Een flink deel van de meer dan 50.000 films die Eye in zijn collectie heeft is héél kort, vele nog minder dan een minuut. Kleine kunstwerkjes die je als tableaus, tijdscapsules, of bewegende schilderijtjes zou kunnen zien. Door de lengte worden ze niet vaak vertoond terwijl ze juist door hun korte duur een intrigerende glimpse van een andere tijd en wereld geven die langer kan beklijven dan sommige urenlange films. Komt dit misschien omdat het werk alweer afgelopen is voordat we met onze ogen kunnen knipperen en af kunnen dwalen?
Hoelang duurt het om geïnspireerd te raken? Een sfeer op te merken? Een filmisch zaadje te planten? Iets mee te krijgen van een totaal andere plaats en tijd? De kracht van een artistieke ingeving te voelen?
Muziek is altijd al de manier geweest om films 'af te maken', ze kracht bij te zetten, te contextualiseren en (soms meerdere keren) van een nieuwe betekenis te voorzien. Met Short Scores wil Eye on Sound op een speelse manier de grenzen van de filmmuziek verkennen.
Waar filmmuziek vaak wordt geassocieerd met urenlange epische films worden we tegelijkertijd de hele dag murw gebeukt met ultrakorte muziekvideo’s op sociale media en overrompelende muziek in reclames die al weer voorbij is voor je het weg kan klikken. Ze trekken tóch onze aandacht omdat beeld en geluid sappig en doeltreffend op elkaar afgestemd zijn. De les daaruit is dat er heel veel kan gebeuren in heel weinig tijd.
Of je het nou leuk vindt of niet, de filmische 'korte sprint' is ontegenzeggelijk een van de kenmerkendste eigenschappen van onze huidige mediaconsumptie. Grappig genoeg zien we hierin een echo van de vroege periode van de film waarin korte films van één shot als spektakel werden vertoond op kermissen.
Spektakel-cinema? Effectbejag? Zeker. Maar misschien ook wel omdat we deze kort-maar-krachtige filmvorm haast uitsluitend overlaten aan TikTok en de reclamewereld. Als zoveel mensen er zoveel tijd aan besteden, is Eye dan als hoeder van de kunst van het bewegend beeld niet verplicht deze filmvorm te bekijken, onderzoeken en herinterpreteren (en daarmee misschien wel te bekritiseren)?
Waarom experimenteren we niet eens op de korte sprint en zetten we het naar onze hand? Dit is precies wat Eye on Sound met Short Scores voor ogen heeft. We vragen hedendaagse jonge artiesten om een mini-filmscore te maken bij een door hun gekozen mini-film uit onze collectie. We geven ze volledige artistieke vrijheid om het materiaal zo vrij mogelijk naar hun hand te zetten en samen met de beelden iets nieuws te creëren. Daaruit volgen verfrissende nieuwe mini-kunstwerkjes die in een korte flits een creatieve botsing van twee werelden laten zien waaruit iets nieuws ontstaat.
Short Scores: fragmenten van toen, muziek van nu
Met Short Scores verkent Eye on Sound op een speelse manier de grenzen van de filmmuziek. Een nieuwe generatie muzikanten en componisten maakt een nieuwe mini-filmscore bij een zelfgekozen kort filmfragment uit de collectie van Eye.
Door Thijs Havens23 september 2021
Alle Short Scores tot nu toe
Elke drie weken voegen we een nieuw van verse muziek voorzien fragment toe aan de collectie Short Scores, die zo steeds groter wordt.
Twee vliegen in één klap; je krijgt bij Short Scores mini-parels uit de rijke Eye-collectie te zien die je anders nooit afzonderlijk in al haar korte glorie te zien krijgt én je maakt kennis met geweldige jonge muzikanten en componisten die zich in veel gevallen voor het eerst wagen aan een muziekscore bij beelden. Daarbij helpen ze Eye on Sound bij het voortdurende onderzoek naar de verschillende krachtvelden tussen beeld en geluid en hoe we daar steeds weer op nieuwe manieren naar kunnen kijken en luisteren.
Vergis je niet: 'Ik schrijf je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte', zei Blaise Pascal al eens. Het is voor de muzikanten naast een vingeroefening voor misschien ooit ‘het echte werk’ een grote uitdaging een mini-stukje muziek te maken dat iets doet in zo'n korte tijd. Zoals iedereen weet echter toont zich in de beperking de meester. Zie deze films als unieke kleine filmische bonbons; nooit een vervanging van de volwaardige driegangen-sterrengerechten die Eye normaal vertoont maar a different beast altogether.
Bij deze eerste lichting filmpjes gaat het om de bijzondere Biograph en Mutoscope-filmpjes uit de periode 1897-1902 die vanwege hun unieke formaat (68mm) over een ongekend detail beschikken. Eye heeft in samenwerking met het British Film Institute (BFI) een groot aantal van deze mini-filmpjes gerestaureerd en vorig jaar als compilatie onder de naam The Brilliant Biograph uitgebracht. Meer achtergrondinformatie over dit project vind je in deze video:
In de toekomst worden ook andere delen van de Eye-collectie op deze manier nieuw leven in geblazen.