Use Knife Scores La coquille et le clergyman
Deze voorstelling maakt onderdeel uit van ADE 2019.
De officiële geschiedschrijving wees Un chien andalou(1929) van Luis Buñuel en Salvador Dalí lange tijd aan als de eerste surrealistische film. Ten onrechte. Het was de eerste surrealistische film die door de surrealisten zélf werd omarmd. Een jaar eerder hadden ze het niet minder experimentele La coquille et le clergyman op boegeroep onthaald, terwijl regisseuse Germaine Dulac (1882-1942) voor 'koe' werd uitgemaakt. Zelfs de scenarist van de film, poète maudit Antonin Artaud, keerde zich tegen de maakster.
seksistisch
Achteraf lijkt het erop dat de heren zich stoorden aan de feministische visie die uit de film sprak. Een priester is geobsedeerd door een generaalsvrouw die, dankzij montage en trucages, letterlijk ongrijpbaar blijkt. Wanneer de priester haar hals wil vastgrijpen verandert die in een huis. Wanneer hij de zeeschelpen uit de titel van haar borsten rukt, is ze ineens verdwenen. Frustrerend, voor de priester, en blijkbaar ook voor de mannelijke toeschouwers. Vooruitstrevend in de kunst, voor het overige behoorlijk seksistisch.
use knife
Meer dan negentig jaar later wordt Dulacs pionierswerk wel op waarde geschat. Onder anderen door de musici die in de loop der jaren een score voor de film componeerden. In Eye is die van het Belgische Use Knife te horen. De band rond Stef Heeren en Kwinten Mordijck, die postpunk combineert met new beat en pop, rolt live een gloednieuw elektronisch klanktapijt uit onder Dulacs stille filmklassieker. Zo blijkt La coquille et le clergyman heel wat beter bestand tegen de tand des tijds dan de critici van toen konden bevroeden.
Dit is onderdeel van
Details
Onderdeel van
Tales of the Future
Met Eye on Sound: Tales of the Future laat Eye de invloed van de synthesizer op filmmuziek en sounddesign horen. Tales of the Future verhaalt hoe de synthesizer uitgroeide tot onmisbaar instrument in de filmmuziek.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.