Met vintage 35mm-prints en fonkelnieuwe restauraties.
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar Restaurant.
Steun Eye. Word lid van de Eye Society.