Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
Still A Robust Heart

VICE Night

IDFA 2022: VICE Night

VICE staat garant voor een bijzondere avond met korte films die je net even anders naar de wereld om je heen laten kijken.

poster IDFA 2022
VICE staat garant voor een bijzondere avond met korte films die je net even anders naar de wereld om je heen laten kijken.

Programma

  • Still Away

    Away (Ruslan Fedotow, HU/BE/PT 2022, 28')

    Hartbrekend portret van de zestienjarige Oekraïense vluchtelingen Andrey en Alisa, die in Boedapest helpen op een vluchtelingenschooltje. Andrey vraagt de kinderen om iets van thuis in Oekraïne te tekenen. Wat was er zo mooi? De kersenboomgaard van zijn opa, geeft hij zelf als voorbeeld. De kinderen praten met confronterend volwassen woorden over hun oorlogservaringen. Een jongetje neemt ernstig bepaalde gevechtsstrategieën door, een meisje vertelt beeldend over een raketaanval.

    Na schooltijd maakt het jonge stel kleurige protestkunstwerken op straat, die zorgen voor discussie tussen pro-Russische en pro-Oekraïense Hongaarse voorbijgangers. De camera filmt het tweetal zonder commentaar, ook tijdens de gewone pret van twee verliefde tieners of moeilijke telefoontjes van het thuisfront. Gelukkig zijn er ook geruststellende verhalen over rijpende kersen. Maar de treurnis van de oorlog, het aanstaande trauma en het groeiende besef van hun verwoeste jeugd blijft helaas overal aanwezig.

  • Still A Robust Heart

    A Robust Heart (Martín Benchimol, AR/US/GB 2022, 12')

    Ze werken als slachters in een abattoir in Argentinië. Tegen een maagdelijk blauwe achtergrond vertellen deze mannen in hun bebloede slagersschorten over hun beroep – hoe ze het hart uit een karkas snijden bijvoorbeeld. Maar vooral spreken ze over hun privéleven. De korte gesprekken gaan over vaders en kroost (of het ontbreken ervan), over hun drijfveren en hun diepe angsten.

    Over elk van deze slachters komt iets wezenlijks aan de oppervlakte in deze eenvoudige, maar efficiënte vertelling. En tussendoor geeft de regisseur ook iets over zichzelf bloot.

  • Still Will You Look At Me

    Will You Look at Me (Shuli Huang, CN 2022, 21')

    Na een periode in New York keert filmmaker Shuli Huang terug naar zijn geboorteplaats Wenzhou. Zonder zijn geliefde, die een opleiding begint in België, is hij geheel aangewezen op zijn familie. Zijn moeder kan niet accepteren dat haar zoon gay is en smeekt hem te kiezen voor een ‘normaal’ leven. In hun gesprekken, die we horen als voice-over, wisselen jammerklachten, zelfverwijten en emotionele chantage elkaar af. Moederliefde en maatschappelijke conventies komen pijnlijk in botsing zonder dat het tot een oplossing komt.

    De gesprekken zijn gemonteerd onder beelden die Huang met een Super8-camera schoot sinds zijn thuiskomst: de stad bezien door een beslagen bril, liefdevolle shots van zijn moeder, slechts flitsen van zijn vader en hijzelf als schaduw – zwaaiend naar de camera maar nooit echt gezien. Deze intieme en schitterend gecomponeerde film leverde de maker dit jaar een Queer Palm op tijdens de Semaine de la Critique in Cannes.

  • Still Petit Taxi

    Petit Taxi (Samy Sidali, FR 2021, 28')

    De charismatische taxichauffeur Oussama rijdt dag en nacht kriskras door Casablanca om zijn passagiers op te pikken en ze op de plaats van bestemming te brengen. Onderweg komen de bestuurder en zijn klanten steevast in levendige gesprekken terecht, over grote en kleine thema’s. Dagelijkse beslommeringen wisselen serieuze kwesties en grote levensdromen af.

    Oussama is openhartig over zijn eigen leven en hoort tegelijkertijd nieuwsgierig mannen en vrouwen uit alle lagen van de bevolking aan, waardoor op speelse en intuïtieve wijze een filmische dwarsdoorsnede ontstaat van de inwoners van de Marokkaanse stad.

    Deze slices of life doen in de verte denken aan Jafar Panahi’s Taxi Teheran, al is de filmmaker in dit geval niet zelf de chauffeur. Regisseur Samy Sidali richt zijn camera vanaf de bijrijdersstoel zowel op Oussama als op diens passagiers. In de montage zijn de gesprekken, die even uiteenlopend zijn als de bestemmingen en gezichtspunten van de passagiers, soepel met elkaar versneden.

Dit is onderdeel van

Details

Productiejaar

2022

Lengte

164 min.

Productieland(en)

NL

Onderdeel van

IDFA 2022

Documentaireliefhebbers kunnen woensdag 9 tot en met zondag 20 november weer in hun agenda vrijhouden. Dan vindt namelijk voor de 35ste keer het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) plaats, met vertoningen in bioscopen en festivallocaties door heel Amsterdam, waaronder Eye en Tuschinski.

Lees meer
campagnebeeld IDFA 2022
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN

Huidige tentoonstelling

  • 13 oktober 2024 — 5 januari 2025

    Underground

    American Avant-Garde Film in the 1960s

Films, talks & events

Toon alles

voor alle dagen

in alle talen

Sorteer op