
Van De Jantjes tot We zijn er
Roelof Jan Minneboo en Ivan Barbosa presenteren een avond over de representatie van zwarte mensen in Nederlandse films, aan de hand van fragmenten, van een Sinterklaasintocht uit 1920 tot We zijn er (2016) met Typhoon. Aansluitend vertonen we de Telefilm Cabo (2012) van Ivan Barbosa.

Roelof Jan Minneboo en Ivan Barbosa laten hun licht schijnen op fragmenten uit film als Hoe St.Nicolaas de Jordaan gelukkig maakt (over een Sinterklaasintocht uit 1920), Sjors van de Rebellenclub (1925), De Jantjes (1934) en We zijn er (2016) met Typhoon, een poëtische en eigentijdse raptekst en een aanklacht tegen een zwarte bladzijde uit de koloniale geschiedenis, met rapper Typhoon als slaaf die door zijn witte eigenaar met de zweep wordt afgeranseld. Het eindshot is krachtig: het beeld van de opstandige slaaf die de zweep grijpt gaat over in de rapper op het podium, met opgeheven microfoon in de gebalde vuist. De clip werd gedraaid op locatie in Kaapverdië, destijds de spil in de internationale slavenhandel.
cabo
Aansluitend: Cabo (Ivan Barbosa, 2012). Artur is een ambitieuze Kaapverdiaan die geneeskunde studeert en tussen twee werelden leeft. Hij heeft een Nederlandse vriendin en probeert uit alle macht te integreren, maar zijn broer Harold bewandelt kortere wegen naar Rome. Artur's succesvolle leven blijkt echter deels façade als hij bezoek krijgt van een mysterieuze Afrikaan.
Dit is onderdeel van
Details
Onderdeel van
Black Light
Black Light zet de schijnwerpers op de verbeelding van zwarte identiteit (Black identity) in film, van 1920 tot nu. Eye nodigde tien gastcuratoren uit om voorstellingen te maken.



Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
