Virtual Reality and the Myth of Total Cinema
Een filmlezing over de beeldtaal van artistieke virtual reality, door William Uricchio.
Zijn film en virtual reality fundamenteel met elkaar verweven? Of verbeelden we simpelweg dezelfde inhoud met nieuwe technologieën, net zoals het theater als kunstvorm zich ooit een weg baande naar het witte doek? William Uricchio onderzoekt de manieren waarop film virtual reality gebruikt – en misschien ook wel misbruikt – aan de hand van historische voorbeelden in het licht van de snel veranderende technologische horizon van VR.
William Uricchio is Professor of Comparative Media Studies aan het Massachusetts Institute of Technology, en oprichter en Principal Investigator van het MIT Open Documentary Lab.
Voorafgaand aan William Uricchio's lezing is er een korte presentatie door de Nederlandse studio Demcon-Nymus3D over het creatieve proces achter de ontwikkeling van het hart van de personages in CARNE y ARENA.
Deze voorstelling wordt gevolgd door Russian Ark (2002, Aleksandr Sokoerov). Een combinatieticket van 15 euro is te koop via deze link.
Vertoond als onderdeel van het filmprogramma ter gelegenheid van Alejandro González Iñárritu”s baanbrekende virtual reality installatie CARNE y ARENA, gepresenteerd door het Eye Filmmuseum.
Dit is onderdeel van
Details
Onderdeel van
Virtual Reality in Eye
Virtual Reality-producties vormen een steeds belangrijker deel van de filmervaring, reden voor Eye om er aandacht aan te besteden in een apart programma, Virtual Reality in Eye. Hierin is de blik niet gericht op het oppervlak van het filmdoek maar beweeg je je virtueel driedimensionaal door een ontworpen ruimte die je aan alle kanten omringt en onderdompelt.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.