Skip to content

Op ontdekkingstocht door Eye: in gesprek met de makers van Missie Superogen

‘Kijk om de beurt door de stereokijker. Eerst met twee ogen open. Daarna met één oog dicht. Wat is het verschil?’ In Missie Superogen, de nieuwe ontdekroute voor families in Eye, worden kinderen meegenomen op missie en ontdekken ze de superkrachten van hun ogen. Tijdens de ontdekroute worden de kinderen op speelse manier bekend gemaakt met film in het filmmuseum. Grafisch ontwerper Jelle Post en conceptontwikkelaar Maret van Esch maakten samen de ontdekroute. Wat inspireerde hen tijdens het maken van de route en hoe geef je kinderen een bijzondere museumervaring?

Door Diede Al12 november 2024

Superfiguren van ontdekroute in Eye Filmmuseum

© Jelle Post

Het concept voor de ontdekroute kwam vanuit de associatie dat als je als familie met kinderen naar de film gaat, je meestal een superheldenfilm uitkiest, vertelt Maret. ‘In deze ontdekroute hebben we dat omgedraaid: je speelt als familie in feite zelf de hoofdrol in een superheldenavontuur.’

Het avontuur dat Maret en Jelle creëerden werd Missie Superogen, een ontdekroute voor kinderen van 4 tot 12 jaar waarbij je in vijf ‘missies’ door het hele gebouw wordt geleid. Met een boekje in de hand worden families meegenomen in de wereld van film. Zo leer je bijvoorbeeld hoe filmmakers diepte gebruiken om hun films nog echter te laten lijken, hoe een camera obscura werkt en kan je bingo spelen in de tijdelijke tentoonstelling.

Drie kinderen bekijken een optische illusie die deel uitmaakt van de permanente tentoonstelling in Eye Filmmuseum

© Martin Hogeboom

Kinderen ontdekken de Phenakistiscoop tijdens de Eye Explore Puzzle Tour
© Martin Hogeboom

‘Je wilt families zich welkom laten voelen in het museumgebouw, dat als ze binnenkomen ze meteen het gevoel krijgen dat ze iets leuks gaan beleven’, zegt Jelle. ‘We zijn op zoek gegaan naar hoe we iets konden toevoegen aan het gebouw, door dingen net een beetje op z’n kop te zetten’, vult Maret aan. ‘De vraag was: hoe kunnen we wat er al is nog een extra laag geven? We zijn in het gebouw gaan kijken welke plekken er nou eigenlijk zijn en waar we willen dat de families langskomen. Daarna zijn we op zoek gegaan naar de gemene deler, iets wat op al die plekken terugkwam. Dat was ‘kijken’. Dat werd toen de rode draad in Missie Superogen, dat wat alle missies met elkaar verbindt.’

‘De ingewikkeldste vraag bij de ontwikkeling van de ontdekroute was hoe je bezoekers door het gebouw gaat leiden. Want hoe kom je langs de animatietafels zonder dat je daar blijft hangen? En hoe weet je dat je bijvoorbeeld aan het einde van de gang linksaf moet?’ aldus Jelle.

Moeder en kind aan animatietafel in Eye

© Corinne de Korver

Twee kinderen luisteren met een hoofdtelefoon op naar verhalen op de Luisterbankjes
© Corinne de Korver

Maret: ‘Eigenlijk bestond de opdracht voor de ontdekroute uit twee delen. Dat was naast de inhoudelijke opdrachten ook de wayfinding voor families, want Eye is best een moeilijk gebouw om je weg in te vinden. Omdat bij de vorige route bezoekers vaak niet wisten waar ze heen moesten en wat ze moesten doen, werd ons dat heel nadrukkelijk meegegeven. Want speuren is wel leuk, maar je moet ook genoeg succeservaringen hebben. Daarbij hebben de superhelden die Jelle heeft ontworpen erg geholpen bij het tot leven wekken van het gevoel op missie te gaan, het gevoel dat je wilt oproepen bij families.’

