When I Saw You + paneldebat
In de zomer van 1967 kwamen tienduizenden vluchtelingen uit Palestina in kampen in Jordanië terecht. Te midden van de chaos van de oorlog raakt de 11-jarige Tarek zijn vader kwijt en gaat naar hem op zoek. Annemarie Jacir maakt deel uit van een nieuwe generatie Arabische vrouwelijke filmregisseurs, wier werk nu in EYE is te zien.
PaneldebatNa afloop een paneldebat in aanwezigheid van Hend Sabry en Hala Abdallah. Het debat wordt geleid door Dr. Viola Shafik. Zij schreef onder andere Arab Cinema: History and Cultural Identity en regisseerde documentaires als My Name Is Not Ali.
Onderwerp van het debat is: hoe en wanneer zijn deze vrouwen begonnen met het maken van films? Wat is de hedendaagse situatie, is het makkelijker om vandaag de dag een film te maken en wat zijn de hindernissen? Ook kwesties als de stereotypen over de Arabische wereld in het Westen komen aan de orde, en wordt er ingegaan op de verschillende situaties in landen als Saoedi-Arabië, de Golfstaten, Libanon, Egypte en Tunesië. De voertaal is Engels.
When I saw youIn de zomer van 1967 nemen de Israëlische strijdkrachten de controle over in onder andere de Gazastrook, het Sinaï-schiereiland, de Westelijke Jordaanoever, Oost-Jeruzalem en de Golanhoogte. Duizenden Palestijnen stranden in Jordanië, sommige gescheiden van hun families door de chaos van de oorlog. Onder hen zijn de 11-jarige Tarek en zijn moeder – Tareks vader ontbreekt. De jongen ontwikkelt een weemoedige romantische fantasie over zijn vader en gaat naar hem op zoek in de omringende bossen. Daar ontdekt hij een plek waar Palestijnen uit de vluchtelingenkampen militaire training krijgen om hun land te bevrijden.
Regisseur Annemarie Jacir geldt als een van de leidende figuren van de Arabische “new wave” van jonge vrouwelijke regisseurs. Ze schreef, regisseerde en produceerde een vijftiental films, waarvan twee de selecties bereikten van het Cannes Film Festival. Ook is ze actief als docent, editor en programmamaker.
Voor When I Saw You baseerde ze zich op haar eigen familiegeschiedenis. Zij leefde lange tijd in Palestina totdat ze er niet meer mocht terugkeren en haar land alleen nog maar in de verte zag liggen, achter de Jordaanvallei. Zoals voor zo veel mensen die ontheemd zijn, is het het moeilijkst om ergens te staan en het land te zien dat zo vertrouwd is maar je nu is ontzegd.”
Dit is onderdeel van
Details
Onderdeel van
Where Do We Go Now?
‘Krachtig, aangrijpend, vitaal en provocatief’ noemt gastcurator Ludmila Cvikova – van 2011 tot 2014 hoofd programmering van het Doha Film Institute in Qatar – de door haar geselecteerde films, die vaak met internationale prijzen zijn onderscheiden.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.