Til Madness Do Us Part
Wang Bing verbleef maanden in een halfopen psychiatrische inrichting in een Zuid-Chinese provinciestad. Dit ziekenhuis is hun thuis geworden. Voorstelling bij de tentoonstelling rond de EYE Art & Film Prize.
De patiënten die Wang Bing op tedere wijze volgt zijn door hun familie en de maatschappij in de steek gelaten. Volgens Wang zelf is er geen vrijheid in dit ziekenhuis. Maar als mensen achter tralies gestopt worden, zijn ze toch in staat een nieuwe wereld te scheppen, zonder beperkingen in moraal of gedrag.
Die mensen die we in de film zien, kunnen geïmmigreerde arbeiders zijn die op hun werk een inzinking kregen, of studenten die instortten door hun toelatingsexamen aan de universiteit. Soms lieten hun familieleden hen opnemen na een conflict, of simpelweg omdat ze geen vrouw of werk hebben en een leeftijd hebben bereikt waarbij de familie niet langer voor hen wil zorgen. Dit ziekenhuis is hun huis geworden. Ze leven er alsof ze thuis zijn. In het nachtelijk donker zijn hun lichamen als spoken, op zoek naar liefde, geestelijk of lichamelijk.
Regisseur Wang Bing is de winnaar van de EYE Art & Film Prize, bestemd voor een oeuvre dat zich op het grensvlak van kunst en film begeeft.
De film wordt zonder pauze vertoond.
Dit is onderdeel van
Details
Onderdeel van
Hito Steyerl, Ben Rivers, Wang Bing
Het grensgebied tussen film en beeldende kunst is een belangrijk aandachtspunt binnen het tentoonstellingsbeleid van Eye. Om het belang hiervan te benadrukken hebben Eye en het Paddy and Joan Leigh Fermor Arts Fund in 2015 een jaarlijkse prijs in het leven geroepen ter stimulering van nieuw werk van een kunstenaar/filmmaker die een belangrijke bijdrage levert aan dit interdisciplinaire gebied.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.