Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
NLEN
Eye Filmmuseum

voor alle dagen

in alle talen

This Is Film 2021 2 Polaroid Effect

#2: the Polaroid Effect

Bekijk trailer

This is Film! Heritage in Practice

De tweede sessie van This is Film! Film Heritage in Practice onderzoekt een hernieuwd verlangen naar analoge media met de in Berlijn gevestigde filmmaker/producent Jens Meurer, die deze ‘analoog-liefhebbers’ portretteerde in zijn documentaire An Impossible Project (2020). 

poster This is Film! Film Heritage in Practice 2021

Midden in de digitale revolutie maken instant camera’s en vinyl een enorme comeback, vooral onder de millennials. Daarnaast geeft een groeiend aantal experimentele filmmakers (Ben Rivers, Rosa Barba en Tacita Dean) en regisseurs in Hollywood (Alfonso Cuarón, Christopher Nolan en Quentin Tarantino) de voorkeur aan werken met celluloid in plaats van met digitale film. We bespreken deze opmerkelijke trend met Jens Meurer, filmmaker / producent van de documentaire An Impossible Project (2020).

Lezing

In deze lezing vertelt Jens Meurer wat in zijn ogen het mooie aan analoge media is, wat de uitdagingen en mogelijkheden zijn van filmen op 35mm, wat de toegevoegde waarde is van werken met fysiek materiaal en hoe vandaag de dag een digitale en een analoge aanpak zich met elkaar verhouden.

Introductie door Giovanna Fossati (Hoofdconservator Eye en Professor Filmerfgoed aan de Universiteit van Amsterdam). Q&A in samenwerking met de Masterstudenten van het vak This is Film! aan de Universiteit van Amsterdam.

An Impossible Project

Als onderdeel van deze sessie presenteert Eye An Impossible Project (2020) op de Eye Film Player. De documentaire volgt de Oostenrijkse entrepreneur Florian ‘Doc’ Kaps, die zichzelf heeft uitgeroepen tot ‘beschermheilige van analoge zaken’, tijdens zijn pogingen om de laatste Polaroid-fabriek ter wereld (gevestigd in Enschede) te redden. Doc is ervan overtuigd dat naarmate onze wereld steeds digitaler wordt, onze dromen juist steeds analoger worden.

Jens Meurer schoot zijn documentaire uiteraard niet digitaal, maar op Kodak 35mm. Hij kreeg bij deze kostbare onderneming financiële steun van filmfabrikant Kodak, ARRI (leverancier van filmapparatuur die de 35mm technologie nog steeds volledig ondersteunt) en sponsors via de crowdfundingsite Kickstarter. Het is opmerkelijk dat Meurer ook producent was van de eerste volledige digital-born film in competitie op het filmfestival van Cannes: Russian Ark (2002, Sokurov).

Gast

Jens Meurer begon zijn carrière als documentairemaker voordat hij ook producent werd. In 1995 ontving hij de European Academy Award for Documentary voor zijn korte film Viva Stalin. In 2017 werkte hij mee aan de interview-webserie 100 Years of ARRI, ter ere van ARRI’s jubileum. Meurer werkte als producent mee aan bekroonde producties als Russian Ark (2002, Sokurov), Zwartboek (2006, Paul Verhoeven), The Last Station (2009, Hoffman) en de miniserie Carlos (2010, Assayas).

Dit is onderdeel van

Details

Lengte

158 min.

Voertaal

Engels

Originele titel

#2: the Polaroid Effect

Ondertiteling

Engels

Onderdeel van

This is Film! 2021

This is Film! Film Heritage in Practice is een openbare collegereeks met gastsprekers over bijzondere projecten op het gebied van filmrestauratie en filmerfgoed. Onder het overkoepelende thema van het recyclen, hergebruiken en remixen van films uit archieven (of fragmenten daaruit) toont de serie een breed scala aan archiefmateriaal dat op een creatieve manier is hergebruikt.

De videoregistraties van de lezingen vind je onderaan deze pagina.

Lees meer
campagnebeeld This is Film! Film Heritage in Practice 2021
slide This is Film! 2021 #2: The Polaroid Effect

Je moet cookies accepteren om dit te kunnen kijken.

Steun Eye. Wordt lid van de Eye Society.