#3: the Afghan Film Archive
This is Film! Heritage in Practice
Met de vertoning van The Forbidden Reel (CA, 2019) en het gesprek met de maker, Ariel Nasr, biedt de derde sessie van This is Film! Film Heritage in Practice een zeldzaam kijkje in de ooit verborgen en verboden schatten van het Afghaanse filmerfgoed.
Deze sessie van This is Film! zoomt in op de Afghaanse filmgeschiedenis met filmmaker Ariel Nasr, die onbeperkt toegang had tot het nationale filmarchief van Afghanistan tijdens het maken van zijn documentaire over Afghaans filmerfgoed, The Forbidden Reel (CA, 2019).
Lezing
Deze lezing biedt een zeldzaam kijkje in de ooit verborgen en verboden schatten van het Afghaanse filmerfgoed. Ariel Nasr beantwoordt vragen over de totstandkoming van het documentaireproject en zijn verdere betrokkenheid bij het digitaliseren, restaureren en verspreiden van films uit het bedreigde filmarchief van Afghanistan.
Introductie door Giovanna Fossati (Hoofdconservator Eye en Professor Filmerfgoed aan de Universiteit van Amsterdam). Q&A in samenwerking met de Masterstudenten van het vak This is Film! aan de Universiteit van Amsterdam.
The Forbidden Reel
Als onderdeel van deze sessie presenteert Eye The Forbidden Reel op de Eye Film Player. Filmmaker Ariel Nasr combineert in zijn film interviews met sleutelfiguren uit de Afghaanse filmindustrie met pas gerestaureerde filmfragmenten uit het bijzondere archief van Afghan Film. Het is een waar wonder dat Nasr dit archiefmateriaal kon gebruiken aangezien het Talibanregime tussen 1996 en 2001 talloze kunstwerken – waaronder films – heeft vernietigd. Toen Afghan Film ‘getipt’ werd dat de Taliban het filmarchief zou komen vernietigen, riskeerden de archiefmedewerkers hun leven om de belangrijkste films achter nepmuren te verbergen. Toen de Taliban-politie de films kwamen verbranden, kregen ze alleen de buitenlandse en minder belangrijke kopieën overhandigd.Met behulp van de ‘geredde’ films uit het Afghaanse archief toont Nasr een Afghanistan dat de meesten van ons nog nooit eerder hebben gezien.
Nasr en zijn producenten speelden ook een rol bij het conserveren van de hoogtepunten van het Afghaanse archief door een gedeelte van hun filmbudget beschikbaar te stellen ten behoeve van het digitaliseren van deze films bij het National Film Board of Canada (NFB) in Montreal. Het NFB wilde bovendien een hechtere band met haar Afghaanse tegenhanger ontwikkelen en nodigde de toenmalige directeur uit om naar Montreal te komen, zodat ze konden laten zien hoe daar films worden gedigitaliseerd. De directeur nam deze expertise vervolgens mee terug naar Afghanistan.
Gast
Ariel Nasr is een bekroonde Afghaans-Canadese regisseur en schrijver die genomineerd is voor een Oscar. Hij is bekend van Good Morning Kandahar (2008), The Boxing Girls of Kabul (2012) en Buzkashi Boys (2012). Nasr is medeoprichter van twee particuliere organisaties die de Afghaanse filmindustrie helpen ontwikkelen: Afghan Film Project (Verenigde Staten) en AFEO (Afghanistan).
Dit is onderdeel van
Details
Lengte
184 min.
Voertaal
Engels
Originele titel
#3: the Afghan Film Archive
Onderdeel van
This is Film! 2021
This is Film! Film Heritage in Practice is een openbare collegereeks met gastsprekers over bijzondere projecten op het gebied van filmrestauratie en filmerfgoed. Onder het overkoepelende thema van het recyclen, hergebruiken en remixen van films uit archieven (of fragmenten daaruit) toont de serie een breed scala aan archiefmateriaal dat op een creatieve manier is hergebruikt.
De videoregistraties van de lezingen vind je onderaan deze pagina.
Je moet cookies accepteren om dit te kunnen kijken.
Steun Eye. Wordt lid van de Eye Society.