Eye Filmmuseum is tijdelijk gesloten t/m 9 februari. Lees hier meer.
In bijzondere gevallen is Eye beschikbaar voor live streams, opnames en testscreenings, neem hiervoor contact op.

Let op: deze tentoonstelling is geweest.

Trembling Landscapes

Between Reality and Fiction
Tentoonstelling
19 september 2020 t/m 3 januari 2021
The Disquiet, Ali Cherri (2013)

Landschap is een beladen begrip in het Midden-Oosten.* Aan de ene kant speelt een heftige mix van nationale en natuurlijke grenzen, conflicten over grondstoffen en gebied en (koloniale) geschiedenis. Aan de andere kant is het een rijke bron voor identiteit, traditie, en verbeelding.

Eye Filmmuseum presenteert een groepstentoonstelling waarin enkele van de meest vooraanstaande film- en videokunstenaars uit de Arabische wereld het onderwerp landschap verkennen.

De kunstenaars verhouden zich op wisselende manieren tot het landschap, al naargelang ze uit Libanon, Palestina, Egypte, Syrië of Irak komen. Zij onderzoeken hoe schoonheid, folklore, ideologie, kolonialisme en geweld wezenlijk onderdeel kunnen uitmaken van hoe landschap gezien, geïnterpreteerd en gevisualiseerd wordt.

*De geografische term Midden-Oosten is niet neutraal, maar heeft een Eurocentrische en koloniale achtergrond.

Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
klik hier

Let op: Deze tentoonstelling liep van 19 september 2020 tot en met 3 januari 2021

  • Trembling Landscapes, Eye Filmmuseum, Hans Wilschut

  • Trembling Landscapes, Eye Filmmuseum, Hans Wilschut

  • Trembling Landscapes, Eye Filmmuseum, Hans Wilschut

  • Trembling Landscapes, Eye Filmmuseum, Hans Wilschut

  • Trembling Landscapes, Eye Filmmuseum, Hans Wilschut

  • Trembling Landscapes, Eye Filmmuseum, Hans Wilschut

  • Trembling Landscapes, Eye Filmmuseum, Hans Wilschut

In Trembling Landscapes geven de kunstenaars op uitdagende wijze opnieuw vorm aan perspectieven op de regio. Ze gaan daarbij in op talloze complexe en met elkaar vervlochten kwesties, variërend van geografie en conflict tot ergens thuishoren. Er is werk te zien van de kunstenaars Basel Abbas & Ruanne Abou Rahme, Heba Y. Amin, Jananne Al-Ani, Ali Cherri, Joana Hadjithomas & Khalil Joreige, Mohamad Hafeda, Larissa Sansour, Hrair Sarkissian, en Wael Shawky.

Wat de kunstwerken verbindt is dat ze het landschap onderzoeken als een veelzijdige stijlfiguur voor het vertellen van verhalen over het verleden, het heden en de toekomst, ongeacht of ze geworteld zijn in de werkelijkheid of in de verbeelding.

video-interviews

Bekijk hier korte interviews met de kunstenaars over hun werk dat in de tentoonstelling te zien is.

Mohamad Hafeda

Voor Sewing Borders werkte de Libanese kunstenaar Mohamad Hafeda samen met mensen die ervaring hebben met ontheemd zijn, bijvoorbeeld omdat ze hun land moesten ontvluchten. Met naaimachines brengen ze nieuwe grenzen aan op landkaarten. Zo worden talloze onofficiële, persoonlijke grenzen zichtbaar gemaakt. In dit interview vertelt Hafeda wat hem zo fascineert aan grenzen.  

Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
klik hier

Larissa Sansour

Hoe zou vrede tussen Israël en Palestina eruit kunnen zien? Kunstenaar Larissa Sansour gebruikt science fiction om commentaar te leveren op de jarenlange onderhandelingen over het conflict. In haar film Nation Estate zien we een Palestijnse staat in de vorm van een gigantische, futuristische wolkenkrabber. Sansour vertelt aan Eye over de achtergrond van het werk. Ook laat ze zien hoe haar identiteit als Palestijnse vrouw haar kunstpraktijk beïnvloedt.

Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
klik hier

Hrair Sarkissian

Hrair Sarkissian maakte een schaalmodel van het appartementengebouw in Damascus waar hij opgroeide. De kunstenaar heeft Syrië inmiddels verlaten, maar zijn ouders wonen nog altijd in het gebouw, waar ze dagelijks zijn blootgesteld aan dreigend oorlogsgeweld. In de film Homesick zie je hoe Sarkissian het model volledig verwoest. Luchtte dat op? Hij vertelt erover in dit interview met Eye.

Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
klik hier

Jananne Al-Ani

 

Het landschap van Irak werd tijdens de Golfoorlog op TV in beeld gebracht als niet veel meer dan een lege woestijn. Voor kunstenaar Jananne Al-Ani, die er opgroeide, was die eenzijdige representatie verbijsterend: het is een van de vruchtbaarste gebieden ter wereld en het landschap zit vol sporen van oude beschavingen. In haar werk Shadow Sites laat ze zien wat er schuilgaat achter de schijnbare leegte die westerse media lieten zien.

Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
klik hier

Heba Y. Amin

 

Kunstenaar Heba Y. Amin reisde in vijf maanden van Nigeria naar Europa, langs handelsroutes die al in de elfde eeuw werden beschreven in de tekst “Kitab al-Masalik wal-Mamalik” (Het boek van wegen en koninkrijken). De routes worden tegenwoordig veel gebruikt door migranten die van Afrika naar Europa reizen. Amin legde de reis vast met behulp van een theodoliet, een landmetersinstrument. In dit interview vertelt ze over het project, dat kritisch kijkt naar de manier waarop migranten in de media in beeld worden gebracht.

Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
klik hier

Gast curator Nat Muller neemt je mee in de tentoonstelling.

Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
klik hier

De tentoonstelling gaat vergezeld van een filmprogramma, discussies en diverse activiteiten. Met baanbrekende documentaires van Omar Amiralay, die al in de jaren zeventig vernietigende kritiek leverde op de Syrische regering. In een lezing toont kunstenaar Sary Zananiri met welke stereotypen Hollywood het landschap van het Midden-Oosten heeft afgebeeld. Memory, Exile, Travel neemt ons mee van Beiroet, de Bekavallei, Gaza en Jeruzalem, naar Spitsbergen, IJsland, Bretagne en de Mojave-woestijn. Voorstellingen worden ingeleid door onder andere Sheyma Buali, directeur van BBC Arabic Festival.

De titel van de tentoonstelling is ontleend aan de reeks litho’s Trembling Landscapes (2014-2016) van de Libanese kunstenaar Ali Cherri.

credits

De tentoonstelling is samengesteld door gastcurator Nat Muller in samenwerking met Jaap Guldemond en Marente Bloemheuvel.

  • Director of exhibitions / Curator: Jaap Guldemond

  • Associate curator: Marente Bloemheuvel

  • Project managers: Claartje Opdam, Elise Breukers

  • Grafisch ontwerp: Joseph Plateau, Amsterdam

  • Technische productie: Rembrandt Boswijk, Indyvideo, Utrecht, Martijn Bor

  • Audiovisuele apparatuur: BeamSystems, Amsterdam; Eidotech, Berlin; Indyvideo, Utrecht; Vidi-Square, Pulle (B)

  • Installatie: Syb Sybesma, Amsterdam

  • Licht: Studio Warmerdam, Amsterdam


De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door:

Volledig aanbod

Van A tot Z

Let op: deze tentoonstelling is geweest.