Hoe vind ik een sales agent?
Het is van belang om je al in een vroeg stadium te oriënteren op sales agents tijdens internationale workshops, festivals en markten. Zo wordt het mogelijk om al in de ontwikkelingsfase je project bekendheid te geven.
Verkoop van een film aan het buitenland is een specialistisch en tijdrovend traject. Uitkomst biedt de sales agent die de film aan buitenlandse distributeurs verkoopt.
Het is van belang om je al in een vroeg stadium te oriënteren op sales agents tijdens internationale workshops, festivals en markten. Zo wordt het mogelijk om al in de ontwikkelingsfase je project bekendheid te geven.
Een festival is een uitstekende showcase voor je film. Sales agents en distributeurs bezoeken internationale festivals en (co-productie)markten om daar de beste projecten uit te zoeken. Ook voor films die de ontwikkelingsfase reeds gepasseerd zijn, maar die nog geen sales agent of distributeur hebben gevonden, is het dus van belang om een festivalroute te bewandelen. Om een festivalroute ten volle te kunnen benutten, is het belangrijk om vooral te letten op de tijdsplanning en de zogenaamde ‘ranking’ van festivals. Dit is iets waar SEE NL je bij kan helpen.
Er is slechts een beperkte groep van (gespecialiseerde) sales agents die de (kleine) niet-Engelstalige films onder hun hoede neemt. De sales agents die Nederlandse films willen verkopen doen dit vooral omdat ze affiniteit hebben met de films. Alvorens een sales agent te benaderen is het van belang om te kijken wat voor soort films het betreffende bedrijf al in zijn catalogus heeft.
Een sales agent brengt je film onder de aandacht van de juiste doelgroepen zoals internationale festivalprogrammeurs, distributeurs en de pers met als uiteindelijk doel: verkoop aan een buitenlandse distributeur die je film in desbetreffend territorium uit zal brengen.
Vanzelfsprekend kun je ook op eigen initiatief een sales agent benaderen. Belangrijk is de agents te benaderen waarbij je verwacht dat jouw film min of meer aansluit bij hun bestaande line-up of catalogus. Tevens is het van groot belang hoe je je film aanbiedt, bij voorkeur met een verzorgd pakket aan informatie – afhankelijk van de fase: een script of screening link, begroting, synopsis, stills, filmografie en statement van regisseur en producent, informatie over de cast -, referenties en een argumentatie waarom de film past bij de catalogus van de desbetreffende sales agent.
Een sales agent zal in ieder geval altijd willen weten waar de film over gaat (thema / genre), voor welke doelgroep(en) de film is gemaakt en in het geval de film nog in de ontwikkelingsfase verkeert, hoe de film gemaakt zal gaan worden (script, begroting, cast, crew).
Selectie voor een gerenommeerd festival vergroot de kans om een sales agent te vinden.
Een uitgebreid overzicht van Europese sales agents vind je in de gids van European Film Promotion.
EFP guide 2023/2024