De superhelden, die met hun oog-vormige hoofdjes een knipoog zijn naar het logo van Eye, zijn nu overal door het gebouw te vinden. Bij de feestelijke opening van de nieuwe ontdekroute was het zelfs mogelijk om met de superhelden op de foto te gaan. Toch waren de figuurtjes in eerste instantie niet deel van het plan.

Een real life held uit Missie Superogen in Eye

© Melanie Lemahieu

Kinderen bij de opening van Missie Superogen in Eye

© Melanie Lemahieu

Jelle: ‘Je wilt figuren ontwerpen waarvan de bezoeker denkt: ik vind het leuk als zij mij een verhaal vertellen. Daar ligt de uitdaging bij het ontwerp. Het moet een zekere mate van abstractie hebben zodat mensen zich ermee kunnen identificeren, maar het figuur niet associëren met bijvoorbeeld de vervelende buurjongen.’

Het figuur van de superheld heeft zich gaandeweg ontwikkeld. Daarbij werd er rekening gehouden met de brede doelgroep die Eye wil aanspreken met Missie Superogen. De ontdekroute moet verschillende mensen aanspreken. Jelle: ‘Er is zeker rekening gehouden met diversiteit en inclusie. We hadden in eerste instantie maar één figuur met een geel gezichtje, maar omdat een gele huidskleur voornamelijk vanuit een wit perspectief wordt geassocieerd met neutraliteit hebben we voor meerdere figuren met verschillende kleuren gekozen. Uiteindelijk merken we nu dat het met de verschillende figuurtjes juist heel goed werkt.’

In de meivakantie werd er een speciale testweek georganiseerd waarin families werden uitgenodigd om voor de eerste keer de ontdekroute te lopen. Een van de grootste uitdagingen voor Maret was het grote leeftijdsverschil van de kinderen waarvoor de ontdekroute wordt aangeboden: ‘In de meivakantie hebben we heel diverse families zowel in samenstelling als in achtergrond over de vloer gehad. Wat je zag is dat jonge kinderen nog veel begeleid werden door ouders om de grote lijn van het verhaal te volgen, terwijl oudere kinderen meer hun eigen gang gaan. Dat gaat vrij intuïtief, dat ouders en kinderen er zelf mee aan de slag gaan. Het is nu eenmaal zo dat in een gezin of familie verschillende leeftijden zitten, maar kijken kan vrijwel iedereen.’

Als alle missies in Missie Superogen zijn voltooid kijken de kinderen met ‘superogen’. Maret en Jelle hopen dat als je samen met kinderen de ontdekroute hebt afgerond je toch net even anders naar de wereld kijkt dan daarvoor. Ze willen families de hand reiken om het bezoek aan een museum door inzet van fantasie en verbeeldingskracht voor zowel kinderen als volwassenen een onvergetelijke ervaring te laten zijn. ‘Je wilt dat families samen een positieve ervaring hebben gehad in het museum en dat ze daarbij bijna ‘per ongeluk’ ook nog eens dingen hebben geleerd over film, over het museum en over elkaar.‘

Jelle beaamt dat: ‘Als families een positieve ervaring hebben gehad en iets hebben meegekregen van de magie van film komen ze mogelijk nog eens terug naar het museum.’

Maret: ‘Zo maak je families vaardig in het bezoeken van musea met kinderen. Uit onderzoek is gebleken dat als kinderen samen met hun ouders een museum bezoeken, dat de grootste voorspeller is voor of je later een cultuurliefhebber wordt.’

Jelle: ‘De beleving van naar een museum gaan als kind is ook zo veel intuïtiever en leuker dan als je kinderen bijvoorbeeld iets vanaf de telefoon wilt leren. De ontdekroute laat zien dat een bezoek aan een museum niet saai hoeft te zijn. Daarmee geef je niet alleen het kind maar ook de ouder een succeservaring.’