Skip to content
still uit The Deserted (VR) (Tsai Ming-liang, TW 2018)
still uit The Deserted (VR) (Tsai Ming-liang, TW 2018)

VR, Films & Talks

Tsai Ming-liang

10 — 30 januari 2019

still The Deserted (VR) (Tsai Ming-liang, TW 2018)
still uit The Deserted (VR) (Tsai Ming-liang, TW 2018)

Tsai komt ook naar Eye voor een Masterclass bij zijn VR-debuut. Eye brengt digitale restauraties van de eerste drie films van Tsai opnieuw uit in de landelijke filmtheaters: Rebels of the Neon God (1992), Vive l’amour (1994) en The River (1997). De films zijn ook te zien via Picl.

Bij de presentatie van The Deserted, Tsai Ming-liang's eerste VR-productie, vertoont het filmmuseum alle films van de Taiwanese grootmeester nog een keer op het grote doek, van Rebels of the Neon God tot Your Face.

Tsai Ming-liang op de set van Your Face © Chang Jhong Yuan
Tsai Ming-liang op de set van Your Face © Chang Jhong Yuan
Tsai Ming-liang op de set van Your Face © Chang Jhong Yuan
Tsai Ming-liang op de set van Your Face © Chang Jhong Yuan

Meditatief, beklemmend en betoverend: door de jaren heen zijn er flink wat adjectieven uit de letterkast gerukt om het werk van Tsai Ming-liang te omschrijven. Woorden ketsen echter als vanzelf af op het werk van een man die zijn films terugbrengt tot visuele essentie. De gelauwerde Taiwanese regisseur vangt zijn onderwerp in strak gekadreerde beelden, in de traditie van cineasten als Michelangelo Antonioni en Ingmar Bergman.

placeholder trailer The Deserted (Tsai Ming-liang)
Placeholder Tsai Ming-liang in Eye
still What Time is it There? (Tsai Ming-liang, TW 2001)
still uit What Time is it There? (Tsai Ming-liang, TW 2001)

Hunkeren in stilte

Tsai Ming-liang werd in 1957 in Kuching, Maleisië geboren. Tien jaar na zijn afstuderen aan de Chinese Cultural University in Taiwan maakte hij zijn eerste lange film: Rebels of The Neon God (1992). Sindsdien wordt hij tot de interessantste filmmakers van Taiwan gerekend en won hij vele internationale prijzen, onder meer op de prestigieuze filmfestivals van Berlijn en Venetië.

Tsai Ming-liang vernieuwde de filmtaal door puur op het beeld te vertrouwen. Onnadrukkelijk laat hij zien dat eenzaamheid de prijs is die we betalen in onze consumptiemaatschappij. Iedereen hunkert in stilte, maar het verlangen naar contact wordt zelden ingelost.

still Vive l'amour (Tsai Ming-liang, TW 1994)
still uit Vive l'amour (Tsai Ming-liang, TW 1994)
still Visage (Tsai Ming-liang, FR/TW/NL/BE 2009)
still uit Visage (Tsai Ming-liang, FR/TW/NL/BE 2009)

Dat klinkt wellicht deprimerend, maar de regisseur lijdt er zelf niet onder. Tijdens persconferenties mag hij graag opgewekt schaterlachend zijn vaste thema toelichten; non-communicatie is in de miljoenensteden van Azië een gegeven. Voor deze onnadrukkelijk gebrachte boodschap vindt Tsai Ming-liang in al zijn films steeds nieuwe beelden en invulling.

still Goodbye Dragon Inn (Tsai Ming-liang, TW 2003)
still uit Goodbye Dragon Inn (Tsai Ming-liang, TW 2003)
placeholder trailer Tsai Ming-liang retrospectief

Films, virtual reality & talks

Deze programma werd mede mogelijk gemaakt door:

still Wayward Cloud (Tsai Ming-liang, TW 2005)
still uit Wayward Cloud (Tsai Ming-liang, TW 2005)

Steun Eye. Word lid van de Eye Society.