Skip to content

Eye International Conference 2016

Exposing the Film Apparatus

11 maart 2016

Het boek bevat bijdragen van 32 internationale auteurs, onder wie collectiespecialisten, conservatoren, operateurs en academici uit verschillende disciplines. De onderwerpen variëren van Augmented Reality-browsers, draagbare Bolex-camera’s uit de Amerikaanse avant-garde periode, tot groter postproductiematerieel zoals 35mm filmprinters. Het boek verschijnt in de serie Framing Film, een samenwerking tussen Eye en uitgeverij Amsterdam University Press.

Op 11 maart wordt tijdens een internationaal seminar in Eye het boek Exposing the Film Apparatus – The Film Archive as a Research Laboratory gepresenteerd. Het boek is samengesteld door Giovanna Fossati en Annie van den Oever en bestaat uit een verzameling essays over historische en hedendaagse filmapparatuur en mediatechnologieën.

“This excellent collection fizzes with new approaches to understanding the apparatuses of cinema. These machines once gave life to images; now it must be our mission to give life back to these machines.”

John Ellis, Professor of Media Arts, Royal Holloway University of London

Het boek Exposing the Film Apparatus bestaat uit een verzameling essays over historische en hedendaagse filmapparatuur en mediatechnologieën. Een internationaal gezelschap van zowel archiefspecialisten als wetenschappers selecteerde 29 apparaten uit diverse perioden, van pre-cinema tot aan het digitale tijdperk. Eenieder reflecteert op de relevantie van de apparaten voor zijn of haar specifieke onderzoeksgebied. Elk essay wordt ingeleid door een paginagrote afbeelding van het besproken apparaat, een technische beschrijving en een theoretisch kader. De voorwerpen zijn gerangschikt al naar gelang de grootte en transporteerbaarheid.

Exposing the Film Apparatus sluit goed aan bij twee andere recente initiatieven rondom filmapparaten in Eye. Eind 2015 is Eye Explore gelanceerd, een project waarbij door het hele museumgebouw interactieve pre-cinema-apparaten zijn geplaatst die de bezoeker de voorlopers van film laten ontdekken. Eye Explore vormt hiermee een aanvulling op het al bestaande Panorama, de permanente tentoonstelling met filmapparaten uit belangrijke momenten in de filmgeschiedenis.

Deze publicatie bevat onder meer essays over de iPhone versus de Debrie Parvo-camera, Bolex-camera’s in het New Yorkse avant-garde circuit, het gebruik van 16mm-projectoren in de filminstallaties van Marijke van Warmerdam, de Orbit camerastabilisator waarmee Leonard Retel Helmrich zijn Single Shot Cinema-stijl ontwikkelde, stencil-technieken in de vroege cinema, de 35mm Geyer 'Rekord' filmprinter, Augmented Reality-browsers en nog vele andere onderwerpen.

Exposing the Film Apparatus is samengesteld door Giovanna Fossati (hoofdconservator bij Eye Filmmuseum en hoogleraar Filmerfgoed en Digitale Filmcultuur aan de Universiteit van Amsterdam) en Annie van den Oever (directeur van het Filmarchief van de Rijksuniversiteit Groningen en bijzonder hoogleraar Film en Visuele Media aan de Universiteit van de Vrijstaat, Zuid-Afrika).

Het boek bevat bijdragen van Susan Aasman, Rommy Albers, Soeluh van den Berg, Martine Beugnet, Sonia Campanini, Ian Christie, Amanda du Preez, Guy Edmonds, Julian Hanich, Gert Jan Harkema, Jan Holmberg, Marek Jancovic, Frank Kessler, Miklós Kiss, Martin Koerber, Sabine Lenk, Eef Masson, Julia Noordegraaf, Annelies van Noortwijk, Roger Odin, Ari Purnama, Leenke Ripmeester, Céline Scemama, Alexandra Schneider, Tom Slootweg, Caylin Smith, Benoît Turquety, Barbara Turquier, William Uricchio, Nanna Verhoeff, Steven Willemsen en Joshua Yumibe.

Het boek verschijnt in de serie Framing Film, een samenwerking tussen Eye en uitgeverij Amsterdam University Press.

“If dreams come true! The long desired collaboration between film archivists and film scholars has never been as fully realized as in this work, which is, itself, a genuine ‘research laboratory.’ Adopting an approach that constantly combines fundamental and applied research, the ‘materiality of the medium’ is studied here in an entirely novel way. Starting with the digital turn, the essential problems of technique and technology have (finally!) returned to academic zeitgeist.”

André Gaudreault, Canada Research Chair in Cinema and Media Studies, Université de Montréal