Home Movie Day: kleur in de amateurfilm

Home Movie Day, het internationale eerbetoon aan de amateurfilm, is dit jaar gewijd aan de introductie van kleur. Nog voor Hollywood zijn speelfilms in kleur in de bioscopen bracht, maakten amateurs al opnamen op kleurenfilm, een weinig bekend feit uit de filmgeschiedenis.

Midden jaren dertig brachten zowel het Amerikaanse Kodak als de Duitse firma Agfa kleurfilmmateriaal op de markt. Het ging om 16mm-film die zowel geschikt was voor de amateur- als  semiprofessionele filmmaker. De belichte films volgden het reversal- of omkeerprocedé. Daarbij wordt het cameranegatief direct ontwikkeld tot een positief – er blijft geen apart negatief bewaard om nieuwe kopieën van de te maken.

EYE vertoont tijdens Home Movie Day twee voorbeelden van vroege 16mm-kleurenfilm: een akte uit de lange amateurfilm Naar Indië: maart - juli 1939 van Jan Barendzoon Scholten en opnamen die Alex Roosdorp in de periode 1938-1948 maakte in de Wieringermeer. Daarin is een fragment te zien uit de lange documentaire Herwinnen door werken (1945), die een uniek beeld geeft van Nederland in de zomer van 1945, vlak na de bevrijding. De film werd vorig jaar terug gevonden in de EYE-collectie.   

De films worden vertoond op de originele, kwetsbare 16mm-drager; de voorstelling knoopt aan bij de Celluloid-tentoonstelling, waarin filmmakers en kunstenaars werken met analoge projecties en filminstallaties.

De presentatie is in handen van Rommy Albers (senior curator Nederlandse film) en Dorette Schootemeijer (curator amateurfilm).