Skip to content
Ryoji Ikeda, Datamatics
Ryoji Ikeda, Datamatics

Tentoonstelling, films, talks & events

Ryoji Ikeda

15 september — 2 december 2018

tentoonstellingsinterieur Ryoji Ikeda (© Studio Hans Wilschut)
© Studio Hans Wilschut

Vaak verbeelden zijn werken de onzichtbare structuren en data die ons leven besturen. In zijn geestverruimende werk gebruikt hij zowel beelden vanuit een microscoop als een telescoop, van pixels tot het universum: het allerkleinste en allergrootste komen samen.

In het najaar van 2018 stelde Ryoji Ikeda, beeldend kunstenaar en sleutelfiguur in de elektronische muziek, speciaal voor Eye een spectaculaire presentatie samen, zijn eerste solotentoonstelling in Nederland. Hij vulde de tentoonstellingsruimte van Eye met overweldigende audiovisuele kunstwerken, gebaseerd op elementaire fenomenen zoals stilte, ruimte, tijd en (on)eindigheid.

tentoonstellingsinterieur Ryoji Ikeda (© Studio Hans Wilschut)
© Studio Hans Wilschut

Voor zijn even minimalistische als adembenemende audiovisuele kunst maakt Ikeda (Japan, 1966) gebruik van wiskundige concepten, kwantummechanica, computerdata, geluid en licht. Hij vormt die om tot werken van een ongrijpbare kracht en schoonheid. Vaak verbeelden zijn kunstwerken de onzichtbare structuren en data die ons leven besturen. Met mathematische precisie brengt hij geluid en beeld terug tot de essentie of overstelpt hij de kijker met een visueel bombardement van data. Van pixels tot het universum: het allerkleinste en allergrootste komen samen in zijn werk.

tentoonstellingsinterieur Ryoji Ikeda (© Studio Hans Wilschut)
© Studio Hans Wilschut

Recentelijk zijn solotentoonstellingen en live performances van Ikeda gepresenteerd in Centre Pompidou in Parijs, Garage Museum of Contemporary Art in Moskou en Carriageworks in Sydney. Ikeda won de Prix Ars Electronica Collide @Cern in 2014.

Bekijk de tentoonstellingstrailer:

campagnebeeld Ryoji Ikeda
tentoonstellingsinterieur Ryoji Ikeda (© Studio Hans Wilschut)
© Studio Hans Wilschut

Over de tentoonstelling

In Eye was onder andere the radar [3WUXGA version A] (2012/2018) te zien. In deze enorme projectie worden abstracte beelden afgewisseld met beelden vanuit een microscoop en een telescoop, van verre werelden en in kaart gebrachte manen en weerpatronen.


Het werk data.scan (2009) vertaalt gegevens uit wetenschappelijke onderzoeken, die zowel het menselijk lichaam als het astronomisch universum in kaart hebben gebracht.

tentoonstellingsinterieur Ryoji Ikeda (© Studio Hans Wilschut)
© Studio Hans Wilschut
tentoonstellingsinterieur Ryoji Ikeda (© Studio Hans Wilschut)
© Studio Hans Wilschut

point of no return (2018) is een nieuw werk dat Ikeda speciaal voor Eye heeft gemaakt. Op de voorzijde van een wand is een zwart gat te zien met enorme hoeveelheden informatie, op de achterkant een zeer helder wit gat. Ikeda: “Technisch eenvoudig, maar dit nieuwe werk zal het meest metafysische werk van mij zijn.”


Ikeda presenteerde ook 4'33" (2010), een eerbetoon aan de compositie 4’33’’ van John Cage en een elegante verbeelding van Cages filosofische meditatie over de onmogelijkheid van stilte.

data.tron [3 SXGA+ version] (2009-2018) werd geprojecteerd op een reusachtig scherm, waarop je het ontzaglijke van het universum kunt ervaren in het oneindige tussen 0 en 1. Hoeveel punten zijn er in een lijn? Hoeveel getallen bestaan er?

tentoonstellingsinterieur Ryoji Ikeda (© Studio Hans Wilschut)
© Studio Hans Wilschut

Maak een virtuele tour door de tentoonstelling:

tentoonstellingsinterieur Ryoji Ikeda (© Studio Hans Wilschut)
© Studio Hans Wilschut
campagnebeeld The Man Machine (still uit Ex Machina (Alex Garland, GB 2014))
still uit Ex Machina (Alex Garland, GB 2014)

Films, talks & events

De tentoonstelling werd vergezeld door het filmprogramma The Man Machine. Filmmakers laten hun verbeeldingskracht los op de technologisering van het menselijk lichaam en de vermenselijking van de technologie. Is de laatste barrière geslecht? Kan de mens verlost worden van zijn door de natuur gedicteerde beperkingen, en willen we dat eigenlijk wel?

Lees meer over The Man Machine

In samenwerking met Amsterdam Art Weekend en IDFA was er een live audiovisueel concert datamatics [ver 2.0] in Eye te zien. Hierin behandelde Ikeda de manieren waarop data ons begrip van de wereld vormen. Het hypnotiserende werk meandert tussen de natuur, de wetenschap en de filosofie en overschrijdt op subtiele wijze de grenzen tussen het reële en het virtuele.

poster Ryoji Ikeda

Films, talks & meer

De tentoonstelling gaat vergezeld van een programma met films, discussies en andere activiteiten.

credits

De tentoonstelling is samengesteld door Jaap Guldemond in samenwerking met Marente Bloemheuvel.

Director of exhibitions / Curator

Jaap Guldemond

Associate curator

Marente Bloemheuvel

Projectmanagers

Claartje Opdam, Sanne Baar

Grafisch ontwerp

Joseph Plateau, Amsterdam

Tentoonstellingsteksten

Arie Altena

Technische productie

Rembrandt Boswijk, Indyvideo, Utrecht; Bo Jansen

Installatie

Syb Sybesma, Amsterdam

Audiovisuele apparatuur

Beamsystems, Amsterdam

Licht

Maarten Warmerdam, Theatermachine, Amsterdam

Deze tentoonstelling werd mede mogelijk gemaakt door:

Op zoek naar eerdere tentoonstellingen?

Bekijk het archief via de link.

Lees meer

Steun Eye. Word lid van de Eye Society.