In lijn met het landelijke beleid m.b.t. COVID-19 is Eye Filmmuseum gesloten.
Zie het nieuwsbericht met FAQ voor meer informatie.

Let op: Deze tentoonstelling wordt verwacht.

Chantal Akerman

Passages
Tentoonstelling
7 april t/m 31 mei 2020
Chantal Akerman Passages

Chantal Akerman heeft als een van de eerste filmregisseurs de overstap naar de beeldende kunst gemaakt. Ze is beroemd geworden als feministische avant-gardefilmmaker in de jaren zeventig, en ontdekte halverwege de jaren negentig de mogelijkheden van de tentoonstellingsruimte. Op basis van de oorspronkelijk als documentaire gemaakte film D’Est ontwikkelde zij in 1995 een grote ruimtelijke installatie op 24 monitoren. Dit was het begin van een ‘tweede carrière’ binnen de wereld van de beeldende kunst.

tijdelijk uitgesteld

In lijn met het landelijke beleid m.b.t. COVID-19 is onze Chantal Akerman tentoonstelling tijdelijk uitgesteld. 

  • In the Mirror (1971-2007)

  • Marcher à côté de ses lacets dans un frigidaire vide (2004)

  • Tombée de nuit du Shanghai (2007-2009)

  • Saute ma ville (1968)

Als 25-jarige filmacademie-drop-out werd Chantal Akerman (Brussel, 1950-Parijs, 2015) op slag bekend met Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975). Dit ingetogen, minimalistische portret van de dagelijkse bezigheden van een Brusselse huisvrouw annex parttime prostituee werd ontvangen als boegbeeld van de feministische avant-garde cinema. In een uitgebeende, anti-dramatische stijl – later ‘slow cinema’ genoemd – had Akerman de benauwende routine van het huisvrouwenbestaan blootgelegd en het verborgen leven van talloze vrouwen een gezicht gegeven.

Akermans oeuvre kenmerkt zich door een afstandelijke benadering van het schijnbaar ‘gewone leven’, waarbij onder het oppervlakte een arsenaal aan heftige gebeurtenissen, herinneringen en emoties schuilgaan. Akerman, zelf dochter van een Auschwitz-overlevende, is “charging the mundane with significance”.

Rond 1995 – inmiddels was Akerman de gevierde regisseur van klassiekers als News from Home (1977), Toute une nuit (1982) en Nuit et jour (1991) – ontdekte de filmmaker een wereld buiten de filmtheaters. Haar eerste video-installatie was D’Est in 1995, waarin zij op 24 monitors hypnotiserende beelden laat zien van mensen die proberen te overleven in het voormalige Oost-Europa achter het IJzeren Gordijn. Het zijn observerende beelden van mensen en landschappen, zonder dialoog, zonder verder commentaar. Deze installatie vormde het begin van een ‘tweede carrière’ binnen de wereld van de beeldende kunst.

  • Hotel Monterey (1972)

  • Marcher à côté de ses lacets dans un frigidaire vide (2004)

  • Marcher à côté de ses lacets dans un frigidaire vide (2004)

  • D'Est, au bord de la Fiction(1995)

Veel van Chantal Akermans vooruitstrevende werk getuigt van een avant-gardistische houding ten opzichte van het medium dat zij gebruikt. Zij heeft een sterk persoonlijke stijl waarin lange shots, een sterke frontaliteit en een breed kader kenmerkend zijn, en waarin zij een nieuwe invulling geeft aan tijd en ruimte. De werken zijn getuigenissen van de geschiedenis, van herinneringen, van het leven dat gewoon lijkt, maar het niet is. De werken van Akerman hebben een “almost tactile sense of what it is like to observe from a respectful distance, the people and places they record”.

In de tentoonstelling zal een achttal filminstallaties van Akerman te zien zijn. Naast D’Est zijn ook werken te zien als Woman Sitting after a Killing (2001), Tombée de nuit sur Shanghai (2007-2008) en haar laatste werk Now (2015).

De internationale kunstwereld erkende al snel de bijzondere kwaliteit van Akermans beeldende werk; een reeks tentoonstellingen in gerenommeerde musea volgde, onder meer in Walker Art Museum (1995), Jeu de Paume, Parijs (1995), Documenta XI, Kassel (2002) en M HKA, Antwerpen (2012). Akerman nam ook twee keer deel aan de Biennale di Venezia, in 2001 en in 2015.

Chantal Akerman, geboren in Brussel, overleed in 2015 in Parijs, een jaar na het overlijden van haar moeder, een Auschwitz-overlevende met wie ze een moeizame, maar symbiotische relatie onderhield.

De tentoonstelling is georganiseerd in samenwerking met de Chantal Akerman Foundation & Marian Goodman Gallery Paris, Londen, New York

publicatie Chantal Akerman – Passages

Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde publicatie met teksten van Chantal Akerman zelf, aangevuld met essays van Cyril Béghin, Dana Linssen en Roos van der Lint. Cyril Béghin introduceert het oeuvre en beschrijft de historische spanningen in het werk, geworteld in de persoonlijke familietrauma’s uit de Tweede Wereldoorlog en Akermans eigen manier om vrij te zijn van enige vorm van verbondenheid. Roos van der Lint zoomt in op de ruimtelijke installaties. De bijdrage van Dana Linssen bestaat uit een filosofische essay over het begrip tijd in Akermans werk en dat van andere filmmakers en kunstenaars.

Vormgeving: Joseph Plateau. Uitgave van Eye Filmmuseum i.s.m. nai010 uitgevers, Rotterdam. Prijs: € 24,95

Bestel de publicatie via de Eyeshop: eyeshop@eyefilm.nl

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door:

Volledig aanbod

Van A tot Z

Let op: Deze tentoonstelling wordt verwacht.