Let op: deze tentoonstelling is geweest. Bekijk de actuele tentoonstelling Béla Tarr – Till the End of the World

Michelangelo Antonioni

Il maestro del cinema moderno
Tentoonstelling
11 september 2015 t/m 17 januari 2016

EYE presenteert een grote tentoonstelling rond de Italiaanse regisseur Michelangelo Antonioni. Met zijn beroemde trilogie L’avventura, La notte en L’eclisse groeide Antonioni uit tot een van de meest vernieuwende regisseurs van de 20ste eeuw.

De kijker gaat onder de indruk naar huis (…) Onnavolgbare maestro van het modernisme. (***** NRC Handelsblad)

Uitstekende expositie (…) Het is Antonioni’s filmwereld die de aandacht opzuigt. (…) Antonioni’s werkelijkheid komt echt tot leven. (…) De horizon van de verbeelding wordt in de donkere zalen van EYE prachtig voortgezet. (**** de Volkskrant)

 

L’avventura (1960) geldt als een keerpunt in de filmgeschiedenis, het begin van de moderne cinema. Als stilistisch perfectionist vernieuwde Antonioni de filmgrammatica door vanuit het beeld te denken en minder vanuit het verhaal. In de tentoonstelling tonen filmfragmenten op dertien grote projectieschermen de overrompelende visuele kracht van zijn beelden. Uit het Antonioni-archief in Ferrara, geboorteplaats van de regisseur, zijn ook bijzondere documenten, foto’s en brieven bijeengebracht. In de filmzalen zijn films van Antonioni te zien, omlijst met speciale programma’s.

In deze Arttube-film leggen director of exhibitions Jaap Guldemond en voormalig directeur van de Cinémathèque française Dominique Païni haarfijn uit waarom Antonioni een van de belangrijkste vernieuwers van de cinema is.

 

Let op: Deze tentoonstelling liep van 11 september 2015 tot en met 17 januari 2016

achtergrond

Antonioni werd genomineerd voor een Oscar voor beste regisseur voor zijn publiekssucces Blow-Up (1966), een ‘Swinging London’-film over een paranoïde modefotograaf en de onmogelijkheid om de waarheid te kennen. Na dit succes kreeg Antonioni de mogelijkheid om in de Verenigde Staten Zabriskie Point (1970) te maken, een maatschappijkritische film die werd opgenomen in de woestijn van Death Valley met een soundtrack van onder meer Pink Floyd en The Rolling Stones. Beide films zijn krachtige tijdsbeelden waarin de ontluikende popcultuur en maatschappelijke onvrede sterk naar voren komen. In veel van zijn films probeerde Antonioni de gemoedstoestand van zijn naar zingeving zoekende personages te vangen in een opvallende mise-en-scène en prachtig gekadreerde beelden.

Michelangelo Antonioni

Michelangelo Antonioni (1912-2007) begon zijn carrière tijdens de Tweede Wereldoorlog als co-scenarioschrijver voor Roberto Rossellini en als regieassistent van Marcel Carné. In 1951 maakte hij zijn speelfilmdebuut met de onderkoelde film noir Cronaca di un amore. Later stapte hij van een realistische voorstelling over naar een meer filosofische benadering. Antonioni peilde de menselijke ziel en deed dit in een totaal vernieuwende stijl.

Met de trilogie L’avventura (1960), La notte (1961) en L’eclisse (1962), gevolgd door Blow-up (1966) en Professione: reporter (1975, met Jack Nicholson) verstevigde Antonioni zijn positie als belangwekkend regisseur. Il deserto rosso (1964) was zijn eerste film in kleur, waarbij hij zover ging grasvelden en bomen bij te schilderen om de intensiteit van de kleuren te verdiepen; de film was gesitueerd in het industriële, nevelige landschap van de Po-vlakte. Later nam hij een ere-Oscar voor zijn gehele oeuvre in ontvangst.

Antonioni’s films inspireerden tal van cineasten, onder wie Godard, Scorsese, Tarkovski, Kurosawa, Wong Kar-wai en Tsai Ming-liang. Ook schrijvers en kunstenaars als Umberto Eco, Roland Barthes en Jeff Wall zijn door hem beïnvloed. De regisseur overleed op 94-jarige leeftijd.

Marlene Dumas over Antonioni.

tentoonstelling

De tentoonstelling toont een selectie uit zijn vele privédocumenten, filmfragmenten, setfoto’s van onder andere Bruce Davidson (Magnum), persartikelen, originele scenario’s en brieven (van onder meer Alain Delon, Umberto Eco, Marcello Mastroianni, Jeanne Moreau, Roland Barthes, Luchino Visconti en Italo Calvino). Ook zijn er schilderijen van Antonioni’s hand te bewonderen. Daarnaast worden fragmenten vertoond van vroege Antonioni-documentaires evenals van de documentaire die Antonioni in 1972 maakte op uitnodiging van de Chinese Communistische Partij.

Films, talks en events

De tentoonstelling gaat vergezeld van een uitgebreid programma van films, talks en events in de filmzalen. Het filmprogramma richt zich op de vernieuwende en moderne periode van Antonioni: zijn films uit de jaren 60 en 70. EYE vertoont ook een aantal films uit zijn neorealistische periode (de jaren 50-60) die al vernieuwende elementen in zich hebben.

Filmprogramma

Cronaca di un amore (1950)
La signora senza camelie (1953)
Il grido (1957)
L’avventura (1960)
La notte (1961)
L’eclisse (1962)
Il deserto rosso (1964)
Blow-up (1966)
Zabriskie Point (1970)
Professione: reporter (1974)

De films zijn te zien in de zalen van EYE. Daarnaast wordt een selectie vertoond in de Parisienzaal van de FilmHallen.
 

samenstelling

De tentoonstelling is samengesteld door Dominique Païni in samenwerking met Jaap Guldemond, Director of Exhibitions/Curator EYE, met medewerking van Maria Luisa Pacelli (Directeur Palazzo dei Diamanti in Ferrara) en Barbara Guidi (Hoofd curator Gallerie d'Arte Moderna e Contemporanea di Ferrara-Museo Michelangelo Antonioni).

Tentoonstellingsconcept door Fondazione Ferrara Arte en Gallerie d’Arte Moderna e Contemporanea-Museo Michelangelo Antonioni di Ferrara, in samenwerking met Fondazione Cinetecca di Bologna.

Tentoonstellingsconcept door Fondazione Ferrara Arte en Gallerie d’Arte Moderna e Contemporanea-Museo Michelangelo Antonioni di Ferrara, in samenwerking met Fondazione Cinetecca di Bologna.

Agenda

flankerend filmprogramma bij de tentoonstelling

vrijdag, 19 mei 2017

  • 20:00
    19 mei 2017
    film

    Professione: reporter

    Michelangelo Antonioni, IT/SP/FR 1975

    Speciale vertoning van Antonioni’s Professione: reporter, in aanwezigheid van de cameraman...

Volledig aanbod

Van A tot Z

Let op: deze tentoonstelling is geweest. Bekijk de actuele tentoonstelling Béla Tarr – Till the End of the World