Skip to content

Discover the buildings

On 4 April 2012, Eye opened its new building on the northern bank of the IJ river in Amsterdam. The Viennese firm Delugan Meissl Associated Architects drew up a spectacular design for the building, which has been enthusiastically received by the press and public alike.

© Mark Hadden

Omdat het gebouw aan geen enkele zijde hetzelfde is, ziet het er vanuit elk standpunt anders uit. Daardoor zie je ook de omgeving steeds anders.

Het ontwerp van de Oostenrijkse architecten is een eerbetoon aan de film zelf. Een spel van licht en donker, ontworpen op de kracht van het beeld. Eens gezien, altijd op het netvlies. De een ziet in het gebouw een meeuw die is neergestreken op de oever van het IJ, de ander een oog, een oester of een ufo.

De strakke, vrije vormen hebben de architecten consequent doorgevoerd, ook in het interieur. De lijnen zijn recht, maar de hoeken zelden 90 graden. Dat geeft de wanden, vloeren en plafonds dynamiek: een suggestie van beweging, die de bezoeker begeleidt door het gebouw. DMAA heeft de cinematografische ervaring in de architectuur tot uitdrukking gebracht. De architecten hebben het gebouw opgevat als een reeks scènes in een film: van ruimte naar ruimte verandert de beleving door de afwisseling van open en besloten ruimten, lichtinval en doorzichten, afhankelijk van het tijdstip en de route door het gebouw.

De Arena in het hart van het gebouw maakt Eye tot meer dan een museum: een echte verblijfsplek. Hier bevindt zich het café-restaurant met terras en met een panoramisch zicht over het IJ. Aan de andere zijde van de grote open ruimte lopen trappen omhoog. Ze vormen een tribune, waarop het publiek kan zitten met zicht op de glazen gevel, als een filmdoek waarop het verhaal van het IJ en de stad zich afspeelt.

Warme materialen, de ruimte lichtinval en de volledig akoestische plafonds geven je in deze gigantische ruimte toch een behaaglijk gevoel. De bijzondere Starbricklampen van de Deense ontwerper Olafur Eliasson zorgen ook ’s avonds voor een aangename sfeer.

Bij het beklimmen van de trappen, richting de grootste filmzaal en de tentoonstellingszalen, verandert voor de bezoekers het kader. De buitenwereld schuift uit beeld en wanneer je de gangen naar de zalen in loopt, verzwakt ook het geroezemoes uit het café. De routes naar de zalen hebben de architecten bewust relatief lang gemaakt, om het publiek langzaam voor te bereiden op die andere wereld, die van de cinema.

In de bioscoopzalen overheersen de kleuren grijs, zwart en paars. In Cinema 4 is een wanddecoratie in art-decostijl aangebracht geïnspireerd op de voormalige Parisien-bioscoop in Amsterdam.

Het café-restaurant van Eye gezien vanaf de trappen, met uitzicht over het IJ
© Simon Donini
De houten trappen in de Arena van Eye Filmmuseum
© Mark Hadden

De Arena in het hart van het gebouw maakt Eye tot meer dan een museum: een echte verblijfsplek. Hier bevindt zich het café-restaurant met terras en met een panoramisch zicht over het IJ. Aan de andere zijde van de grote open ruimte lopen trappen omhoog. Ze vormen een tribune, waarop het publiek kan zitten met zicht op de glazen gevel, als een filmdoek waarop het verhaal van het IJ en de stad zich afspeelt.

Warme materialen, de ruimte lichtinval en de volledig akoestische plafonds geven je in deze gigantische ruimte toch een behaaglijk gevoel. De bijzondere Starbricklampen van de Deense ontwerper Olafur Eliasson zorgen ook ’s avonds voor een aangename sfeer.

Bij het beklimmen van de trappen, richting de grootste filmzaal en de tentoonstellingszalen, verandert voor de bezoekers het kader. De buitenwereld schuift uit beeld en wanneer je de gangen naar de zalen in loopt, verzwakt ook het geroezemoes uit het café. De routes naar de zalen hebben de architecten bewust relatief lang gemaakt, om het publiek langzaam voor te bereiden op die andere wereld, die van de cinema.

In de bioscoopzalen overheersen de kleuren grijs, zwart en paars. In Cinema 4 is een wanddecoratie in art-decostijl aangebracht geïnspireerd op de voormalige Parisien-bioscoop in Amsterdam.

Eye Filmmuseum's Cinema 4 © Martin Hogeboom
© Martin Hogeboom
© Martin Hogeboom
© Martin Hogeboom

Guided tours

You can book group tours to learn more about the architecture of our building. It is also possible to take a tour of our ongoing exhibition.

Book a group tour

Online tours

Didn't have a chance to look around Eye yet? Use Google Maps and 'walk' through the building.

Google maps

Museumdocenten Remco en Stefan geven je een privérondleiding door het gebouw aan het IJ en vertellen je over 75 jaar Eye.

tour of Eye's museum building by Remco and Stefan

Bekijk de buitenkant van Eye vanuit alle hoeken met deze prachtige drone-opname.

Collectiecentrum

Sector manager Collections Frank Roumen takes you with him behind the scenes of the Eye Collection Centre.

tour of the Collection Centre by Frank Roumen

Accesibility

For visitors with disabilities

Eye is accessible for visitors with disabilities and wheelchair users. Coming from the main entrance, a lift to the right of the staircase on the ground floor gives access to all floors of the building. The museum has one wheelchair and one rollator available for use during your visit.

A view of Eye Filmmuseum
Denis Guzzo

For more information on access, accessibility and more, see the plan your visit page.

Plan your visit

A day at Eye

Eye highlights film in numerous ways: by presenting four annual exhibitions, screening films in our four film theatres, offering workshops for children and through our permanent display. Our shop is a true Mecca for every film fan and our café-restaurant with its riverside terrace is a great place to spend an afternoon or an evening.

Tips for visiting

Not sure what to do at Eye yet? Visit our Tips for visiting page for an overview on what to do and what to take into account before you visit.

Tips for visiting