Skip to content
In een futuristisch beeld dat neigt naar magisch realisme, kust een stel elkaar terwijl ze gevaarlijk hoog boven de skyline van een stad zweven

still Megalopolis (Francis Ford Coppola, US 2024)

Films, Talks & Events

Meesterwerk of Mislukking

Films die hun tijd vooruit zijn?

5 december 2024 — 8 januari 2025

still uit Cleopatra (Joseph Mankiewicz, US 1963)

still Cleopatra (Joseph Mankiewicz, US 1963)

Met inleidingen en debat, de stille films worden gepresenteerd met nieuwe scores.

Magnum opus of mislukt meesterwerk? Geen film deze Cannes-editie die zowel publiek als pers zo verdeelde als Megalopolis, het nieuwste epos van Francis Ford Coppola. Rondom de première zijn meer films te zien die later hun tijd ver vooruit bleken, maar in hun eigen tijd niet goed begrepen werden.

still uit Ishtar (Elaine May, US 1987)

still Ishtar (Elaine May, US 1987)

still uit Megalopolis (Francis Ford Coppola, US 2024)

still Megalopolis (Francis Ford Coppola, US 2024)

Het Amerikaanse vakblad Variety liet geen spaan heel van het science fiction-epos Megalopolis: ‘Een opzichtig, door ideeën opgeblazen gedrocht.’ Maar er vielen zeker ook positieve reacties te beluisteren. Time Magazine noemde de film ‘speels en visueel oogverblindend.’ De Los Angeles Times juicht het toe dat Coppola niet met iets tams komt, maar met ‘een overvol, krachtig, ziedend verhaal over de wortels van het fascisme.’

still uit Metropolis (Fritz Lang, DE 1927)

still Metropolis (Fritz Lang, DE 1927)

Coppola wilde met zijn film dan ook een kritische blik werpen op de crisissen die de wereld van vandaag teisteren: het instorten van de democratie, de opkomst van de demagogische fascisten, het verlies van vertrouwen in publieke instellingen, door de mens veroorzaakte catastrofes op gigantische schaal.

still uit On the Silver Globe (Andrzej Zulawski, PL 1988)

still On the Silver Globe (Andrzej Zulawski, PL 1988)

still uit Blade Runner: The Final Cut (Ridley Scott, US 1982/2007)

still Blade Runner: The Final Cut (Ridley Scott, US 1982/2007)

Tijdcapsules

Er zijn wel vaker films gemaakt die later hun tijd ver vooruit waren, maar in hun eigen tijd niet goed begrepen werden. Deze films bleken uiteindelijk tijdscapsules die de urgente kwesties van dat moment verbeeldden. Niet onverwacht zijn dit de films die vaak pas veel later een kritische herwaardering kregen, omdat ze pas met een toekomstige blik goed in hun eigen historische context konden worden geplaatst.

Het zijn films die net als Megalopolis groots zijn van opzet en ideeën en destijds pers en publiek verdeelden, maar uiteindelijk alleen maar sterker en fascinerender werden naarmate de tijd verstreek. En waar beter dan in Eye zie je een selectie aan films die, hoe verschillend ze ook zijn, met elkaar gemeen hebben dat ze treffende beelden en ideeën óver dit moment, ín dit historische moment, relateren aan verleden en toekomst.

still uit Strange Days (Kathryn Bigelow, US 1995)

still Strange Days (Kathryn Bigelow, US 1995)

still uit Playtime (Jacques Tati, FR 1967)

still Playtime (Jacques Tati, FR 1967)

Coppola zelf vertelde ook over de creatieve opwinding die gepaard gaat met het maken van een film zoals Megalopolis “waarvan je niet weet hoe je die moet maken.” Sight & Sound merkte daarbij terecht op: ‘Misschien ligt de uitdaging ook bij ons publiek: om een ​​film te zien waarvan je nog niet weet hoe je die moet bekijken.’

In een futuristisch beeld dat neigt naar magisch realisme, kust een stel elkaar terwijl ze gevaarlijk hoog boven de skyline van een stad zweven

still Megalopolis (Francis Ford Coppola, US 2024)

Films, Talks & Events

still uit Intolerance (D.W. Griffith, US 1916)

still Intolerance (D.W. Griffith, US 1916)

still uit Hearts of Darkness: a Filmmaker's Apocalypse (Fax Bahr, US 1991)

still Hearts of Darkness: a Filmmaker's Apocalypse (Fax Bahr, US 1991)

Steun Eye en zie meer. Word vriend van de Eye Society.