Reserveer filmtentoonstelling of restaurant online. Zie ook onze Corona-maatregelen.

Chantal Akerman

Passages
Tentoonstelling
1 juni t/m 30 augustus 2020
Chantal Akerman Passages

Chantal Akerman heeft als een van de eerste filmregisseurs de overstap naar de beeldende kunst gemaakt. Ze is beroemd geworden als feministische avant-gardefilmmaker in de jaren zeventig, en ontdekte halverwege de jaren negentig de mogelijkheden van de tentoonstellingsruimte.

Op basis van de oorspronkelijk als documentaire gemaakte film D’Est ontwikkelde zij in 1995 een grote ruimtelijke installatie op 24 monitoren. Dit was het begin van een ‘tweede carrière’ binnen de wereld van de beeldende kunst.

In de tentoonstelling zijn acht filminstallaties van Akerman te zien. Naast D’Est zijn ook werken te zien als Woman Sitting after a Killing (2001), Tombée de nuit sur Shanghai (2007-2008) en haar laatste werk Now (2015).

Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
klik hier

Covid-19 maatregelen

  • De tentoonstelling is dagelijks tot 19.00 geopend; het laatste tijdslot voor entree is 17.45-18.00.

  • Koop of reserveer je kaarten bij voorkeur online, tot 5 minuten voor aanvang van een voorstelling.

  • Indien je aan de kassa kaarten koopt, registreren wij je e-mailadres.

  • Museumkaart / BGL VIP / Cineville / Eye Society Member / ICOM / Voedselbank / KNF / AICA? Reserveer online en laat je pas scannen en haal een ticket op aan de balie bij aankomst in Eye.

  • Tickets worden verkocht in tijdslots van 30 minuten, zorg dat je tijdens dat slot de tentoonstelling betreedt.

  • Als het tijdslot voorbij is, kun je niet meer naar binnen.

  • Eenmaal binnen kan je zolang blijven als je wilt.

  • Kluisjes en garderobe zijn tijdelijk buiten gebruik, neem s.v.p. geen grote tassen e.d. mee naar Eye. Grote paraplu's mogen niet mee naar binnen.

  • In the Mirror (1971-2007) (c Studio Hans Wilschut)

  • Marcher à côté de ses lacets dans un frigidaire vide (2004) (c Studio Hans Wilschut)

  • Tombée de nuit du Shanghai (2007-2009) (c Studio Hans Wilschut)

  • Saute ma ville (1968) (c Studio Hans Wilschut)

  • NOW (c Studio Hans Wilschut)

Als 25-jarige filmacademie-drop-out werd Chantal Akerman (Brussel, 1950-Parijs, 2015) op slag bekend met Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975). Dit ingetogen, minimalistische portret van de dagelijkse bezigheden van een Brusselse huisvrouw annex parttime prostituee werd ontvangen als boegbeeld van de feministische avant-garde cinema. In een uitgebeende, anti-dramatische stijl – later ‘slow cinema’ genoemd – had Akerman de benauwende routine van het huisvrouwenbestaan blootgelegd en het verborgen leven van talloze vrouwen een gezicht gegeven.

Akermans oeuvre kenmerkt zich door een afstandelijke benadering van het schijnbaar ‘gewone leven’, waarbij onder het oppervlakte een arsenaal aan heftige gebeurtenissen, herinneringen en emoties schuilgaan. Akerman, zelf dochter van een Auschwitz-overlevende, is “charging the mundane with significance”.

een wereld buiten de filmtheaters

Rond 1995 – inmiddels was Akerman de gevierde regisseur van klassiekers als News from Home (1977), Toute une nuit (1982) en Nuit et jour (1991) – ontdekte de filmmaker een wereld buiten de filmtheaters. Haar eerste video-installatie was D’Est in 1995, waarin zij op 24 monitors hypnotiserende beelden laat zien van mensen die proberen te overleven in het voormalige Oost-Europa achter het IJzeren Gordijn. Het zijn observerende beelden van mensen en landschappen, zonder dialoog, zonder verder commentaar. Deze installatie vormde het begin van een ‘tweede carrière’ binnen de wereld van de beeldende kunst.

avant-gardistische houding

Veel van Chantal Akermans vooruitstrevende werk getuigt van een avant-gardistische houding ten opzichte van het medium dat zij gebruikt. Zij heeft een sterk persoonlijke stijl waarin lange shots, een sterke frontaliteit en een breed kader kenmerkend zijn, en waarin zij een nieuwe invulling geeft aan tijd en ruimte. De werken zijn getuigenissen van de geschiedenis, van herinneringen, van het leven dat gewoon lijkt, maar het niet is. De werken van Akerman hebben een “almost tactile sense of what it is like to observe from a respectful distance, the people and places they record”.

internationale kunstwereld

De internationale kunstwereld erkende al snel de bijzondere kwaliteit van Akermans beeldende werk; een reeks tentoonstellingen in gerenommeerde musea volgde, onder meer in Walker Art Center (1995), Jeu de Paume, Parijs (1995), Documenta XI, Kassel (2002) en M HKA, Antwerpen (2012). Akerman nam ook twee keer deel aan de Biennale di Venezia, in 2001 en in 2015.

