Skip to content

Tentoonstelling

Guido van der Werve

Tastbare futiliteit

12 februari — 29 mei 2022

Guido van der Werve, Nummer twee, tentoonstelling Guido van der Werve – Tastbare futiliteit, Eye Filmmuseum Amsterdam, 2022, © Studio Hans Wilschut
Guido van der Werve, Nummer twee, tentoonstelling Guido van der Werve – Tastbare futiliteit, Eye Filmmuseum Amsterdam, 2022, © Studio Hans Wilschut

In deze eerste overzichtstentoonstelling van Van der Werve wordt naast een ruime selectie van zijn films ook nieuw werk getoond.

In het universum van Guido van der Werve zijn romantiek, de natuur en het sublieme nooit ver weg. Zijn films gaan over de nutteloosheid van het bestaan en tonen tegelijkertijd de eindeloze schoonheid ervan.

Guido van der Werve, Nummer negen, tentoonstelling Guido van der Werve – Tastbare futiliteit, Eye Filmmuseum Amsterdam, 2022, © Studio Hans Wilschut
Guido van der Werve, Nummer negen, tentoonstelling Guido van der Werve – Tastbare futiliteit, Eye Filmmuseum Amsterdam, 2022, © Studio Hans Wilschut

Bekijk de tentoonstellingstrailer:

campagnebeeld Guido van der Werve – Tastbare futiliteit
Guido van der Werve, Nummer acht, tentoonstelling Guido van der Werve – Tastbare futiliteit, Eye Filmmuseum Amsterdam, 2022, © Studio Hans Wilschut
Guido van der Werve, Nummer acht, tentoonstelling Guido van der Werve – Tastbare futiliteit, Eye Filmmuseum Amsterdam, 2022, © Studio Hans Wilschut

Een uitgestrekte, witte ijsvlakte met in het midden een jongeman die eenzaam voortschrijdt terwijl achter hem een gigantische ijsbreker nadert. Wie de korte film Nummer acht van Guido van der Werve heeft gezien, zal het indringende beeld niet snel vergeten. In twintig jaar heeft de kunstenaar een indrukwekkend oeuvre opgebouwd.

Meestal is Van der Werve zelf de protagonist: op hardloopschoenen, in thermo-ondergoed of achter de piano, altijd in het zwart. Vaak legt hij extreme inspanningen vast, waarin hij het gevecht aangaat met zichzelf. Zo rent hij twaalf uur onafgebroken rondjes om zijn huis; staat hij 24 uur op de Noordpool terwijl de aarde onder hem draait; of legt hij een triatlon af van ruim 1.700 kilometer – tussen de kerk in Warschau waar Chopins hart is begraven en zijn officiële graf in Parijs.

Guido van der Werve, Nummer veertien, tentoonstelling Guido van der Werve – Tastbare futiliteit, Eye Filmmuseum Amsterdam, 2022, © Studio Hans Wilschut
Guido van der Werve, Nummer veertien, tentoonstelling Guido van der Werve – Tastbare futiliteit, Eye Filmmuseum Amsterdam, 2022, © Studio Hans Wilschut

Op een winderige dag nemen we Guido van der Werve mee in een bootje over het IJ. Achter hem wappert een vlag, in de verte zien we het museumgebouw. Op het water is hij in zijn element, dichterbij de natuur. Openhartig vertelt hij over zijn zoektocht naar kunstenaarschap en het ontstaan van zijn films.

Via het CC-icoontje in de video player kan je ondertiteling aanzetten.
Guido van der Werve, Nummer veertien, tentoonstelling Guido van der Werve – Tastbare futiliteit, Eye Filmmuseum Amsterdam, 2022, © Studio Hans Wilschut
Guido van der Werve, Nummer veertien, tentoonstelling Guido van der Werve – Tastbare futiliteit, Eye Filmmuseum Amsterdam, 2022, © Studio Hans Wilschut

In de films komen autobiografische elementen samen met thema’s als klassieke muziek, schaken en de natuur. Van der Werve, die een achtergrond heeft als klassiek geschoold pianist, componeert de muziek voor veel van zijn films zelf. Zijn werk, met beelden van een nietig lijkende mens te midden van overweldigende natuur, wordt vaak geassocieerd met de Romantiek. Maar naast extremen en melancholie is er in de films ook plaats voor droge humor.

