William Kentridge

Ten Drawings for Projection
Tentoonstelling
3 juni t/m 1 september 2019
William Kentridge: 10 Drawings for Projection

In 2015 schonk de Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge 10 Drawings for Projection (1989-2011) aan het filmmuseum. De tien korte animatiefilms betekenden Kentridges doorbraak in de internationale kunstwereld. De films, die de bewogen geschiedenis van Zuid-Afrika belichten, zijn deze zomer als grote installatie te zien in Eye. In de tentoonstelling is ook de filminstallatie O Sentimental Machine (2015) te zien, die historische opnamen bevat van de Russische revolutionair Leon Trotski. De tentoonstelling vindt plaats tijdens het Holland Festival, waarvoor William Kentridge optreedt als Associate Artist.

Om deze video te bekijken moet je cookies accepteren klik hier

De genereuze schenking volgde op de tentoonstelling William Kentridge – If We Ever Get to Heaven, zomer 2015 in Eye. De kunstenaar was onder de indruk geraakt van de kwaliteit van de presentatie en de rijkdom van de Eye-collectie. Als gebaar van appreciatie besloot hij alle werken uit de serie 10 Drawings for Projection te schenken aan het museum.

toegangsprijzen

Standaard € 14,-
Reductie € 12,50
Student € 11,50
Eye Society leden € 11,-
Cineville / CJP    € 8,50

alleen aan de kassa
Museumkaart / BGL VIP-kaart / I Amsterdam € 3,-
0 t/m 18 jaar € 0,- 

schoolbezoek

animatieworkshop
Bezoek de expo en ga zelf aan de slag met de unieke animatiestijl van William Kentridge. Speciaal voor leerlingen in het VMBO, HAVO, VWO en MBO.

22 t/m 28 juli is de tentoonstelling gratis te bezoeken voor We Are Public-pashouders.

  • William Kentridge, 10 Drawings for Projection - Other Faces (2011)

  • William Kentridge, 10 Drawings for Projection - Sobriety, Obesity & Growing Old (1991)

  • William Kentridge, 10 Drawings for Projection - Other Faces (2011)

geschonden samenleving

Een terugkerend thema in de serie – met films als Johannesburg, 2nd Greatest City After Paris (1989), Felix in Exile (1994) en Other Faces (2011) – is de recente Zuid-Afrikaanse geschiedenis. Uitgangspunt voor de animaties zijn de houtskooltekeningen die Kentridge overtekent, weer weggomt en daarmee in beweging zet. Ze refereren onder meer aan historische gebeurtenissen als het bloedbad van Sharpeville, de vrijlating van Nelson Mandela en de afschaffing van Apartheid. De 10 Drawings for Projection (1989-2011) markeerden Kentridges doorbraak in de internationale kunstwereld als geëngageerd kunstenaar die begaan is met de ontwikkelingen in zijn geboorteland. ‘Ik heb nooit illustraties van Apartheid willen maken’, zegt hij in een interview. ‘Maar de tekeningen en films worden wel gevoed en komen voort uit de geschonden samenleving die er het gevolg van is. Ik ben geïnteresseerd in een politieke kunst, dat wil zeggen een kunst van het ambigue, van tegenspraak, onaffe gebaren en onzekere afloop.’

  • William Kentridge, 10 Drawings for Projection - Felix in Exile (1994)

  • William Kentridge, 10 Drawings for Projection - Felix in Exile (1994)

  • William Kentridge, 10 Drawings for Projection - Sobriety, Obesity - Growing Old (1991)

leon trotski voor de camera

Een bijzondere installatie is O Sentimental Machine, die Kentridge maakte voor de veertiende Biënnale van Istanbul (2015). De ruimtelijke filminstallatie met vijf projecties is gedacht als de werkruimte van revolutionair Leon Trotski, die op verschillende historische filmfragmenten is te zien. Hiervoor putte Kentridge uit de Eye-collectie, waarin zich onder meer beelden bevinden van Trotski die voor de camera een lezing geeft over de toekomst van het communisme. Uit dezelfde collectie gebruikte Kentridge fragmenten uit homemovies van Nicolaas II, Ruslands laatste tsaar. In de tentoonstelling is tevens een aantal grote wandtapijten opgenomen; Kentridge liet ze vervaardigen in een lokale weverij in Johannesburg en koos als motief onder meer collages van landkaarten en personages die in zijn werk voorkomen.

De tentoonstelling gaat vergezeld van een publieksprogramma met films, optredens, en lezingen

  • William Kentridge, 10 Drawings for Projection - History of the Main Complaint (1996)

  • William Kentridge, 10 Drawings for Projection - Monument (1990)

  • William Kentridge, 10 Drawings for Projection - Weighing... and Wanting (1998)

over de kunstenaar

William Kentridge (Johannesburg, 1955) studeerde politicologie en African Studies en volgde een mime- en theateropleiding in Parijs; als kunstenaar werd hij opgeleid aan de Johannesburg Art Foundation. Hij werd bekend als multimediakunstenaar door zijn bijzondere animatiefilms, houtskooltekeningen en installaties opgebouwd uit film, geluid, muziek en sculpturale objecten. Met schijnbaar gemak weet Kentridge uiteenlopende media samen te brengen in een uitzonderlijk oeuvre. Kentridge is ook werkzaam als opera- en theaterregisseur, onder meer in samenwerkingen met de Metropolitan Opera in New York, het Royal Opera House, Londen en het Holland Festival. Zijn beeldend werk was te zien op de Documenta (Kassel), Tate Modern (Londen), Museum of Modern Art (New York) en op de Biënnale van Venetië.

Holland Festival

Tijdens het Holland Festival (29 mei - 23 juni, Amsterdam) treedt William Kentridge op als Associate Artist. Een selectie uit de programmering:

The Head & the Load
Theater Amsterdam, 29-31 mei, openings- voorstelling
De nieuwste theatervoorstelling van William Kentridge waarin de bijna twee miljoen Afri- kaanse slachtoffers centraal staan die tijdens de Eerste Wereldoorlog als dragers zijn gebruikt door de Britten, Fransen en Duitsers – een historische tragedie die grotendeels verzwegen is. Kentridge brengt in deze unieke voorstelling een internationale groep per- formers samen met dansers, zangers en muzikanten, schaduwspel en filmprojecties.

Enyangeni / Ursonate
Frascati, 8 juni, 20:30
William Kentridge brengt zijn interpretatie van de Ursonate. Kentridge nam het beroemde klankdicht uit 1932 van de Duitse Kurt Schwitters als vertrekpunt voor een vrolijke performance, waarbij hij een aantal bijzondere hulptroepen laat aanrukken.

Paper Music
Muziekgebouw, 16 juni, 20:30
Vaudeville, opera en film komen bij elkaar in een absurdistisch-poëtisch ‘ciné-concert’ van William Kentridge en componist Philip Miller. Paper Music is geboren uit de vijfentwintigjarige samenwerking tussen Kentridge en Miller en verbindt meerdere lijnen uit hun gezamenlijke werk.

Werk uit The Centre for the Less Good Idea
Frascati, 7-9 juni
William Kentridge brengt met zijn lecture- performance Defence of the Less Good Idea een ode aan het durven afwijken van een eerste idee en het omarmen van het moment. Gevolgd door een performance van Blind Mass Orchestra en de dansvoorstelling Requiem Request, gebaseerd op de Bolero van Ravel, met het Zuid-Afrikaanse isicathamiya-koor Phuphuma Love Minus.

Voor het volledige overzicht van programma’s met en rondom William Kentridge tijdens het Holland Festival, zie www.hollandfestival.nl.

project I Am

Om deze video te bekijken moet je cookies accepteren klik hier

De films van Kentridge zijn uniek en origineel, maar de gebroken verhalen erachter zijn de verhalen van velen. Nog altijd gaan stemmen verloren in Zuid-Afrikaanse townships, waar de geschiedenis van het land eeuwig echoot. Toen de Nederlandse programmamakers Miriam Pieneman, Anne Simmers en Monique Groenewoud het land bezochten, raakten zij geïnspireerd. Het was het begin van Project I Am, een township filmschool. I Am biedt kansarme jongeren een medium om hun verhaal te vertellen. De films die hieruit voortkomen zijn vaak puur, rauw en toch hoopvol. Voor Eye maakten de studenten ook een film, om aan te tonen hoe de thematiek van Kentridge nog altijd leeft.

Rondleidingen

Op zondag 14 juli, 28 juli, 11 augustus, 25 augustus en 1 september biedt Eye instaprondleidingen aan van 14.00 tot 15.00.

U kunt de rondleiding volgen met een entreekaartje voor die dag. Startpunt is de ingang van de tentoonstelling. Aangeboden in samenwerking met arttra.nl.