Skip to content

65 jaar Filmacademie: Niels van Koevorden

De Filmacademie bestaat 65 jaar! Om dit te vieren krijgt Eye Filmmuseum toegang tot alle afstudeerfilms vanaf de start in 1958, waarvan sommige sinds het eindexamen niet meer zijn vertoond. De films worden de komende jaren opgenomen in de collectie van Eye. Een selectie is te zien op de Eye Film Player. Wij spreken daarom kort met de makers. Niels van Koevorden studeerde in 2010 af met zijn film Winterslaap in Lukomir.

Door Michael Oudman23 januari 2025

Wat heeft de Filmacademie voor jou betekend?

"Dat ik mijn stem gevonden heb als maker, en daarbij gesteund werd door een goed netwerk aan docenten en gastdocenten. Mensen echt uit het vak."

© Miriam Guttman

Hoe zou je die stem dan omschrijven?

"Ik zat toen heel erg op de waarachtigheid, de echtheid, dichtbij komen en de intimiteit. Er heerste een bepaalde norm die heel erg over storytelling ging, terwijl ik juist obsessief observerend was."

Waren de beelden voor jou dan belangrijker dan het verhaal?

"Het ging me om het moment. Ik maak graag films waarbij niet de montage het verhaal vertelt, maar het moment voor de camera. Het liefst wil ik daar zo min mogelijk in regisseren, maar daarin ben ik wel wat minder rigide geworden door de jaren heen. Op de Filmacademie liep ik er wel tegenaan dat wanneer je iets wil laten gebeuren, of laten ontwikkelen voor de camera, dat dat zich niet per se leent voor oefeningen die op een bepaalde dag van twee tot vier gepland zijn."

Regie of cinematografie?

"Dan toch cinematografie, omdat het nog meer over het moment gaat. Ik ben nu ook weer een lange documentaire aan het maken – Hoe lang nog – die gaat over vijf mensen die in een traject van levensverlengend behandelen zitten, en daarbij film ik eigenlijk alleen de gesprekken die ze hebben met hun behandelend arts, en het proces van hun sterfbed en het overlijden zelf, dus het zijn eigenlijk twee shots die ik zelf draai. Ik draai soms ook voor anderen, en dat voelt dan heel bevrijdend omdat ik me alleen maar hoef te verhouden tot wat zich voor de lens afspeelt, daar iets over moet voelen en erop moet anticiperen. Dat is de vrijheid van cinematografie. Minder hoofd, meer buik, nog meer op je intuïtie."

Grote verhalen of kleine verhalen?

"Ik denk dat ik graag grote thema’s klein vertel. Zoals ik heel erg klein en afgebakend in de spreekkamer van een oncoloog iets vertel over de angst voor de dood."

Documentaire of speelfilm?

"Het allerleukste project wat ik de afgelopen twee jaar heb gedaan was een hybride project dat nog moet uitkomen. Die film, Meneer L, heb ik gedraaid voor Thomas Stokmans en daarin speelt een non-acteur – een gepensioneerde tandarts – een Aziatische toerist die belandt in dat asielzoekerscentrum op een cruiseschip bij de Coentunnel. We hebben daar gedraaid met alle vluchtelingen en medewerkers van het COA, en dat is het summum. Om een sturende hand te hebben in de realiteit. Maar praktisch gezien bijten de twee elkaar. Documentaire loopt overal tussendoor qua planning, maar als ik een speelfilm aan het draaien ben, kan ik mijn hoofd niet bij de documentaire die ik zelf moet draaien houden."

still Winterslaap in Lukomir (Niels van Koevorden, NL 2010)

Bekijk online

Kijk Winterslaap in Lukomir gratis op de Eye Film Player.

Bezoek de Eye Film Player