n.b.: donderdag 4 april is Eye de hele dag gesloten

A Tale of Hidden Histories

Tentoonstelling
16 maart t/m 19 mei 2019
Chia-Wei HSU, Drones, Frosted Bats and the Testimony of the Deceased, four-channel video installation, 3’40 ~ 8’40’’, 2017 © Chia-Wei HSU

A Tale of Hidden Histories - Broomberg & Chanarin, Omer Fast, Chia-Wei Hsu, Meiro Koizumi

Waarheid, feiten, herinneringen, werkelijkheid: zijn het allemaal constructies? De kunstenaars Broomberg & Chanarin, Omer Fast, Chia-Wei Hsu en Meiro Koizumi laten zien hoe film, video, maar ook diaprojectie, foto’s en geluid kunnen worden ingezet om het verleden te onderzoeken en te ‘ontmaskeren’.

Reportage, re-enactment, documentaire en filmische technieken zijn enkele van de strategieën die deze kunstenaars toepassen om de subjectiviteit van historische bronnen en de beperkingen van het geheugen bloot te leggen. In vertellingen die zich op verschillende plekken van de wereld afspelen, onderzoeken zij de constructie van verhalen en hoe verhalen veranderen wanneer ze uit verschillende perspectieven worden verteld en herverteld.

Om deze video te bekijken moet je cookies accepteren klik hier

De getoonde werken belichten de geschiedenis in conflictgebieden; die plekken in de wereld waar waarheid en fictie op scherp worden gezet. Broomberg & Chanarin, Omer Fast, Chia-Wei Hsu en Meiro Koizumi buigen zich over de vraag naar de representatie van oorlog. Kan een oorlog worden naverteld? Is het mogelijk een oorlog te verbeelden? En wat is de rol van de kunstenaar hierin? Deze vragen vormen de katalysator voor de verschillende, vaak onbekende of vergeten verhalen over gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog, de Koude Oorlog, maar ook uit de recentere geschiedenis in Irak en Afghanistan.

  • Chia-Wei HSU, Huai Mo Village (2012), © Chia-Wei HSU

  • Broomberg & Chanarin, The Day Nobody Died (2008)

  • Meiro Koizumi, Defect in Vision (2011), Courtesy Annet Gelink Gallery Amsterdam, The Netherlands

Broomberg & Chanarin

De in Zuid-Afrika en Engeland opgegroeide kunstenaars Adam Broomberg (1970) en Oliver Chanarin (1971) zijn opgeleid als fotograaf, maar werken tegenwoordig met verschillende media. In hun werk kaarten zij op prikkelende wijze onderwerpen uit de geschiedenis, de politiek en religie aan. Daarbij altijd wijzend op de kracht en de vele mogelijkheden tot interpretatie van beelden en worstelend met de rol van representatie. Uitgangspunt voor het werk Dodo (2014) was de representatie van een oorlog. De combinatie van archiefonderzoek, archeologische opgravingen en niet-gebruikte filmfragmenten uit de film Catch-22 (Mike Nichols, 1970) hebben geleid tot een indrukwekkend werk over de verbeelding van oorlog en de impact van de Hollywood-industrie op het landschap in Mexico. Het werk The Day Nobody Died (2008) ontstond toen beide kunstenaars embedded waren bij het Britse leger in Afghanistan. 

voor vandaag, 21 mrt 2019

rondleidingen Hidden Histories

Op zondag 31 maart, 7 april, 21 april, 5 mei en 19 mei wordt tussen 14:00 en 15:00 een rondleiding georganiseerd.

U kunt de rondleiding volgen met een entreekaartje voor die dag. Startpunt is de ingang van de tentoonstelling.

24H Noord

Op 13 april wordt, in het kader van 24H Noord, om 15:00 en 16:00 een rondleiding georganiseerd. Aanmelden kan via de link.

19-20-21 april is de tentoonstelling gratis te bezoeken voor We Are Public-pashouders.

schoolbezoek

Hoe verbeeld je een oorlog? 27 maart en 24 april onderzoeken we deze vraag tijdens een uniek zaalprogramma rondom A tale of Hidden Histories over feit en fictie voor havo, vwo en mbo.

Filmprogramma Feit en fictie >>

  • Broomberg & Chanarin, Dodo (2014) © studio hans wilschut

  • Meiro Koizumi, Portrait of a Young Samurai (2009) © studio hans wilschut

  • Omer Fast, Continuity (2012) © studio hans wilschut

  • Broomberg & Chanarin, Dodo (2014) © studio hans wilschut

Omer Fast

Hedendaags trauma en oorlog vormen belangrijke ingrediënten in Omer Fasts politiek geladen films. Fast (Israël, 1972) is geïnteresseerd in de spanning tussen realiteit en fictie en onderzoekt de constructie van verhalen, in het bijzonder hoe verhalen veranderen wanneer ze vanuit verschillende perspectieven worden verteld. In Continuity (2012) wordt een echtpaar met hun zoon herenigd na diens militaire uitzending naar Afghanistan. Het ongemakkelijke verhaal wordt al snel gecompliceerder. De aanleiding voor Her Face Was Covered (2011) is de getuigenis van een dronepiloot die een bombardement bespreekt op een konvooi met trucks, op een niet nader omschreven locatie.

