Skip to content
campagnebeeld Revolusi! (still uit Merah Putih (Red and White) (Yadi Sugandi, ID 2009))
still uit Merah Putih (Red and White) (Yadi Sugandi, ID 2009)

Films, talks & events

Revolusi!

De Indonesische vrijheidsstrijd verbeeld

11 — 29 maart 2022

still uit Lewat Djam Malam (After the Curfew) (Usmar Ismail, ID 1954)
still uit Lewat Djam Malam (After the Curfew) (Usmar Ismail, ID 1954)

Revolusi! toont de politieke strijd van de Indonesiërs en de erfenis van het kolonialisme vanuit meerdere perspectieven. Naast de vrijheidsfilms uit Indonesië zijn ook films te zien van Nederlandse regisseurs en kunstenaars die met een kritisch oog naar de geschiedenis kijken.

Revolusi! in het Rijksmuseum en Revolusi! in Eye: allebei nemen ze je mee naar de tijd van de Indonesische vrijheidsstrijd. Het filmmuseum brengt een programma met Indonesische ‘strijdfilms’ waarvan sommige nooit eerder in Nederland te zien zijn geweest.

still uit Tjoet Nja' Dhien (Eros Djarot, ID 1988)
still uit Tjoet Nja' Dhien (Eros Djarot, ID 1988)
still uit Lewat Djam Malam (After the Curfew) (Usmar Ismail, ID 1954)
still uit Lewat Djam Malam (After the Curfew) (Usmar Ismail, ID 1954)

Op de Indonesische onafhankelijkheidsverklaring (de ‘proklamasi’) van 17 augustus 1945 volgde een chaotische en gewelddadige periode. Nederland stuurde militaire troepen, waarna de dekolonisatiestrijd (1945 - 1949) steeds heviger werd.

Revolusi! laat zien hoe de jonge republiek Indonesië zocht naar nationale identiteit in films van allerlei genre, waarbij ook de historische wortels van de strijd om onafhankelijkheid werden belicht.

still uit Kadet 1947 (Rahabi Mandra & Winaldo Artaraya Swastia, ID 2021)
still uit Kadet 1947 (Rahabi Mandra & Winaldo Artaraya Swastia, ID 2021)
still uit Tjoet Nja' Dhien (Eros Djarot, ID 1988)
still uit Tjoet Nja' Dhien (Eros Djarot, ID 1988)

De ‘film perjuangan’ (strijdfilms) zijn in Indonesië zeer geliefd. Een aantal heeft zelfs de status van Indonesische klassieker en maakt deel van de canon van de populaire cultuur, zoals After the Curfew (1954) van Usmar Ismail en Eros Djarots epos over de oorlog in Atjeh, Tjoet Nja’ Dhien (1988).

In Eye worden ze vertoond naast de speelfilms van Fons Rademakers (Max Havelaar), Hans Hylkema (Oeroeg) en Jim Taihattu (De Oost). Alle drie regisseurs zetten kritische kanttekeningen bij het koloniale zelfbeeld; bij de uitbreng van De Oost laaide het debat over het Nederlandse geweld tijdens de dekolonisatieperiode fel op.

still uit De Oost (Jim Taihuttu, NL/ID/BE 2021)
still uit De Oost (Jim Taihuttu, NL/ID/BE 2021)
still uit Oeroeg (Hans Hylkema, BE/DE/NL 1993)
still uit Oeroeg (Hans Hylkema, BE/DE/NL 1993)

Revolusi! toont ook zeldzaam materiaal uit de filmarchieven. Historica en NTR-regisseur Gerda Jansen Hendriks geeft antwoord op de vraag wat het Nederlandse publiek niet te zien kreeg en hoe de Nederlandse overheid doelbewust film inzette als propaganda om de publieke opinie te beïnvloeden. Filmmaker Monique Verhoeckx komt praten over Biak Stories, een nieuw project waarvoor ze gebruikmaakte van archieven.

still uit Kadet 1947 (Rahabi Mandra & Winaldo Artaraya Swastia, ID 2021)
still uit Kadet 1947 (Rahabi Mandra & Winaldo Artaraya Swastia, ID 2021)

Film perjuangan

Arnoud Arps is media- en cultuurwetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam. Hij zal verschillende filmvertoningen van een inleiding voorzien. Voor ons online magazine schreef Arps over Indonesische films waarin de strijd om de onafhankelijkheid onderwerp is.

Lees het artikel
still uit Ze noemen me Baboe (Sandra Beerends, NL 2019)
still uit Ze noemen me Baboe (Sandra Beerends, NL 2019)

Eye Film Player

Op de Eye Film Player zie je drie verwante films: Ze noemen me Baboe (Sandra Beerends), over het Javaanse kindermeisje Alima; het epische, antikoloniale Tjoet Nja' Dhien (Eros Djarot); en De Schattenberg en Flat Earth, beide van Monique Verhoeckx.

Bezoek de Eye Film Player
poster Revolusi

Films, talks & events

In de komende weken kun je hier zien wanneer de voorstellingen zijn en je kaartje kopen.

still uit Max Havelaar (Fons Rademakers, NL/ID 1976)
still uit Max Havelaar (Fons Rademakers, NL/ID 1976)

Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar Restaurant.
Voorrang op tickets? Support Eye en zie meer.