Momenteel is Van der Werve bezig met een nieuwe film, Nummer achttien. Deze kwam tot stand nadat hij een ernstig verkeersongeluk kreeg. De film is sterk autobiografisch en gaat onder meer over het zware revalidatieproces. In de tentoonstelling zal ook nieuw werk te zien zijn dat uit Nummer achttien voortkomt.

Guido van der Werve, Nummer twaalf, tentoonstelling Guido van der Werve – Tastbare futiliteit, Eye Filmmuseum Amsterdam, 2022, © Studio Hans Wilschut
Guido van der Werve, Nummer twaalf, tentoonstelling Guido van der Werve – Tastbare futiliteit, Eye Filmmuseum Amsterdam, 2022, © Studio Hans Wilschut
Guido van der Werve, Nummer achttien, tentoonstelling Guido van der Werve – Tastbare futiliteit, Eye Filmmuseum Amsterdam, 2022, © Studio Hans Wilschut
Guido van der Werve, Nummer achttien, tentoonstelling Guido van der Werve – Tastbare futiliteit, Eye Filmmuseum Amsterdam, 2022, © Studio Hans Wilschut
poster Guido van der Werve – Tastbare futiliteit

Films, talks & events

Bekijk de tentoonstellingsregistratie:

video: Frans Parthesius

Barbara London en Guido van der Werve in gesprek

Tijdens een speciale avond keek MoMA-curator Barbara London samen met Guido van der Werve voorbeelden uit de MoMA-collectie en Van der Werves Nummer acht (2007), op zoek naar verwantschappen en tegenstellingen. Bekijk hun gesprek hier.

Barbara London & Guido van der Werve
Barbara London & Guido van der Werve
publicatie Guido van der Werve – Tastbare futiliteit

Publicatie

Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie waarin alle werken van Guido van der Werve worden beschreven en in beeld gebracht. Uitgegeven door: Eye Filmmuseum i.s.m. nai010 uitgevers, Rotterdam, redactie: Marente Bloemheuvel. Prijs: € 29.95 (hardcover), te koop in de Eye Shop...

...of online

Over de publicatie

Diverse auteurs benaderen het werk vanuit verschillende perspectieven. Het werk wordt in een internationale kunsthistorische context geplaatst door Barbara London, voormalig curator MoMA en oprichtster aldaar van de collectie videokunst. Zij kocht Van der Werves werk aan voor het MoMA. Naast een interview en een literaire bijdrage bevat het boek daarnaast nog essays over schaken en over de rol van muziek, door Jaap Guldemond, Dirk van Weelden, Xander Karskens en Sara Crombach.

Biografie

Guido van der Werve (Papendrecht, 1977) is internationaal bekend om zijn films waarin hij performances vastlegt. Hij studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie en was resident bij o.a. de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Zijn werk is te vinden in de collecties van onder meer Museum of Modern Art, New York; Hirschhorn Museum, Washington, D.C.; Stedelijk Museum Amsterdam; Goetz Collection, München en Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam.

Zijn werk is tentoongesteld bij o.a. Kunsthalle Basel, MoMA/PS1, Manifesta en op de biënnales van Venetië, Moskou en Istanbul en werd bekroond met onder meer de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs, de Prix International d’Art Contemporain van Foundation Prince Pierre de Monaco, de Charlotte Koehler Prijs, de Cobra Kunstprijs en een Gouden Kalf voor de beste korte film. Van der Werve woont in Berlijn, Amsterdam en in Hassi, Finland.

Mede mogelijk gemaakt door

Op zoek naar eerdere tentoonstellingen?

Bekijk het archief via de link.

Lees meer

Support Eye en zie meer. Word member van de Eye Society.