Ik heb releases op onder andere CPU, Clone en Nous'Klaer en ik werk met geweldige mensen bij bijvoorbeeld Ableton, Native Instruments, Plugin Alliance en Modal. Op het moment ben ik veel te vinden op Instagram en deel ik tutorials en hardware jams. Daarnaast werk ik aan een nieuw album en bereid ik me voor om terug te komen naar Europa in maart.
Short Scores: Nadia Struiwigh
Met Short Scores verkent Eye on Sound op een speelse manier de grenzen van de filmmuziek. Een nieuwe generatie muzikanten en componisten maakt een nieuwe mini-filmscore bij een zelfgekozen kort filmfragment uit de collectie van Eye. Nadia Struiwigh koos voor 'The Lane' on Sunday Morning (1899).
Door Thijs Havens02 juni 2022

Kun je jezelf kort voorstellen?
Hé! Ik ben Nadia Struiwigh, een elektronische producer/performer uit Nederland, Rotterdam, nu gevestigd in Sydney. Ik ben vooral gefocust op ambient en experimentele muziek.

Waarom heb je voor dit specifieke filmfragment gekozen?
In eerste instantie had ik een ander fragment gekozen. Na een aantal keer het vorige concept bekeken te hebben voelde ik toch geen spark en heb ik uiteindelijk voor dit fragment gekozen. Ik ben erg fan van beperking en eenvoud, en dat voelde ik gelijk bij dit fragment. Zoals je kunt zien bestaat de opname uit één shot, waarbij er toch een constante beweging is en dat maakt het heel erg spannend.
Wat heeft je geïnspireerd bij het maken van deze score?
Het beeld triggerde mij enorm, omdat het heel mysterieus is. Het is niet duidelijk wat er gebeurt, behalve dat er veel dynamiek is en beweging. Normaal zou ik werken met hele organische geluiden, maar dit keer voelde ik er een elektronisch gevoel erbij. Ik wist gelijk dat ik wilde werken met ritme, beweging, en in mineur.


Hoe ben je te werk gegaan?
Gevoel is het allerbelangrijkste voor mij, maar ook voor een film score. Past het beeld bij de muziek en geeft het je een bepaald gevoel of herinnering. Bij dit beeld voelde ik geen speciale emotie als boosheid, verdriet of vrolijkheid. Het was... mysterieus en spannend. Ik wist dat ik met mijn Elektron Analog 4 (hardware) dit gevoel neer kon zetten, dus ik besloot om met hardware te werken. Ik deed mijn ogen dicht, en ik ben met dat gevoel gaan jammen. Daarover heb ik een aantal hooks toegevoegd (hogere tonen). Om mensen weer te geven in mijn score, heb ik een opname toegevoegd van lopende en pratende mensen. Dit maakte het plaatje af. Als laatst importeer ik alles in mijn DAW en zorg ik dat het geluid en beeld in sync is.

Alle Short Scores tot nu toe
Elke drie weken voegen we een nieuw van verse muziek voorzien fragment toe aan de collectie Short Scores, die zo steeds groter wordt.