The Killing
Stanley Kubrick / US, 1956 / 85 min.
Johnny Clay denkt de perfecte overval te hebben gepland. Dat perfectie een wankel concept is als er mensen in het spel zijn, toont Stanley Kubrick in de noir-klassieker The Killing.
Een held is iemand die straffeloos onvoorzichtig is geweest, luidt de vaak aangehaalde definitie van schrijver W.F. Hermans. En een gangster in een film noir? Dat is iemand die berekenend het gevaar opzoekt in de wetenschap dat straf hem ten deel kan vallen, zou Stanley Kubrick zeggen.
In The Killing is het de net uit de gevangenis ontslagen gangster Johnny Clay (Sterling Hayden, ook te zien in The Asphalt Jungle) die koeltjes zijn nieuwste zet voorbereidt, als in een schaakspel.
Johnny plant niets minder dan de perfecte overval. Op dag X zal zich op renbaan Y een som van 2 miljoen dollar aan ingelegde gelden bevinden. De kunst is om tijdens de zevende race dat geld ongezien te pakken te krijgen.
Sarcastische oneliners
Van dit gegeven maakte Kubrick een virtuoze vertelling; ze bevat de vertrouwde noir-elementen – rokerige kamertjes, gangstertypetjes, femmes fatales, sarcastische oneliners (“After all, if people didn’t have headaches, what would happen to the aspirin industry anyway?”), sterke licht-donkercontrasten – en is stilistisch vernieuwend.
The Killing hanteert het niet-lineaire vertelperspectief; Kubrick toont de loop der gebeurtenissen, tot aan de ontknoping, a-chronologisch, steeds vanuit de wisselende gezichtspunten van de vijf overvallers, begeleid door een stemmige voice-over, alsof het een documentaire betreft.
Losse schroeven
Clays overval kan niet mislukken. Maar ook een intelligente gangster is niet meer dan een speelbal van het lot, lijkt Kubrick te zeggen – en die conclusie past het genre van de film noir als de spreekwoordelijke handschoen.
Dit is onderdeel van
Details
Regisseur
Stanley Kubrick
Productiejaar
1956
Productieland(en)
US
Originele titel
The Killing
Lengte
85 min.
Taal
Engels
Ondertiteling
NLD
Drager
35mm
Onderdeel van
Film Noir
Regenachtige straten, kringelende sigarettenrook en mannen met een duister verleden. Het onontkoombare noodlot en de femme fatale, sluw en seksueel onafhankelijk: Eye presenteert deze zomer een uitgebreid programma rond de klassieke film noir, met meesterwerken als The Third Man en In a Lonely Place, met Humphrey Bogart. Met vintage 35mm-prints en fonkelnieuwe restauraties.
Achteraf nog samen iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar Restaurant.
Steun Eye. Word lid van de Eye Society.