  • Omer Fast, Continuity (2013)

  • Chia-Wei HSU, Huai Mo Village (2012)

Chia-Wei Hsu

De Taiwanese kunstenaar Chia-Wei Hsu (1983) verdiept zich in de culturele geschiedenis en de geopolitiek van Azië. Middels het vertellen van vergeten verhalen onderzoekt hij de Aziatische geschiedenis, waarbij mythen en legenden uit deze gebieden een belangrijke rol spelen. In Huai Mo Village (2012) vertelt een priester over de tijd dat hij als spion voor de CIA werkte en zich tegen de Chinese communisten verzette. In Drones, Frosted Bats and the Testimony of the Deceased (2017) halen voormalige fabrieksarbeiders herinneringen op uit de Tweede Wereldoorlog, bij opnamen van een verlaten brandstoffabriek in Taiwan, gefilmd vanuit een drone.

  • Meiro Koizumi, Battlelands (2018)

  • ia-Wei HSU, Huai Mo Village (2012) Chia-Wei HSU, Huai Mo Village (2012) Chia-Wei HSU, Drones, Frosted Bats and the Testimony of the Deceased (2017)

  • Meiro Koizumi, Portrait of a Young Samurai (2009)

Meiro Koizumi

Meiro Koizumi (Japan, 1976) haalt met zijn confronterende video’s en performances tal van diepgewortelde taboes en pijnpunten in de Japanse samenleving naar boven. Hij werkt aan een consistent oeuvre rondom terugkerende onderwerpen, zoals het individuele en het collectieve geheugen, de houding van Japan ten opzichte van het verleden, de Japanse mediacultuur en de beeldvorming rond ultieme Japanse helden zoals de samoerai en de kamikaze. Defect in Vision (2011) en Portrait of a Young Samurai (2009) geven een verontrustend beeld van deze strijders. De trauma’s en herinneringen van Amerikaanse veteranen uit de oorlogen in Irak en Afghanistan vormen het onderwerp van Koizumi’s recente werk Battlelands (2018).

Agenda

dinsdag, 26 mrt 2019

vrijdag, 5 apr 2019

dinsdag, 9 apr 2019

  • 19:15
    9 apr 2019
    filmcompilatie

    Meiro Koizumi - Shorts

    special, NL 2019

    Curator Xander Karskens, directeur van De Ateliers, praat over het werk van Meiro Koizumi. Hoe wordt...

dinsdag, 16 apr 2019

  • 21:15
    16 apr 2019
    La Casa Lobo
    film

    La casa lobo

    Cristóbal León en Joaquin Cociña, DE/CL 2018

    Onthutsende, verbluffende stop-motionfilm verbeeldt het mentale delirium van een meisje, en doet...

    met Q&A met Cristóbal León

maandag, 22 apr 2019

  • 16:30
    22 apr 2019
    La Casa Lobo
    film

    La casa lobo

    Cristóbal León en Joaquin Cociña, DE/CL 2018

    Onthutsende, verbluffende stop-motionfilm verbeeldt het mentale delirium van een meisje, en doet...

dinsdag, 23 apr 2019

woensdag, 1 mei 2019

  • 21:15
    1 mei 2019
    La Casa Lobo
    film

    La casa lobo

    Cristóbal León en Joaquin Cociña, DE/CL 2018

    Onthutsende, verbluffende stop-motionfilm verbeeldt het mentale delirium van een meisje, en doet...

dinsdag, 14 mei 2019

  • 19:00
    14 mei 2019
    Sacrifice - VR
    virtual reality

    Sacrifice (VR)

    Meiro Koizumi, JP 2018

    In dit VR-werk vertelt een Irakese jonge man over een tragedie die zich in zijn leven afspeelde. Meiro...

  • 20:00
    14 mei 2019
    Sacrifice - VR
    virtual reality

    Sacrifice (VR)

    Meiro Koizumi, JP 2018

    In dit VR-werk vertelt een Irakese jonge man over een tragedie die zich in zijn leven afspeelde. Meiro...

  • 21:00
    14 mei 2019
    Sacrifice - VR
    virtual reality

    Sacrifice (VR)

    Meiro Koizumi, JP 2018

    In dit VR-werk vertelt een Irakese jonge man over een tragedie die zich in zijn leven afspeelde. Meiro...

  • 22:00
    14 mei 2019
    Sacrifice - VR
    virtual reality

    Sacrifice (VR)

    Meiro Koizumi, JP 2018

    In dit VR-werk vertelt een Irakese jonge man over een tragedie die zich in zijn leven afspeelde. Meiro...

Volledig aanbod

Van A tot Z