Skip to content
In een close-up van een vintage geschilderde poster staan ​​een man en een vrouw op de voorgrond, op de achtergrond een kleine zeilboot op een azuurblauwe zee (campagnebeeld Alberto Lattuada: Meester naast Fellini)

Films, Talks & Events

Alberto Lattuada

Meester naast Fellini

2 — 29 maart 2023

still uit Così come sei (Alberto Lattuada, IT/ES 1978)
still uit Così come sei (Alberto Lattuada, IT/ES 1978)

De in Milaan geboren regisseur wilde architect worden, maar verloor zijn hart al gauw aan de (avant-garde)cinema. Met Luigi Comencini richtte Lattuada in 1947 de Cineteca Milano op, in diezelfde jaren sloot hij aan bij de stroming van het neorealisme.

Met de herontdekking van Alberto Lattuada (1914 - 2005) keert het werk van een van de best bewaarde geheimen van de Italiaanse cinema terug in de aandacht. Meer dan vier decennia (Italiaanse) filmgeschiedenis omvat Lattuada’s carrière, toch is hij lang ondergewaardeerd.

still uit Guendalina (Alberto Lattuada, IT/FR 1957)
still uit Guendalina (Alberto Lattuada, IT/FR 1957)
still uit Luci del varietà (Federico Fellini, Alberto Lattuada, IT 1950)
still uit Luci del varietà (Federico Fellini, Alberto Lattuada, IT 1950)

Alberto Lattuada is vaak als excentriek beschouwd en niet te classificeren: zijn filmstijl was gepolijst-erudiet terwijl hij tegelijkertijd een voorliefde had voor genre- en populaire verhalen. Zijn cinema was bij uitstek modern, en zowel high- als lowbrow.

Als scherpzinnig waarnemer was Lattuada vaak zijn tijd vooruit in het aanvoelen van de grote maatschappelijke veranderingen van de tweede helft van de twintigste eeuw. Veel van de films van deze Italiaanse regisseur zijn tegenwoordig gerestaureerd.

still uit La cicala (Alberto Lattuada, IT 1980)
still uit La cicala (Alberto Lattuada, IT 1980)
still uit Guendalina (Alberto Lattuada, IT/FR 1957)
still uit Guendalina (Alberto Lattuada, IT/FR 1957)

Het duurde lang voordat zijn films echt begrepen werden. Lattuada was een scherpzinnig kroniekschrijver van de bourgeoisie en van menselijke zwakheden. Als regisseur werkte hij met een aantal van de grootste Italiaanse en internationale sterren van de jaren vijftig, zestig en zeventig; ook ontdekte hij veel getalenteerde nieuwkomers – in het bijzonder actrices zoals Jacqueline Sassard, Catherine Spaak, Nastassja Kinski en Clio Goldsmith.

“Nergens worden de fundamenten van een natie duidelijker onthuld dan in de bioscoop”: zo formuleerde Alberto Lattuada zijn visie op de kracht van cinema in 1945, toen hij samen met andere filmmakers bioscopen veranderde in plaatsen van politiek en moreel engagement.

still uit Il bandito (Alberto Lattuada, IT 1946)
still uit Il bandito (Alberto Lattuada, IT 1946)

Lattuada regisseerde films als Giacomo l'idealista (1943), Il bandito (1946, met Anna Magnani), Senza pietà (1948, met actrice Giulietta Masina, co-scenarist met Federico Fellini), Il mulino del Po (1949), Luci del varietà (1950, co-regie Fellini), La spiaggia (1954), Mafioso (1962) en Una spina nel cuore (1986).

Ook tekende hij voor literaire bewerkingen, sociale satires, misdaadthrillers en oorlogsfilms: films van grote schoonheid, ambigue, gemaakt door een non-conformist die het verdient om te worden herontdekt.

still uit Senza pietà (Alberto Lattuada, IT 1947)
still uit Senza pietà (Alberto Lattuada, IT 1947)
still uit Mafioso (Alberto Lattuada, IT 1962)
still uit Mafioso (Alberto Lattuada, IT 1962)
poster Alberto Lattuada: Meester naast Fellini

Films, talks & events

Met dank aan

still uit La spiaggia (Alberto Lattuada, IT/FR 1954)
still uit La spiaggia (Alberto Lattuada, IT/FR 1954)

Steun Eye en zie meer. Word Vriend van de Eye Society.