Onopgemerkte humor
Wat maakt me aan het lachen tijdens het kijken naar films van Nuri Bilge Ceylan? En ben ik de enige? Al jaren geniet ik van de dialoogscènes in zijn films en grijns ik, als moedertaalspreker, voortdurend met een gevoel van herkenning. Wanneer ik deze films in Europa bekijk met een publiek dat geen Turks verstaat, vraag ik me vaak af wat deze toeschouwers maken van het eindeloze geklets dat vele minuten in beslag neemt. Voor mij is dit soort constant doelloos praten, onder het genot van onvoorstelbare hoeveelheden thee, de standaardmodus van het leven in Istanbul.
Na het opnieuw bingewatchen van Nuri Bilge Ceylans films en het ontdekken van steeds meer humoristische momenten, vroeg ik me af waarom nog niemand over humor in zijn films heeft geschreven. Hoewel geen van zijn films als komedie beschouwd kan worden, is het voor Turkse kijkers wel makkelijk die associatie te maken. Bijvoorbeeld doordat een beroemde komiek, Yılmaz Erdoğan, een van de hoofdpersonages (commissaris Naci) speelt in Once Upon a Time in Anatolia (2011). Erdoğan is de ster en regisseur van verschillende kassuccessen in Turkije, zoals Vizontele (2000); terwijl commissaris Naci waarschijnlijk het meest gefrustreerde personage is dat nauwelijks glimlacht in de film (een werkelijk verbazingwekkende prestatie van Erdoğan).
Als je goed oplet, blijken Ceylans films vol te zitten met een onderhuidse, absurdistische humor van het dagelijks leven. Het contrast tussen stressvolle situaties en de ongemakkelijke reacties en overlevingsmechanismen van mensen lijkt Ceylan keer op keer te fascineren.