NLEN
Eye Filmmuseum

voor alle dagen

in alle talen

Still Wander Around

New Eye Selected Artist's Moving Image

Eye on Art

Nieuw werk van Nederlandse kunstenaars en experimentele filmmakers, met korte films van makers als PolakVanBekkum, Pilar Falco en Iztok Klančar, zowel opkomend talent als bekende namen. De meeste filmmakers in het programma zijn aanwezig voor een Q&A.

Poster Eye on Art algemeen

De nieuwe selectie Eye's Artist's Moving Image: experimentele films en korte kunstenaarsfilms die Eye aanbiedt aan internationale festivals en filmmarkten. Het programma belicht recente trends in de kunstfilm en de korte experimentele film.

Programma

  • Remembering the Nights In Safe Haven (Iztok Klančar, NL 2020) 22’

    Een driedelige korte film met als uitgangspunt de plotse verdwijning van het nachtleven als gevolg van de Covid-19-pandemie. Nu het nachtleven op slot zit, ziet Iztok Klančar de desastreuze impact van eenzaamheid en het gemis aan uitlaatklep op de mentale staat van zijn omgeving. De film bestaat uit fantasiescènes en performances die de staat verbeelden waar velen zich momenteel in bevinden. De soundscape, lust, roes en seksuele ontlading vormen de rode draad. Scènes die normaliter de nachtclub als decor hebben, vinden nu plaats op atypische plekken of slechts in herinnering, met de stad Amsterdam op de achtergrond.

  • Kinked (Feline Hjermind, NL 2020) 5’

    Kinked is een visueel onderzoek naar de esthetiek van de plezierindustrie. Een video die beelden van verleiding en verlangen verdraait. In Kinked worden pornografische stijlfiguren als de blonde Camgirl nagebootst en gehusseld. De video is een mix tussen found footage, computergegenereerde beelden, traditionele animaties en nieuwe opnames.

  • Breath to Breath (Miloushka Bokma, NL 2019) 5’

    De persoonlijke en emotionele geschiedenis die ieder mens met zich meedraagt is het uitgangspunt in deze video. Signalen die zich als ongrijpbare sporen in het lichaam manifesteren of worden onderdrukt. De taal van het lichaam in relatie tot haar omgeving. In deze video onderzoekt Miloushka Bokma situaties van menselijk vermogen en onvermogen in verhouding tot de eigen geschiedenis.

  • Lost on Arrival (PolakVanBekkum, NL 2020) 8’

    Een man heeft tijdens zijn werkzame leven jarenlang op Curaçao gewoond. Maar tegen de tijd dat hij vertrekt, heeft dementie zijn geheugen aangetast. Dit hartverscheurende drama wordt op bijzonder minimalistische wijze in beeld gebracht. Op de openingsscène na zien we enkel het uitzicht vanaf een tropische veranda. Op de geluidsband horen we de man telefoongesprekken voeren met zijn zoon, waarin hij zelf gaandeweg erkent dat hij zijn grip op de werkelijkheid aan het verliezen is. Maar nog sterker spreekt de stilte tijdens de onhoorbare antwoorden van de zoon, woorden die machteloos oplossen in eindeloze herhaling.

  • Wander Around (Pilar Falco, 2020) 9’

    Een tijd-ruimtereiziger doorkruist dimensies van materie en energie en kruist parallelle, unieke werkelijkheden. Een droomreis door haar herinneringen, nachtmerries en fantasieën. Fictie of werkelijkheid? Niets is statisch, niets is permanent. Alles valt uiteen. De film is met de hand ontwikkeld, begraven, geverfd en bekrast, analoog gemonteerd en vervolgens gedigitaliseerd.

Dit is onderdeel van

Details

Productiejaar

2021

Lengte

81 min.

Productieland(en)

NL

Onderdeel van

Eye on Art

Eye on Art is een programmareeks op het raakvlak van film en andere kunsten. Eye on Art sluit aan bij de actualiteit, met voorstellingen rond hedendaagse kunstenaars en programma’s bij belangrijke tentoonstellingen, manifestaties en Eye-activiteiten.

Lees meer
still uit Cloacinae Serge Onnen & Sverre Fredriksen, NL 2017)

Why in Eye

Een nieuwe ontmoeting met oude bekenden en nieuwe makers in deze voorstelling met begraven analoog filmmateriaal en kinky computergegenereerde beelden.

Anna Abrahams
programmeur Eye

Still Breath To Breath
Still Iztokk Remembering 1

Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar Restaurant.
Steun Eye. Word lid van de Eye Society.