  • Hotel Monterey (1972) (c Studio Hans Wilschut)

  • Marcher à côté de ses lacets dans un frigidaire vide (2004) (c Studio Hans Wilschut)

  • D'Est, au bord de la Fiction (1995) (c Studio Hans Wilschut)

  • Marcher à côté de ses lacets dans un frigidaire vide (2004) (c Studio Hans Wilschut)

  • Tombée de nuit du Shanghai (2007-2009) (c Studio Hans Wilschut)

publicatie

Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde publicatie met teksten van Chantal Akerman zelf, aangevuld met essays van Cyril Béghin, Dana Linssen en Roos van der Lint. 

Bestel de publicatie via Eye's online webshop.

blader alvast door de catalogus heen

Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
klik hier

filmprogrammering Focus Chantal Akerman

Voor het zaalprogramma kiest Eye speelfilms en documentaires van Akerman en films waarvan beelden en sequenties terugkomen in de installaties van de tentoonstelling. Ook is een documentaire te zien over leven en werk van de filmmaker. 

In verschillende specials buigen gasten zich over het oeuvre van de in 2015 overleden Akerman. Zo is het onderstaande video-interview  met Claire Atherton, editor en artistiek medewerker van Chantal Akermanis een voorproefje van de special Spatializing Cinema.

Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
klik hier

registratie lezing Patricia Pisters: Be Pretty and Shut Up!

Patricia Pisters ging tijdens de special Be Pretty and Shut Up! in op leven en werk van Delphine Seyrig (1932-1990), die niet alleen een veelgevraagde actrice was, maar ook een belangrijke stem vormde in de wereldwijde feministische beweging van de jaren zeventig.

Om deze video te bekijken moet je YouTube/ Vimeo cookies accepteren.
klik hier

Focus Chantal Akerman is onderdeel van het uitgebreide filmprogramma: Women Make Film, waarin de (verborgen) geschiedenis van honderd jaar vrouwelijke filmmakers wordt belicht, met een overzicht van de beste films gemaakt door vrouwelijke regisseurs.

De tentoonstelling is georganiseerd in samenwerking met de Chantal Akerman Foundation & Marian Goodman Gallery Paris, London, New York.

Marian Goodman Gallery

Filmvertoningen worden mede mogelijk gemaakt door de Cinémathèque royale de Belgique.

Cinematek

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door:

...In Eye blijkt dat het werk van Chantal Akerman zich goed leent voor een overstap van bioscoop naar tentoonstellingsruimte... (**** NRC Handelsblad) 

...waar de tentoonstelling vooral toe uitnodigt, is kijken...In Chantal Akerman - passages gaan de installaties fraai de dialoog aan met elkaar... (***** De Volkskrant) 

...doet recht aan haar revolutionaire oeuvre...Zo simpel, zo direct, zo krachtig.... (De Filmkrant) 

Vrienden zien meer. Support Eye al voor € 50,- en krijg exclusieve toegang tot openingen, bijeenkomsten en rondleidingen.

Eye Society: Like Film, Love Eye

Agenda

donderdag, 13 aug 2020

  • 11:15
    13 aug 2020
    Les rendez-vous d'Anna
    film

    Les rendez-vous d'Anna

    Chantal Akerman, FR/BE/DE 1978

    Een nomadische filmmaker reist door Europa om haar nieuwe film te promoten. Een van Akermans beste...

  • 16:30
    13 aug 2020
    Je, tu, il, elle
    film

    Je, tu, il, elle

    Chantal Akerman, BE/FR 1974

    Akermans verbluffende speelfilmdebuut over een jonge vrouw op zoek naar liefde en zelfacceptatie. Met...

vrijdag, 14 aug 2020

  • 16:30
    14 aug 2020
    Toute une nuit
    film

    Toute une nuit

    Chantal Akerman, BE 1982

    Een midzomernachts sekskomedie à la Akerman. Ze gebruikt haar minimalistische methode om een ​​...

maandag, 17 aug 2020

dinsdag, 18 aug 2020

woensdag, 19 aug 2020

  • 14:00
    19 aug 2020
    Un jour Pina a demandé
    film

    Un jour Pina a demandé

    Chantal Akerman, FR 1983

    Een buitengewone ontmoeting tussen twee van de grootste kunstenaars van hun tijd - Chantal Akerman en...

vrijdag, 21 aug 2020

  • 16:30
    21 aug 2020
    De l'autre côté
    film

    De l'autre côté

    Chantal Akerman, FR 2002

    Ze zijn actueler dan ooit, deze gevoelige portretten van illegale Mexicaanse immigranten. Akerman,...

woensdag, 26 aug 2020

  • 16:30
    26 aug 2020
    No Home Movie
    film

    No Home Movie

    Chantal Akerman, BE 2015

    Chantal Akerman legde de laatste dagen van haar moeder vast: de routines van een onzichtbare vrouw....

zondag, 30 aug 2020

  • 19:15
    30 aug 2020
    L.A. Tea Time
    film

    L.A. Tea Time

    Sophie Bédard Marcotte, CA 2019

    Wat doe je als jonge vrouwelijke filmmaker in Quebec, als je het even niet meer weet? Je gaat te rade...

Volledig aanbod

Van A tot Z