
Tsuma yo bara no yo ni
Mikio Naruse / JP, 1935
De film is ook bekend onder de Japanse titel Tsuma yo bara no yô ni.©1935 Toho Co., Ltd.

Kimiko, een jonge zelfstandige, moderne vrouw, spoort haar van het gezin vervreemde vader op; de man woont met een ex-geisha al jaren op het platteland. Ze weet hem te overtuigen naar zijn echtgenote terug te keren, maar de hereniging blijkt niet zonder problemen.
Naruse filmde het verhaal – naar een theaterstuk van Nakano Minoru – in de typisch ingetogen stijl van de shomingeki: rustig en gelaten ondergaan de protagonisten hun lot, maar de kijker weet dat onder het kalme oppervlak onuitgesproken conflicten en verlangens sluimeren.
Wife! Be Like a Rose! was de eerste Japanse geluidsfilm die in de VS was te zien en een van de eerste Japanse films die de aandacht trok van de westerse filmkritiek. Naruses strak gestileerde vertelling – de hoofdpersonen bewegen zich in gefragmenteerde ruimtes die het emotionele isolement versterken – werd vergeleken met het werk van Carl Dreyer en Robert Bresson.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Mikio Naruse
Productiejaar
1935
Productieland(en)
JP
Originele titel
Tsuma yo bara no yo ni
Ondertiteling
ENG
Drager
35mm
Onderdeel van
Mikio Naruse
De eerste feministische filmmaker van Japan, zo werd Mikio Naruse (1905-1969) genoemd. Naruses vrouwen, zoals ultiem belichaamd door zijn steractrice Hideko Takamine, zijn sterk, berekenend, vulgair, humoristisch, onafhankelijk én aantrekkelijk, omdat ze zich er veelal van bewust zijn dat hun lichaam hun enige kapitaal is. Naruse maakte films vanuit het gezichtspunt van de vrouw. Een uniek element binnen de mannenmaatschappij van de toenmalige Japanse filmwereld.



Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.