Lattuada regisseerde films als Giacomo l'idealista (1943), Il bandito (1946, met Anna Magnani), Senza pietà (1948, met actrice Giulietta Masina, co-scenarist met Federico Fellini), Il mulino del Po (1949), Luci del varietà (1950, co-regie Fellini), La spiaggia (1954), Mafioso (1962) en Una spina nel cuore (1986).
Ook tekende hij voor literaire bewerkingen, sociale satires, misdaadthrillers en oorlogsfilms: films van grote schoonheid, ambigue, gemaakt door een non-conformist die het verdient om te worden herontdekt.
Films, Talks & Events
Alberto Lattuada
Meester naast Fellini
2 — 29 maart 2023
De in Milaan geboren regisseur wilde architect worden, maar verloor zijn hart al gauw aan de (avant-garde)cinema. Met Luigi Comencini richtte Lattuada in 1947 de Cineteca Milano op, in diezelfde jaren sloot hij aan bij de stroming van het neorealisme.
Met de herontdekking van Alberto Lattuada (1914 - 2005) keert het werk van een van de best bewaarde geheimen van de Italiaanse cinema terug in de aandacht. Meer dan vier decennia (Italiaanse) filmgeschiedenis omvat Lattuada’s carrière, toch is hij lang ondergewaardeerd.
Alberto Lattuada is vaak als excentriek beschouwd en niet te classificeren: zijn filmstijl was gepolijst-erudiet terwijl hij tegelijkertijd een voorliefde had voor genre- en populaire verhalen. Zijn cinema was bij uitstek modern, en zowel high- als lowbrow.
Als scherpzinnig waarnemer was Lattuada vaak zijn tijd vooruit in het aanvoelen van de grote maatschappelijke veranderingen van de tweede helft van de twintigste eeuw. Veel van de films van deze Italiaanse regisseur zijn tegenwoordig gerestaureerd.
Het duurde lang voordat zijn films echt begrepen werden. Lattuada was een scherpzinnig kroniekschrijver van de bourgeoisie en van menselijke zwakheden. Als regisseur werkte hij met een aantal van de grootste Italiaanse en internationale sterren van de jaren vijftig, zestig en zeventig; ook ontdekte hij veel getalenteerde nieuwkomers – in het bijzonder actrices zoals Jacqueline Sassard, Catherine Spaak, Nastassja Kinski en Clio Goldsmith.
“Nergens worden de fundamenten van een natie duidelijker onthuld dan in de bioscoop”: zo formuleerde Alberto Lattuada zijn visie op de kracht van cinema in 1945, toen hij samen met andere filmmakers bioscopen veranderde in plaatsen van politiek en moreel engagement.
Films, talks & events
Steun Eye en zie meer. Word Vriend van de Eye Society.