
Tentoonstelling, Films, Talks & Events
Oskar Fischinger
(1900-1967) – Experiments in Cinematic Abstraction
16 december 2012 — 17 maart 2013

De tentoonstelling Oskar Fischinger (1900-1967) – Experiments in Cinematic Abstraction vestigde ook de aandacht op Fischingers vroegste experimenten en uitvindingen en werd vergezeld door een uitgebreid filmprogramma.
In samenwerking met het Center for Visual Music presenteerde Eye van 16 december 2012 tot 17 maart 2013 een tentoonstelling over Oskar Fischinger, een pionier op het gebied van animatiefilm en abstracte cinema. De Duits-Amerikaanse avant-gardefilmer maakte korte films die van grote invloed zijn geweest op de ontwikkeling van de animatiefilm en nog altijd een inspiratiebron zijn voor kunstenaars en ontwerpers.


Fischinger was een uitvinder van allerlei ingenieuze filmische apparaten, zoals de wax-slicing machine en andere special effects. Hij was een van de eerste animatiemakers die abstracte beelden verbond met muziek en ritmes, lang voordat de videoclip bestond. De in het oog springende animaties van ‘De Tovenaar van Friedrichstrasse’, zoals hij werd genoemd, werden ook opgemerkt door beroemde regisseurs als Fritz Lang. In 1936 werd het door de opkomst van het nationaalsocialisme steeds moeilijker voor Fischinger te werken aan zijn experimentele avant-garde films. Hij week uit naar Hollywood op uitnodiging van de eerder geëmigreerde filmmaker Ernst Lubitsch.

“Decades before computer graphics, before music videos, even before Fantasia, there were the abstract animated films of Oskar Fischinger, master of "absolute" or nonobjective filmmaking. He was cinema's Kandinsky, an animator who, beginning in the 1920's in Germany, created exquisite "visual music" using geometric patterns and shapes choreographed tightly to classical music and jazz.”
John Canemaker, New York Times

De tentoonstelling omvat veel van Oskar Fischingers films en nooit eerder getoonde animation drawings. Deze animatietekeningen gebruikte hij om zijn animatiefilms beeldje voor beeldje op te nemen. Er waren ook schilderijen, geannoteerde muziekscores, foto's en documenten te zien.
Bijzonder zijn de zelden vertoonde fragmenten van zijn experimentele films uit de jaren twintig en dertig, die zijn gerestaureerd en ook te zien waren in de tentoonstelling.
“Masterworks of pure non-figurative, cinematic expression.”
Variety over Oskar Fischinger


Films, talks & more
For the duration of the exhibition, Eye organized a rich accompanying program of films and activities in the auditoria. Furthermore, Eye presented a game installation in reference to the exhibition in which geometric figures play the leading role.
Maak een virtuele tour door de tentoonstelling:


Publicatie
Bij de tentoonstelling verscheen een rijk geïllustreerde monografie over Fischinger. Het is het eerste grote overzichtswerk waarin aandacht wordt besteed aan de positionering van zijn werk binnen de internationale avant-garde, aan animatie, muziek, schilderkunst, Hollywood, en zijn invloed op filmmakers, kunstenaars en animatie-filmmakers van nu. Daarnaast bevat het boek nooit eerder gepubliceerde documenten, zoals correspondentie met andere kunstenaars en filmmakers, musici, essays van Fischinger zelf en worden een filmografie, bio- en bibliografie opgenomen. Redactie publicatie: Cindy Keefer en Jaap Guldemond.
credits
De tentoonstelling en publicatie zijn samengesteld door Eye’s Director of exhibitions Jaap Guldemond en Cindy Keefer van het Center for Visual Music in Los Angeles.
Director of exhibitions / Curator
Jaap Guldemond
Associate curator
Marente Bloemheuvel
Projectmanagers
Sanne Baar; Claartje Opdam
Technical productie
Rembrandt Boswijk; Martin Schrevelius
Installatie
Landstra & De Vries
Steun Eye. Word lid van de Eye Society.