Tomorrow's Classics
IDFA 2022: Tomorrow's Classics
Een uniek verzamelprogramma met hedendaagse, cinematografische meesterwerken van regisseurs van over de hele wereld. Met een Cineville pas betaal je € 12,50 voor Tomorrow’s Classics. Je kunt de films uit dit programma tijdens het festival ook los bezoeken en dan betaal je € 2,50.
Dit bijzondere verzamelprogramma met speciale korting voor Cineville-pashouders bestaat uit drie klassiekers van morgen. Een uniek verzamelprogramma met hedendaagse, cinematografischemeesterwerken van regisseurs uit de hele wereld.
Cineville-pashouders krijgen korting en kunnen voor € 12,50 naar het Tomorrow's Classics programma. Je kunt de films uit dit programma tijdens het festival ook los bezoeken voor € 2,50 per film
Programma
Apolonia, Apolonia (Lea Glob, DK/PL 2022, 116')
Een sprookjesachtig bestaan leidde Apolonia Sokol in de ogen van de Deense filmmaker Lea Glob, toen zij haar in 2009 voor het eerst portretteerde. De getalenteerde Apolonia werd geboren in een undergroundtheater in Parijs en groeide op in een kunstenaarsgemeenschap – het ultieme bohemien bestaan. Als twintiger studeert ze aan de Beaux-Arts de Paris, een van de meest prestigieuze kunstacademies van Europa. Door de jaren heen keerde Lea Glob telkens weer met haar camera bij de charismatische Apolonia terug en ontstond een bijzondere band tussen de twee jonge vrouwen.
Het resultaat is dit dertien jaar omspannende, fascinerende portret van een jongvolwassen vrouw die haar plek zoekt in de (kunst)wereld. Apolonia is overtuigd van haar talent, maar heeft het niet altijd makkelijk. Sprookjes bestaan niet; een vrouwelijke kunstschilder moet meer opgeven en heeft meer te overwinnen dan een man, is een van de lessen die Apolonia leert. Dat geldt ook voor haar vriendin Oksana Shachko, een van de oprichters van de feministische actiegroep Femen, met wie ze lang samenwoont. Apolonia’s veerkracht wordt flink op de proef gesteld.Silent House (Farnaz Jurabchian & Mohammadreza Jurabchian, IR/CA/PH/QA 2022, 100')
Tegen de achtergrond van de turbulente Iraanse geschiedenis van de afgelopen veertig jaar toont Silent House de lotgevallen van drie generaties van een Iraanse familie uit de hogere klasse. Centraal staat de villa, waarin de familie gelukkige en dramatische perioden heeft beleefd. De filmmakers, die als broer en zus tot de familie behoren, konden voor de film putten uit het rijke familiearchief van homemovies. Naast dit historische materiaal bevat deze documentaire recente interviews met familieleden, vooral met de moeder en de oma van de makers.
Er doemt een beeld op van een welvarende familie, die hard wordt getroffen door de Iraanse Revolutie in 1979. Opa gaat failliet en de ideologische veranderingen hakken er ook bij de rest van de familie flink in. Een oom van de filmmakers moet vechten in de Iran-Irak-oorlog, waaruit hij getraumatiseerd terugkomt. Een andere oom emigreert naar Engeland. De energieke en ambitieuze moeder van de filmmakers onderneemt van alles – ze begint een boekwinkel en wil meedoen aan de parlementsverkiezingen – maar loopt hard tegen patriarchale, ideologische en religieuze muren aan. Het uiteindelijke verval van de familievilla weerspiegelt de teloorgang van Iran.Paradise (Alexander Abaturov, FR 2022, 88')
In de zomer van 2021 leidt een uitzonderlijke hittegolf in Jakoetië, het noordoosten van Siberië, tot enorme bosbranden. Op de eindeloze taiga ligt het dorp Shologon, gehuld in oranje rook en zwarte as. Het bos staat in brand en de vlammen naderen snel.
Van de regering hoeven de oorspronkelijke bewoners geen hulp te verwachten. Want Shologon ligt aan de rand van de ‘Controlezone’, de officiële term in de Russische wet voor afgelegen of dunbevolkte gebieden waar de autoriteiten niet verplicht zijn om natuurbranden te bestrijden, als de kosten om ze te blussen groter zijn dan de geschatte schade. Aan hun lot overgelaten slaan de bewoners de handen ineen.
Deze visueel sterke film is gelardeerd met een Jakoet-sprookje over de wind die over de heilige berg blaast. Een oud verhaal dat nu akelig actueel is, omdat diezelfde wind nu vooral de vlammen dichterbij brengt. De camera gaat met de mannen mee het vuur in, door hen De Draak genoemd, als ze proberen de vlammen te bedwingen. De klimaatverandering gaat in de poolgebieden sneller dan waar dan ook, met dit inferno als krachtig visueel bewijs.
Dit is onderdeel van
Details
Productiejaar
2022
Lengte
304 min.
Productieland(en)
NL
Onderdeel van
IDFA 2022
Documentaireliefhebbers kunnen woensdag 9 tot en met zondag 20 november weer in hun agenda vrijhouden. Dan vindt namelijk voor de 35ste keer het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) plaats, met vertoningen in bioscopen en festivallocaties door heel Amsterdam, waaronder Eye en Tuschinski.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.