Recentelijk zijn solotentoonstellingen en live performances van Ikeda gepresenteerd in Centre Pompidou in Parijs, Garage Museum of Contemporary Art in Moskou en Carriageworks in Sydney. Ikeda won de Prix Ars Electronica Collide @Cern in 2014.
Tentoonstelling, films, talks & events
Ryoji Ikeda
15 september — 2 december 2018
Vaak verbeelden zijn werken de onzichtbare structuren en data die ons leven besturen. In zijn geestverruimende werk gebruikt hij zowel beelden vanuit een microscoop als een telescoop, van pixels tot het universum: het allerkleinste en allergrootste komen samen.
In het najaar van 2018 stelde Ryoji Ikeda, beeldend kunstenaar en sleutelfiguur in de elektronische muziek, speciaal voor Eye een spectaculaire presentatie samen, zijn eerste solotentoonstelling in Nederland. Hij vulde de tentoonstellingsruimte van Eye met overweldigende audiovisuele kunstwerken, gebaseerd op elementaire fenomenen zoals stilte, ruimte, tijd en (on)eindigheid.
Voor zijn even minimalistische als adembenemende audiovisuele kunst maakt Ikeda (Japan, 1966) gebruik van wiskundige concepten, kwantummechanica, computerdata, geluid en licht. Hij vormt die om tot werken van een ongrijpbare kracht en schoonheid. Vaak verbeelden zijn kunstwerken de onzichtbare structuren en data die ons leven besturen. Met mathematische precisie brengt hij geluid en beeld terug tot de essentie of overstelpt hij de kijker met een visueel bombardement van data. Van pixels tot het universum: het allerkleinste en allergrootste komen samen in zijn werk.
Bekijk de tentoonstellingstrailer:
Over de tentoonstelling
In Eye was onder andere the radar [3WUXGA version A] (2012/2018) te zien. In deze enorme projectie worden abstracte beelden afgewisseld met beelden vanuit een microscoop en een telescoop, van verre werelden en in kaart gebrachte manen en weerpatronen.
Het werk data.scan (2009) vertaalt gegevens uit wetenschappelijke onderzoeken, die zowel het menselijk lichaam als het astronomisch universum in kaart hebben gebracht.
point of no return (2018) is een nieuw werk dat Ikeda speciaal voor Eye heeft gemaakt. Op de voorzijde van een wand is een zwart gat te zien met enorme hoeveelheden informatie, op de achterkant een zeer helder wit gat. Ikeda: “Technisch eenvoudig, maar dit nieuwe werk zal het meest metafysische werk van mij zijn.”
Ikeda presenteerde ook 4'33" (2010), een eerbetoon aan de compositie 4’33’’ van John Cage en een elegante verbeelding van Cages filosofische meditatie over de onmogelijkheid van stilte.
data.tron [3 SXGA+ version] (2009-2018) werd geprojecteerd op een reusachtig scherm, waarop je het ontzaglijke van het universum kunt ervaren in het oneindige tussen 0 en 1. Hoeveel punten zijn er in een lijn? Hoeveel getallen bestaan er?
Maak een virtuele tour door de tentoonstelling:
Films, talks & events
De tentoonstelling werd vergezeld door het filmprogramma The Man Machine. Filmmakers laten hun verbeeldingskracht los op de technologisering van het menselijk lichaam en de vermenselijking van de technologie. Is de laatste barrière geslecht? Kan de mens verlost worden van zijn door de natuur gedicteerde beperkingen, en willen we dat eigenlijk wel?
In samenwerking met Amsterdam Art Weekend en IDFA was er een live audiovisueel concert datamatics [ver 2.0] in Eye te zien. Hierin behandelde Ikeda de manieren waarop data ons begrip van de wereld vormen. Het hypnotiserende werk meandert tussen de natuur, de wetenschap en de filosofie en overschrijdt op subtiele wijze de grenzen tussen het reële en het virtuele.
Films, talks & meer
De tentoonstelling gaat vergezeld van een programma met films, discussies en andere activiteiten.
credits
De tentoonstelling is samengesteld door Jaap Guldemond in samenwerking met Marente Bloemheuvel.
Director of exhibitions / Curator
Jaap Guldemond
Associate curator
Marente Bloemheuvel
Projectmanagers
Claartje Opdam, Sanne Baar
Grafisch ontwerp
Joseph Plateau, Amsterdam
Tentoonstellingsteksten
Arie Altena
Technische productie
Rembrandt Boswijk, Indyvideo, Utrecht; Bo Jansen
Installatie
Syb Sybesma, Amsterdam
Audiovisuele apparatuur
Beamsystems, Amsterdam
Licht
Maarten Warmerdam, Theatermachine, Amsterdam
Steun Eye. Word lid van de Eye Society.