Skip to content

65 jaar Filmacademie: Ena Sendijarević

De Filmacademie bestaat 65 jaar! Om dit te vieren krijgt Eye Filmmuseum toegang tot alle afstudeerfilms vanaf de start in 1958, waarvan sommige sinds het eindexamen niet meer zijn vertoond. De films worden de komende jaren opgenomen in de collectie van Eye. Een selectie is te zien op de Eye Film Player. Wij spreken daarom kort met de makers. Ena Sendijarević studeerde in 2010 af met haar film Fernweh.

Door Michael Oudman23 januari 2025

still Fernweh (Ena Sendijarević, NL 2014)

Wat heeft de Filmacademie voor jou betekend?

"Voor mij was de filmacademie een springplank naar de filmwereld, ook al voelde het soms alsof er meer aandacht was voor de regeltjes dan voor de kunst. Uiteindelijk leerde ik het meest van de vrienden die ik er maakte en de samenwerkingen die daaruit voortkwamen."

© Nikola Lamburov

Buitenstaanders – niet per se qua afkomst – lijken het overkoepelende thema van je films. Waar komt dat vandaan?

"Volgens mij is iedereen stiekem een buitenstaander, maar doen we allemaal alsof we erbij horen. Mijn personages worstelen met die maskerade. Ze maken fouten, vallen buiten de lijntjes, doen vervolgens weer alsof er niks aan de hand is. Dat maakt ze levend. Ik hou van een bepaalde tegenstrijdigheid, want dat is waar vrijheid begint."

Esthetiek lijkt voor jou minstens even belangrijk als het verhaal, ervaar je dat ook zo?

"Film is in de kern een visueel medium; esthetiek is onderdeel van de vorm. Het is geen sausje dat je over een verhaal giet, maar een integraal onderdeel van hoe je emoties en ideeën communiceert. Elk element – van licht en kleur tot compositie en montage – werkt samen om een gevoel over te brengen, daar moet je je als filmmaker bewust van zijn, welke esthetische keuzes je ook maakt."

Korte film of speelfilm?

"Allebei. Speelfilms zijn als romans: je hebt de ruimte om een wereld en personages op te bouwen. Korte films zijn poëzie: meer geconcentreerd en open voor experiment. Beide hebben hun eigen kracht, maar in korte films kun je meer spelen met vorm en betekenis."

Wat wil je toekomstige studenten van de filmacademie meegeven?

"Werk met wat je hebt en vertrouw op je intuïtie. Je hoeft niet te wachten op perfecte middelen of toestemming van anderen. De beperkingen waar je nu tegenaan loopt, worden later misschien wel je stijl. En: maak een film die alleen jij kan maken, wat niet per se betekent dat het autobiografisch moet zijn. De filmacademie is daarbij een middel, geen doel."

“De beperkingen waar je nu tegenaan loopt, worden later misschien wel je stijl.”

Ena Sendijarević

still Fernweh (Ena Sendijarević, NL 2014)

Bekijk online

Kijk Fernweh gratis op de Eye Film Player.

Bezoek de Eye Film Player

Noa Johannes interviewde Ena Sendijarević voor VPRO Cinema Extra: