
Tentoonstelling, Films, Talks & Events
Fellini
The Exhibition
30 juni — 22 september 2013

Veertig jaar beslaat de carrière van Federico Fellini (1920-1993), misschien wel de beroemdste filmmaker die Italië heeft voortgebracht. Die veertig jaar hebben titels gebaard die zich voorgoed in het geheugen van de filmliefhebber hebben genesteld. De brullende boeienkoning uit La strada (1954), de gekwelde societyreporter uit La dolce vita (1960), de tirannieke regisseur met de zweep of de vrouw die de jonge jongen uit het dorp liefdevol tussen haar grote borsten klemt uit 8½ (1963): ze zijn uitgegroeid tot archetypen van een universum dat we ‘felliniaans’ zijn gaan noemen. Een universum waarin Fellini’s alter ego – meerdere keren gespeeld door Marcello Mastroianni – in steeds wisselende gedaantes opduikt en een parade van groteske menselijke zwakheden de revue passeert.
Van 30 juni tot en met 22 september 2013 presenteerde Eye een grote tentoonstelling over Federico Fellini, een van de gezichtsbepalende meesters van de naoorlogse Italiaanse cinema. Fellini – The Exhibition ontrafelt het universum van de filmmaker, boort de bronnen van zijn rijke verbeelding aan en brengt de vitale kracht van zijn werk voor het voetlicht.


Visueel laboratorium
De tentoonstelling Fellini - The Exhibition wierp licht op de bronnen van Fellini’s rijke verbeelding en liet zien hoe Fellini in zijn films en daarbuiten een mythisch beeld van zichzelf en van het Italiaanse leven schiep. De tentoonstelling belichtte ook de manier waarop hij in zijn films gangbare lineaire vertelstructuren wist te doorbreken en hoe hij op speelse wijze existentiële vraagstukken aansneed. Als in een visueel laboratorium doemt een beeld op van een man die voortdurend nieuwe interpretaties gaf van zijn jeugdjaren, zijn dromen en de door het onbewuste opgeroepen beelden en verhalen.
Te zien waren opnamen uit de films, door Fellini gemaakte tekeningen, Fellini’s reclamefilms en de talloze droombeelden die hem inspireerden – op aanraden van de psychoanalyticus Ernest Bernhard bijeengebracht in de teksten en schetsen van de ‘droomboeken’ (ook te zien). Daarnaast bracht de tentoonstelling nooit eerder getoonde foto’s samen van fotografen als Gideon Bachmann, Deborah Beer en Paul Ronald. Hun opnamen achter de schermen werpen licht op de fantasiewereld van Cinecittà, de studio waar Fellini vrijwel al zijn latere films opnam.


Een internationale selectie affiches, waarvan een aantal afkomstig uit de Eye-collectie, lieten zien hoe Fellini door de jaren heen de receptie van zijn films en zichzelf probeerde te sturen. Ook te zien waren allerlei tijdschriften uit het tijdvak 1960-1985 (Domenica en L’Espresso) die een belangrijke rol speelden in de beeldvorming over de regisseur, zijn films en de acteurs.
Breder perspectief
De tentoonstelling plaatst het werk van Fellini in een breder perspectief: de tijd waarin hij leefde en werkte. Met name in Italië veroverden vanaf eind jaren vijftig de massamedia film, pers, televisie en reclame in rap tempo het publiek, dat zich enthousiast laafde aan het alomtegenwoordige beeld. Fellini – niet voor niets de bedenker van de term ‘paparazzi’ in La dolce vita - voorzag al vroeg de invloed die de media op het gedrag van mensen zouden uitoefenen en verwees ernaar in zijn films (zoals het gigantische reclamebord met een tot leven komende Anita Ekberg in de episodenfilm Boccacio ’70).




Films, talks & meer
De tentoonstelling ging vergezeld van een programma met films, discussies en andere activiteiten.

Publicatie
Bij de tentoonstelling verschijnt een uitgebreide en rijk geïllustreerde publicatie. De teksten zijn van de hand van de samensteller van de tentoonstelling: Sam Stourdzé. Vormgegeven door Joseph Plateau, Amsterdam. Uitgegeven door Eye en Amsterdam University Press.
credits
De tentoonstelling is samengesteld door Sam Stourdzé, in samenwerking met Eye en kwam tot stand met medewerking en ondersteuning van Fondation Fellini pour le Cinéma (Sion, Switzerland) en Fondation Fellini (Rimini, Italië).
Director of exhibitions / Curator
Jaap Guldemond
Associate curator
Marente Bloemheuvel
Projectmanagers
Sanne Baar, Claartje Opdam
Tentoonstellingsontwerp
Claus Wiersma
Grafisch ontwerp
Joseph Plateau
Technische productie
Rembrandt Boswijk; Martin Schrevelius
Installatie
Landstra & De Vries
Steun Eye. Word lid van de Eye Society.