
The Wrong Movie
Keren Cytter / US, BE, 2024 / 97 min.
Kammerspiel van Keren Cytter verkent de levens van een aantal Amerikaanse jongeren van de Gen Z-generatie, honderd procent digital natives. Existentiële problemen lokken heftige gevoelens uit, in een hoogtechnologisch tijdperk blijkt intimiteit moeilijk.

Langzaam komen de leden van het ensemble in beeld: jonge mensen wier levens losjes samenhangen, maar toch existentieel verbonden zijn. Als digital natives zijn ze gewend vooral via de mobiel te communiceren, nu moeten ze elkaar leren kennen en begrijpen in lijfelijke aanwezigheid.
Hoe overeind te blijven in een wereld waarin geld het leidend principe is, blijkt voor iedereen een probleem. En naast het geld stelt ook het persoonlijke leven zo z’n uitdagingen; Angel treurt om een oude vlam, Timur is aan de drugs en Nicole draagt de as van haar overleden vader mee in een boodschappentas.
Cytter schetst hoe de jongeren zich uiten – de emoties kunnen hoog oplopen – en nader tot elkaar proberen te komen, in elkaar verstrikt raken. Iedere poging tot intimiteit leidt echter tot een nieuw moment van hulpeloosheid, de binnenshuis rondcirkelende dronecamera legt het minutieus vast, met een slim geconstrueerde tragedie over chillen, voelen en ontdekken tot resultaat.
Over de regisseur
Keren Cytter (1977) woont in New York. Ze studeerde aan het Avni Institute for Art in Tel Aviv en verwierf bekendheid met videoinstallaties – wereldwijd te zien in musea –, theaterstukken en tekeningen. In 2012 richtte ze het dansgezelschap D.I.E. NOW (Dance International Europe Now) op. Ze heeft ook vijf romans en drie kinderboeken geschreven. In 2021 ontving Cytter een Guggenheim Fellowship.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Keren Cytter
Productiejaar
2024
Productieland(en)
US, BE
Originele titel
The Wrong Movie
Lengte
97 min.
Taal
Engels
Ondertiteling
ZONDER
Drager
DCP
Onderdeel van
Eye on Art
Eye on Art is een programmareeks op het raakvlak van film en andere kunsten. Eye on Art sluit aan bij de actualiteit, met voorstellingen rond hedendaagse kunstenaars en programma’s bij belangrijke tentoonstellingen, manifestaties en Eye-activiteiten.

Why in Eye
Deze film blies me uit m'n stoel omdat hij op een pijnlijke en absurde manier laat zien hoe moeilijk het is om volwassen te worden in een tijd waarin volheid al snel leeg is en iedere leegte zich onmiddellijk vult.
Anna Abrahams
programmeur Eye


Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN