Let op: deze tentoonstelling is geweest.

Ryoji Ikeda

Tentoonstelling
15 september t/m 2 december 2018
Ryoji Ikeda Eye Filmmuseum

In het najaar van 2018 stelde Ryoji Ikeda, beeldend kunstenaar en sleutelfiguur in de elektronische muziek, speciaal voor Eye een spectaculaire presentatie samen, zijn eerste solotentoonstelling in Nederland. Hij vulde de tentoonstellingsruimte van Eye met overweldigende audiovisuele kunstwerken, gebaseerd op elementaire fenomenen zoals stilte, ruimte, tijd en (on)eindigheid. Vaak verbeelden zijn werken de onzichtbare structuren en data die ons leven besturen. In zijn geestverruimende werk gebruikt hij zowel beelden vanuit een microscoop als een telescoop, van pixels tot het universum: het allerkleinste en allergrootste komen samen.

Voor zijn even minimalistische als adembenemende audiovisuele kunst maakt Ikeda (Japan, 1966) gebruik van wiskundige concepten, kwantummechanica, computerdata, geluid en licht. Hij vormt die om tot werken van een ongrijpbare kracht en schoonheid. Vaak verbeelden zijn kunstwerken de onzichtbare structuren en data die ons leven besturen. Met mathematische precisie brengt hij geluid en beeld terug tot de essentie of overstelpt hij de kijker met een visueel bombardement van data. Van pixels tot het universum: het allerkleinste en allergrootste komen samen in zijn werk.

Om deze video te bekijken moet je cookies accepteren klik hier

Recentelijk zijn solotentoonstellingen en live performances van Ikeda gepresenteerd in Centre Pompidou in Parijs, Garage Museum of Contemporary Art in Moskou en Carriageworks in Sydney. Ikeda won de Prix Ars Electronica Collide @Cern in 2014.

over de tentoonstelling

In Eye was onder andere the radar [3WUXGA version A] (2012/2018) te zien. In deze enorme projectie worden abstracte beelden afgewisseld met beelden vanuit een microscoop en een telescoop, van verre werelden en in kaart gebrachte manen en weerpatronen. 

Het werk data.scan (2009) vertaalt gegevens uit wetenschappelijke onderzoeken, die zowel het menselijk lichaam als het astronomisch universum in kaart hebben gebracht.

point of no return (2018) is een nieuw werk dat Ikeda speciaal voor Eye heeft gemaakt. Op de voorzijde van een wand is een zwart gat te zien met enorme hoeveelheden informatie, op de achterkant een zeer helder wit gat. Ikeda: “Technisch eenvoudig, maar dit nieuwe werk zal het meest metafysische werk van mij zijn.”

Ikeda presenteerde ook 4'33" (2010), een eerbetoon aan de compositie 4’33’’ van John Cage en een elegante verbeelding van Cages filosofische meditatie over de onmogelijkheid van stilte.

data.tron [3 SXGA+ version] (2009-2018) werd geprojecteerd op een reusachtig scherm, waarop je het ontzaglijke van het universum kunt ervaren in het oneindige tussen 0 en 1. Hoeveel punten zijn er in een lijn? Hoeveel getallen bestaan er?

Let op: Deze tentoonstelling liep van 15 september tot en met 2 december 2018

  • Ryoji Ikeda, Eye Filmmuseum © Studio Hans Wilschut

  • Ryoji Ikeda, Eye Filmmuseum © Studio Hans Wilschut

  • Ryoji Ikeda, Eye Filmmuseum © Studio Hans Wilschut

  • Ryoji Ikeda, Eye Filmmuseum © Studio Hans Wilschut

  • Ryoji Ikeda, Eye Filmmuseum © Studio Hans Wilschut

  • Ryoji Ikeda, Eye Filmmuseum © Studio Hans Wilschut

  • Ryoji Ikeda, Eye Filmmuseum © Studio Hans Wilschut

credits

  • Director of Exhibitions / Curator: Jaap Guldemond  
  • Associate curator: Marente Bloemheuvel
  • Projectmanagers: Claartje Opdam, Sanne Baar
  • Grafisch ontwerp: Joseph Plateau, Amsterdam
  • Technische productie: Rembrandt Boswijk, Indyvideo, Utrecht, Bo Jansen
  • Installatie: Syb Sybesma, Amsterdam
  • Licht: Maarten Warmerdam, Theatermachine, Amsterdam

films, talks, events

De tentoonstelling werd vergezeld door het filmprogramma The Man Machine. Filmmakers laten hun verbeeldingskracht los op de technologisering van het menselijk lichaam en de vermenselijking van de technologie. Is de laatste barrière geslecht? Kan de mens verlost worden van zijn door de natuur gedicteerde beperkingen, en willen we dat eigenlijk wel? Eye keek drie weken lang terug en vooruit met een programma over de fusie van mens en machine en de rol van hightech en big data.

Te zien waren iconische personages uit de filmgeschiedenis zoals ‘Futura, der Maschinenmensch’ uit Fritz Langs klassieker Metropolis (1927), het monster van Frankenstein (Bride of Frankenstein, 1935, James Whale) en de wrekende cultheld van ijzer en schroot in de cyberpunkproductie Tetsuo: the Iron Man (1989).  

In samenwerking met Amsterdam Art Weekend en IDFA was er een live audiovisueel concert datamatics [ver 2.0] in Eye te zien. Hierin behandelde Ikeda de manieren waarop data ons begrip van de wereld vormen. Het hypnotiserende werk meandert tussen de natuur, de wetenschap en de filosofie en overschrijdt op subtiele wijze de grenzen tussen het reële en het virtuele.

Volledig aanbod

Van A tot Z

Let op: deze tentoonstelling is geweest.