Helaas, de film waar je naar zoekt is niet meer te zien in EYE.
Maar als liefhebber van klassiekers, cult-, genre- en arthouse film raden we je aan om vooral even te kijken naar het huidige aanbod.
Programma a-z
Onderdeel van Black Light

Almacita di desolato

Na hun eerste, in New York gesitueerde speelfilm Desiree (1984) keerden de Curaçaose filmmakers Norman de Palm en Felix de Rooy voor Almacita di desolato terug naar hun geboortegrond. Het verhaal, wortelend in de lokale mythologie waarin vervloekingen en geesten een prominente rol spelen, moet voor de gemiddelde Nederlandse kijker destijds een bevreemdende ervaring zijn geweest.

Marian Rolle, eerder te zien in Desiree, speelt Solem, een priesteres uit het dorpje Desolato, die de inwoners moet behoeden voor ziekte en onheil. De prijs die ze voor haar positie heeft betaald is dat ze niet kan praten en de lichamelijke liefde heeft moeten afzweren.

Als ze een gewonde man tegenkomt, bezwijkt ze toch voor diens charmes. Het is het Kwaad in hoogst eigen persoon, dat haar niet alleen bezwangert maar er ook voor zorgt dat ze, met haar dochtertje, wordt verstoten door de gemeenschap. Alleen een tocht naar het rijk der voorvaderen kan de vloek opheffen.

visuele kracht

Hoewel de film na zijn première op het Nederlands filmfestival wisselend werd ontvangen, was er unaniem waardering voor de visuele kracht ervan. Die was voor een flink deel te danken aan de inbreng van de Amerikaanse cameraman Ernest Dickerson, bekend van zijn werk met Spike Lee en tegenwoordig vooral actief als regisseur.

In een interview vertelde De Rooy wat hem voor ogen had gestaan: 'de schoonheid en de kracht van de Antilliaanse cultuur en natuur vast te leggen en kenbaar te maken aan de rest van de wereld.' Missie geslaagd.

Helaas, de film waar je naar zoekt is niet meer te zien in EYE.
Maar als liefhebber van klassiekers, cult-, genre- en arthouse film raden we je aan om vooral even te kijken naar het huidige aanbod.
Programma a-z