
Tentoonstelling, Films, Talks & Events
Expanded Cinema
Isaac Julien, Fiona Tan, Yang Fudong
28 september — 2 december 2012

Met Expanded Cinema – Isaac Julien, Fiona Tan, Yang Fudong liet Eye zien dat film allang niet meer alleen in de bioscoopzaal bekeken hoeft te worden. Film heeft vanaf zijn ontstaan vele vormen gekend, van kermisvermaak tot kunstfilm.
Met de tentoonstelling Expanded Cinema – Isaac Julien, Fiona Tan, Yang Fudong gaf Eye cinema alle ruimte. De drie deelnemende kunstenaars braken uit de kaders van het witte doek en toonden op meerdere schermen films waar je omheen kon lopen en vanuit verschillende hoeken naar kon kijken.


Artists such as Marcel Duchamp, Fernand Léger and Man Ray discovered in the 1920s that film was an art form that lent itself to extensive experimentation. And starting in the 1960s, many filmmakers and artists transformed film into three-dimensional installations.
The Eye exhibit Expanded Cinema – Isaac Julien, Fiona Tan, Yang Fudong also showed films in another light. They were projected onto multiple screens, allowing visitors to walk around the images and see the films from different angles. Watching a film becomes an interactive experience. The visitors determined their own points of view and were challenged to interpret the various facets of the film for themselves.


De werken van de drie kunstenaars die Eye samenbrengt, maken gebruik van beproefde cinematografische middelen als professionele acteurs (Maggie Cheung, Johan Leysen), mooi uitgelichte sets, stijlvolle cameravoering en een verfijnde montage. Met deze ingrediënten maken ze geen reguliere speelfilm voor de bioscoop, maar een creatie met meerdere lagen. Vaak sluit de opgesplitste vorm naadloos aan bij de inhoud: zo zijn de in zichzelf gekeerde Chinese acteurs in Yang Fudongs werk Fifth Nights niet voor niets allemaal op aparte schermen te volgen: ze kunnen ook in het echt onderling geen contact maken.


Over de kunstenaars
Isaac Julien (Londen, 1960) regisseerde een aantal opvallende documentaires waarin fictie en realiteit naast elkaar werden gebruikt, voordat hij in 1991 met Young Soul Rebels een 'echte' speelfilm maakte die in Cannes meteen de prijs van de Semaine de la Critique won. In 1996 ontdekt Julien de tentoonstellingsruimte als mogelijkheid om film op een andere manier te presenteren. Vanaf dan ontwikkelt hij langzaam meer 'architecturale' filminstallaties, waarbij niet alleen meerdere schermen worden ingezet, maar de schermen ook steeds losser in de ruimte komen te staan. In 2010 voltooit Julien de negendelige multiscreen filminstallatie Ten Thousand Waves, die in de tentoonstelling te zien was. Het oude en het nieuwe Shanghai komen samen in dit dynamische filmessay met de beroemde Chinese actrice Maggie Cheung in de hoofdrol. Net als in een experimentele roman van James Joyce heeft het opgesplitste verhaal een totaal andere beleving van de werkelijkheid tot gevolg.
Fiona Tan (Pekan Baru, Indonesië, 1966) houdt zich als beeldend kunstenaar al vanaf het begin van haar carrière met film en video bezig. Naast tientallen installaties waarin zij gebruikmaakt van filmprojecties, monitors, LCD-schermen en combinaties van beide, heeft zij ook een paar documentaires gemaakt. De twee werken die zij in de tentoonstelling Expanded Cinema toont, zijn juist weer single screenwerken die op een andere manier de mogelijkheden van de museale ruimte verkennen. Saint Sebastian (2001) is een dubbelzijdige projectie waarin Tan jonge vrouwen volgt tijdens het Zen-boogschieten. De vrouwen raken daarbij in een staat waar niets gedacht, gepland, beoogd, verlangd of verwacht wordt. In A Lapse of Memory (2007) is Johan Leysen te zien als eenzelvige, oude man in een verlaten oriëntaals paleis, het Royal Pavilion in Brighton. In dit geheugenpaleis raken woord en beeld verstrengeld en gaan ze voorbij aan de grenzen tussen ‘Oost’ en ‘West’.
Yang Fudong (Beijing, 1971) maakte ook de overstap naar de museumzaal. Opgeleid als schilder op de beroemde Chinese kunstacademie in Hangzhou, leerde Yang Fudong zich het vak van filmer zelf aan. Zijn eerste film Estranged Paradise (1997-2002) is een single screen-productie die losjes gebaseerd is op Jim Jarmusch’ Stranger than Paradise. In 2002 werd Estranged Paradise in een kleine black box op de Documenta in Kassel getoond. Net als Isaac Julien onderzoekt Yang Fudong de mogelijkheden van ruimtelijke filminstallaties met meer schermen; zo bestaat de installatie The Fifth Night (2010) uit een rij van zeven naast elkaar opgestelde schermen, waarover in de volle breedte slechts één enkele scène te zien is, vanuit zeven verschillende standpunten: een ontregelende blik op het nieuwe China.

Maak een virtuele tour door de tentoonstelling:


Films, talks & meer
Eye organiseerde een programma met filmvertoningen en activiteiten bij de tentoonstelling. Lezingen van Isaac Julien, over Yang Fudong en een gesprek met Fiona Tan werden gevolgd door de films die deze kunstenaars voor de cinema hebben gemaakt en hoogtepunten uit de filmgeschiedenis die hen inspireerden. Daarnaast organiseerde Eye samen met het Stedelijk Museum een Isaac Julien ‘special’ tussen 18 en 22 oktober, met een lezing in het Stedelijk Museum en een aantal filmvertoningen in Eye.
credits
Director of exhibitions / Curator
Jaap Guldemond
Associate curator
Marente Bloemheuvel
Projectmanager
Claartje Opdam
Technische productie
Rembrandt Boswijk, Jan Krabben
Installatie
Art AV, Thornaby (GB); Landstra & De Vries
Steun Eye. Word lid van de Eye Society.