Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
Women Make Film: Ida Lapino

Women Make Film : A New Road Movie through Cinema - deel 2

Mark Cousins / GB, 2018 / 120 min.

Deel 2 van een duizelingwekkende reis door de filmgeschiedenis, gezien door de ogen van de grootste vrouwelijke regisseurs. Onze gidsen zijn Tilda Swinton, Jane Fonda, Debra Winger, Adjoa Andoh, Kerry Fox, Thandie Newton en Sharmila Tagore.

poster Women Make Film: A New Road Movie Through Cinema (Mark Cousins, GB 2019)

Mark Cousins graaft in verborgen filmgeschiedenis, belicht het – aanzienlijke – aandeel van vrouwen in de ontwikkeling van de filmkunst en toont hoe vrouwelijke regisseurs te werk gingen. Welke verhalen vertelden ze? Wat waren hun methodes?

In deel 2 kijkt Cousins onder meer naar het gebruik van close-ups, volgshots en kadrering. Ook de verplaatsing (beweging) en de ontdekking (verandering van perspectief) kunnen heel specifiek worden ingezet om de relaties tussen hoofpersonen kleur te geven.

Conversation Sofia Coppola (The Vrigin Suicides), Cecile Tang (The Arch) en Angela Schanelec (Places in Cities) laten zien hoe verschillend je menselijke communicatie kunt vormgeven.

Framing Precies uitgedachte kadrering blijkt hét middel om sport tot ballet te maken (Leni Riefenstahls Olympia) of emoties op te roepen (denk aan de smachtende blikken in Lucrecia Martels The Holy Girl).

Tracking Als kijker kun je ook de indruk hebben dat jij het zelf bent die de acteurs volgt. In het ‘tracking shot’ beweeg je mee met of van de acteurs vandaan. Gave voorbeelden van de emotionele binding die dit oproept vind je in Chantal Akermans D’Est of in Le lit van Marion Hänsel.

Staging Film is geboren uit het theater; in beide kunstvormen is de enscenering – de manier waarop acteurs door het beeld of over het toneel lopen (handeling), de plaatsing van decors, props en figuranten – cruciaal. Zo accentueert Kinuyo Tanaka in The Moon Has Risen de emotionele spanning door een onzichtbare geometrie in de beeldopbouw. En in het tragikomische Toni Erdmann van Maren Ade onderstreept de enscenering de afstand tussen vader en dochter.

Journey Hoe het thema van de reis (beweging) verschillende personages samen kan brengen in een gedeelde ruimte zie je bij Andrea Arnolds overdonderende roadmovie American Honey.

Discovery Plotselinge ontdekking: in Céline Sciamma’s Tomboy ziet de moeder haar kind opeens in een heel nieuw licht.

...verkwikkende ervaring...prachtcompilatie...het ideale filmcollege...De gekozen fragmenten voor ‘Women Make Film’ verrassen constant...Cousins’ enthousiasme is onbetaalbaar......honderden geweldige fragmenten...na elk fragment denk je: mag ik de rest zien?... (**** NRC Handelsblad)

...grote charme...alle hulde... (**** De Volkskrant)

...episch... dolenthousiaste viering... hoogst aanstekelijk...monumentale documentaire...fascinerende reis door de filmgeschiedenis... (Het Parool)

Dit is onderdeel van

Details

Persons under 16 years must be accompanied by an adultThis movie contains scenes of violenceScenes from this movie may cause fearThis movie contains scenes showing explicit sexThis movie contains foul language

Regisseur

Mark Cousins

Productiejaar

2018

Productieland(en)

GB

Originele titel

Women Make Film : A New Road Movie through Cinema - deel 2

Lengte

120 min.

Taal

Engels, diverse talen

Ondertiteling

ENG of NLD

Drager

DCP

Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN

Huidige tentoonstelling

  • 13 oktober 2024 — 5 januari 2025

    Underground

    American Avant-Garde Film in the 1960s

Films, talks & events

Toon alles

voor alle dagen

in alle talen

Sorteer op