Let op: dit programma-onderdeel ligt in het verleden. Bekijk een actueel overzicht met programma's bij EYE
Women Make Film
Thema

Women Make Film

Alternatieve versie van de filmgeschiedenis, met vrouwen in de hoofdrol

Deze zomer in Eye: een verzwegen filmgeschiedenis, met vrouwen in de hoofdrol. Vrouwen speelden vanaf de begintijd van de cinema een belangrijke rol; ze stonden achter de camera, regisseerden en waren soms ook producent. Aandacht voor een nieuwe canon, met werk van Ida Lupino, Věra Chytilová en Mira Nair, en bijzondere aandacht voor de films van Chantal Akerman.

Nu film 125 jaar oud is en steeds meer jonge vrouwelijke filmmakers zich melden, wordt het tijd de geschiedschrijving te herijken.

Vrouwelijke filmmakers en -vakmensen hebben een belangrijk aandeel had in de ontwikkeling van de film. Hun namen zijn lang onbekend gebleven, maar Mary Pickford, Florence Lawrence en Alice Guy-Blaché waren pioniers: ze runden eigen studio’s, ontwikkelden hun eigen scenario’s en leverden hun bijdrage aan wat later de filmindustrie zou heten.

Vrienden zien meer. Support Eye al voor € 50,- en krijg exclusieve toegang tot openingen, bijeenkomsten en rondleidingen.

Eye Society: Like Film, Love Eye

  • India Song (Marguerite Duras, 1975)

  • Daisies (Sedmikrásky) (Věra Chytilová, 1966)

  • Monsoon Wedding (Mira Nair, 2001)

  • De stilte rond Christine M. (Marleen Gorris, 1982)

  • Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (Chantal Akerman, 1975)

top 100

Wereldwijd is er steeds meer aandacht voor de rol van vrouwen in de cinema. In 2019 presenteerde BBC Culture een ‘Top 100 Beste films van vrouwelijke regisseurs’, en Mark Cousins, bekend van de serie The Story of Film, voltooide recentelijk Women Make Film: A New Road Movie Through Cinema.

Reden genoeg voor een uitgebreid zomerprogramma met vrouwen in de hoofdrol. Eye brengt  25 films van vrouwelijke topregisseurs samen, waaronder werk van de Tsjechische new wave-regisseur Věra Chytilová, Jane Campion en Paula van der Oest. Ook zijn er films te zien van de Indiase regisseur Mira Nair, Sabiha Sumar uit Pakistan en de Iraans-Amerikaanse filmmaker Ana Lily Amirpour.

  • Je, tu, il, elle (Chantal Akerman, 1974)

  • The Piano (Jane Campion, 1993)

  • The Adventures of Prince Achmed (Lotte Reiniger, 1926)

  • American Honey (Andrea Arnold, 2016)

  • Outrage (Ida Lupino, 1950)

Tijdens een speciale editie van Cinema Stadsleven ontvangt programmamaker, journalist en presentator Tracy Met een aantal gasten. Hieronder bekijk je de registratie.

Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
klik hier

Focus Akerman

Bijzondere aandacht is er voor de films van Chantal Akerman, aan wie Eye deze zomer een tentoonstelling wijdt. In Focus Chantal Akerman is vrijwel haar complete oeuvre te zien, van Je, tu, il, elle (1974) en News from Home (1977) tot Toute une nuit (1980) en La captive (2000).

Van Akerman brengt Eye ook twee klassiekers in roulatie: Jeanne Dielmann, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975) en Les rendez-vous d’Anna (1978). 

De serie van Mark Cousins is te zien als voorpremière in vijf afleveringen; de voorstellingen zijn Engelstalig, niet ondertiteld.

Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
klik hier

Agenda

woensdag, 30 sep 2020

  • 11:30
    30 sep 2020
    The Piano
    film

    The Piano

    Jane Campion, AU/NZ/FR 1992

    Wreed machtsspel en seksueel ontwaken in 19e-eeuws Nieuw-Zeeland. In dit grootse liefdesverhaal...

Volledig aanbod

Van A tot Z