Skip to content
campagnebeeld Shochiku 100 (still uit Carmen Comes Home (Keisuke Kinoshita, JP 1951))
still uit Carmen Comes Home (Keisuke Kinoshita, JP 1951)

Films, talks & events

Shochiku 100

Een eeuw filmklassiekers uit Japan

3 februari — 2 maart 2022

still uit Sonatine (Takeshi Kitano, JP 1993)
still uit Sonatine (Takeshi Kitano, JP 1993)

Het jubileumprogramma brengt je (zeldzame) vertoningen op 35mm, live muzikale begeleiding, prachtige digitale restauraties en inleidingen van Japan-kenners.

Yasujiro Ozu, Masaki Kobayashi, Takeshi Kitano: het zijn de grootmeesters van de Japanse cinema. Maar wie weet dat hun werk mogelijk is gemaakt door Shochiku? Eye staat in 2022 stil bij het meer dan honderdjarig bestaan van een van de oudste en grootste filmmaatschappijen van Japan.

still uit Tokyo Twilight (Yasujiro Ozu, JP 1957)
still uit Tokyo Twilight (Yasujiro Ozu, JP 1957)

Bekijk de programmatrailer:

campagnebeeld Shochiku 100
still uit Departures (Yohjiro Takita, JP 2008)
still uit Departures (Yohjiro Takita, JP 2008)

Wat Shochiku heeft betekend voor de Japanse filmgeschiedenis is niet weinig. De firma, in 1895 begonnen als producent van kabuki-theater, bracht in 1921 Souls on the Road van Minoru Morata uit, een mijlpaal vanwege zijn menging van westerse avant-garde-invloeden met Japanse esthetiek. Shochiku tekende ook voor de eerste Japanse geluid- en kleurenfilm en de eerste Japanse Oscarwinnaar, Departures (2009).

Shochiku is onder meer beroemd om zijn productie van shoshimingeki: huiselijk drama, gericht op een vrouwelijk publiek, met grote sterren. Vanaf de jaren dertig zou Yasijuro Ozu – die vrijwel uitsluitend voor Shochiku werkte – in dit genre grote hoogten bereiken. Vier van zijn meesterwerken zijn te zien in Eye en worden ook landelijk uitgebracht: Tokyo Story (1953), The Flavor of Green Tea over Rice (1952), Tokyo Twilight (1957) en Early Spring (1956).

still uit The Flavor of Green Tea over Rice (Yasujiro Ozu, JP 1952)
still uit The Flavor of Green Tea over Rice (Yasujiro Ozu, JP 1952)

Bekijk de trailer voor de Ozu restauraties:

still uit The Human Condition I: No Greater Love (Masaki Kobayashi, JP 1959)
still uit The Human Condition I: No Greater Love (Masaki Kobayashi, JP 1959)

Na de oorlog gaf de studio ook ruimte aan sociaal geëngageerde regisseurs als Masaki Kobayashi, die met zijn magnum opus The Human Condition (1959/1961) een monument oprichtte voor het anti-oorlogsprotest.

Verrassend was de opkomst, begin jaren zestig, van een nieuwe generatie filmmakers die de straat opging, zoals Nagisa Oshima (Night and Fog in Japan) en Kiju Yoshida (Good-for-Nothing). Hun ongepolijste, speelse filmstijl werd de ‘Shochiku Nouvelle Vague’ genoemd.

still uit Good-for-Nothing (Kiju Yoshida, JP 1959)
still uit Good-for-Nothing (Kiju Yoshida, JP 1959)
still uit Sonatine (Takeshi Kitano, JP 1993)
still uit Sonatine (Takeshi Kitano, JP 1993)

In de jaren zeventig, tachtig en negentig tekende de studio voor onder meer de langstlopende tv-serie ooit (Tora-san, 1969-1995) en haalde het een tweede nieuwe golf eigenzinnige makers binnen. Takeshi Kitano gooide hoge ogen in het festivalcircuit met gevoelige arthouseproducties, komedies en 'nouvelle violence’-films als Sonatine (1993).

Tegenwoordig is Shochiku niet meer actief als filmstudio; wel treedt het op als coproducent, distributeur en als eigenaar van Movix, een landelijke keten state-of-the-art multiplextheaters.

still uit Crossroads (Teinosuke Kinugasa, JP 1928)
still uit Crossroads (Teinosuke Kinugasa, JP 1928)
still uit Night and Fog in Japan (Nagisa Oshima, JP 1960)
still uit Night and Fog in Japan (Nagisa Oshima, JP 1960)
poster Shochiku 100: Een eeuw filmklassiekers uit Japan

Films, talks & meer

Shochiku 100 werd samengesteld in samenwerking met curator en Japan-kenner Dick Stegewerns.

Mede mogelijk gemaakt door:

Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar Restaurant.
Voorrang op tickets? Support Eye en zie meer.