Skip to content
William Kentridge, 10 Drawings for Projection, Other Faces (2011)
William Kentridge, 10 Drawings for Projection, Other Faces (2011)

Tentoonstelling, Films, Talks & Events

William Kentridge (2019)

Ten Drawings for Projection

3 juni — 1 september 2019

tentoonstellingsinterieur William Kentridge - Ten Drawings for Projection (© Studio Hans Wilschut)
© Studio Hans Wilschut

In de tentoonstelling is ook de filminstallatie O Sentimental Machine (2015) te zien, die historische opnamen bevat van de Russische revolutionair Leon Trotski. De tentoonstelling vindt plaats tijdens het Holland Festival, waarvoor William Kentridge optreedt als Associate Artist.

In 2015 schonk de Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge 10 Drawings for Projection (1989-2011) aan het filmmuseum. De tien korte animatiefilms betekenden Kentridges doorbraak in de internationale kunstwereld. De films, die de bewogen geschiedenis van Zuid-Afrika belichten, zijn deze zomer als grote installatie te zien in Eye.

tentoonstellingsinterieur William Kentridge - Ten Drawings for Projection (© Studio Hans Wilschut)
© Studio Hans Wilschut

Bekijk de tentoonstellingstrailer:

trailer William Kentridge - Ten Drawings for Projection
William Kentridge, 10 Drawings for Projection, Other Faces (2011)
William Kentridge, 10 Drawings for Projection, Other Faces (2011)

De genereuze schenking volgde op de tentoonstelling William Kentridge – If We Ever Get to Heaven, zomer 2015 in Eye. De kunstenaar was onder de indruk geraakt van de kwaliteit van de presentatie en de rijkdom van de Eye-collectie. Als gebaar van appreciatie besloot hij alle werken uit de serie 10 Drawings for Projection te schenken aan het museum.

Lees meer over William Kentridge – If We Ever Get to Heaven

Geschonden samenleving

Een terugkerend thema in de serie – met films als Johannesburg, 2nd Greatest City After Paris (1989), Felix in Exile (1994) en Other Faces (2011) – is de recente Zuid-Afrikaanse geschiedenis. Uitgangspunt voor de animaties zijn de houtskooltekeningen die Kentridge overtekent, weer weggomt en daarmee in beweging zet. Ze refereren onder meer aan historische gebeurtenissen als het bloedbad van Sharpeville, de vrijlating van Nelson Mandela en de afschaffing van Apartheid. De 10 Drawings for Projection (1989-2011) markeerden Kentridges doorbraak in de internationale kunstwereld als geëngageerd kunstenaar die begaan is met de ontwikkelingen in zijn geboorteland.

“Ik heb nooit illustraties van Apartheid willen maken. Maar de tekeningen en films worden wel gevoed en komen voort uit de geschonden samenleving die er het gevolg van is. Ik ben geïnteresseerd in een politieke kunst, dat wil zeggen een kunst van het ambigue, van tegenspraak, onaffe gebaren en onzekere afloop.”

William Kentridge

Bekijk een interview met William Kentridge ter gelegenheid van de opening van de tentoonstelling:

still uit een interview William Kentridge

Leon Trotski voor de camera

Een bijzondere installatie is O Sentimental Machine, die Kentridge maakte voor de veertiende Biënnale van Istanbul (2015). De ruimtelijke filminstallatie met vijf projecties is gedacht als de werkruimte van revolutionair Leon Trotski, die op verschillende historische filmfragmenten is te zien. Hiervoor putte Kentridge uit de Eye-collectie, waarin zich onder meer beelden bevinden van Trotski die voor de camera een lezing geeft over de toekomst van het communisme. Uit dezelfde collectie gebruikte Kentridge fragmenten uit homemovies van Nicolaas II, Ruslands laatste tsaar.

tentoonstellingsinterieur William Kentridge - Ten Drawings for Projection (© Studio Hans Wilschut)
© Studio Hans Wilschut
William Kentridge, Streets of the City (2009) (tapestry)
William Kentridge, Streets of the City (2009) (tapestry)

In de tentoonstelling is tevens een aantal grote wandtapijten opgenomen; Kentridge liet ze vervaardigen in een lokale weverij in Johannesburg en koos als motief onder meer collages van landkaarten en personages die in zijn werk voorkomen.

Over de kunstenaar

William Kentridge (Johannesburg, 1955) studeerde politicologie en African Studies en volgde een mime- en theateropleiding in Parijs; als kunstenaar werd hij opgeleid aan de Johannesburg Art Foundation. Hij werd bekend als multimediakunstenaar door zijn bijzondere animatiefilms, houtskooltekeningen en installaties opgebouwd uit film, geluid, muziek en sculpturale objecten. Met schijnbaar gemak weet Kentridge uiteenlopende media samen te brengen in een uitzonderlijk oeuvre. Kentridge is ook werkzaam als opera- en theaterregisseur, onder meer in samenwerkingen met de Metropolitan Opera in New York, het Royal Opera House, Londen en het Holland Festival. Zijn beeldend werk was te zien op de Documenta (Kassel), Tate Modern (Londen), Museum of Modern Art (New York) en op de Biënnale van Venetië.

Project I Am

De films van Kentridge zijn uniek en origineel, maar de gebroken verhalen erachter zijn de verhalen van velen. Nog altijd gaan stemmen verloren in Zuid-Afrikaanse townships, waar de geschiedenis van het land eeuwig echoot. Toen de Nederlandse programmamakers Miriam Pieneman, Anne Simmers en Monique Groenewoud het land bezochten, raakten zij geïnspireerd. Het was het begin van Project I Am, een township filmschool. I Am biedt kansarme jongeren een medium om hun verhaal te vertellen. De films die hieruit voortkomen zijn vaak puur, rauw en toch hoopvol. Voor Eye maakten de studenten ook een film, om aan te tonen hoe de thematiek van Kentridge nog altijd leeft.

still from Project I Am - Township Filmschool

Maak een virtuele tour door de tentoonstelling:

tentoonstellingsinterieur William Kentridge - Ten Drawings for Projection (© Studio Hans Wilschut)
© Studio Hans Wilschut
poster William Kentridge - Ten Drawings for Projection

Films, talks & meer

De tentoonstelling gaat vergezeld van een programma met films, discussies en andere activiteiten.

Bekijk een dansperformance die Dada Masilo en Llewellyn Mnguni tijdens de opening van de tentoonstelling gaven:

still uit een dance performance door Dada Masilo en Llewellyn Mnguni

credits

De tentoonstelling is samengesteld door Jaap Guldemond in samenwerking met Marente Bloemheuvel.

Director of exhibitions / Curator

Jaap Guldemond

Associate curator

Marente Bloemheuvel

Projectmanagers

Claartje Opdam, Sanne Baar, Judith Öfner

Tentoonstellingsontwerp

Claus Wiersma

Grafisch ontwerp

Joseph Plateau, Amsterdam

Technische productie

Rembrandt Boswijk, Indyvideo, Utrecht, Bo Jansen

Installatie

Syb Sybesma, Amsterdam

Audiovisuele apparatuur

MHB Event Facilities, Bolsward

Licht

Maarten Warmerdam, Theatermachine, Amsterdam

Op zoek naar eerdere tentoonstellingen?

Bekijk het archief via de link.

Lees meer

Steun Eye. Word lid van de Eye Society.