Skip to content
Eye Logo link to homepageEye Film Museum Logo, link to homepage
This is Film! 2023 TIF#4: Färg mot fascismen! (Color Against Fascism!) (Leonardo Céspedes, Peter Lund & Kaj Mattson, SE 1978)

#4: Chilean Exile Films

Bekijk trailer

This is Film! 2023 #4: Chilean Exile Films

Voor de vierde sessie van This is Film! gaat José Miguel Palacios in gesprek over Chileense exile cinema, een corpus van meer dan tweehonderd films die over de hele wereld zijn gemaakt door Chileense regisseurs in ballingschap.

poster This is Film! 2023
Lezing

Na de militaire staatsgreep van 1973 gingen Chileense filmmakers in ballingschap. Door heel Europa en Amerika maakten zij tussen 1973 en 1990 meer dan tweehonderd films. De meeste prints blijven nog altijd 'in ballingschap', verspreid over verschillende archieven over de hele wereld. Welke uitdagingen brengt dit met zich mee voor archieven? De lezing introduceert twee samenwerkingsprojecten tussen Cineteca Nacional de Chile en Europese archieven zoals het Swedish Film Institute en Eye Filmmuseum en bespreekt hoe kwesties rond repatriëring en terugkeer ons uitnodigen om de ongelijkheden te herstellen die de archivale infrastructuur van de wereldcinema in stand houden.

Inleiding door Giovanna Fossati (hoofdconservator Eye en hoogleraar filmerfgoed aan de Universiteit van Amsterdam). Discussie gemodereerd door Asli Özgen-Havekotte (Universiteit van Amsterdam) en Q&A in samenwerking met de masterstudenten van het This is Film!-vak aan de Universiteit van Amsterdam.

Gastspreker

José Miguel Palacios is assistent-professor bij de afdeling Film and Electronic Arts aan de California State University Long Beach. Zijn onderzoeksthema's omvatten transnationale film en media, radicale schermculturen, filmarchieven, documentaire en Chileense cinema. Momenteel schrijft hij een boek genaamd Cinema Solidarity: A Transnational History of Chilean Exile Film & Video. Daarnaast is zijn werk verschenen in wetenschappelijke tijdschriften als Screen, The Moving Image, Jump Cut, [in] Transition en Archivos de la Filmoteca, evenals in verschillende geredigeerde bundels, waaronder Cinematic Homecomings (Bloomsbury, 2015) en New Documentaries in Latin America (Palgrave, 2014). In 2017 behaalde Palacios zijn Ph.D. bij de afdeling Cinema Studies van New York University.

Programma

  • Pinochet: fascista, asesino, traidor, agente del imperialismo (Pinochet: Fascist, Murderer, Traitor, Agent of Imperialism) (Sergio Castilla, SE 1974, 5')

    Een paar maanden na de staatsgreep in Chili leefde Sergio Castilla in ballingschap in Zweden, waar hij begon te werken aan een paar korte films die werden geproduceerd door het Swedish Film Institute met de bedoeling om op televisie te worden vertoond. Met behulp van kindertekeningen en een beroemde foto van Pinochet met zonnebril, maakte Castilla een korte animatie die volgens hem zijn doel bereikte, alleen al omdat hij in de tv-gids verscheen.

  • Raw Footage of September 11, 1973 (Leonardo de la Barra, CL 1973, 10')

    De dag van de staatsgreep is visueel verbonden met de beroemde beelden van het bombardement op het presidentieel paleis, vastgelegd door cameramannen die voor het Oost-Duitse duo Heynowski & Scheumann werkten. Het ruwe beeldmateriaal dat hier wordt vertoond maakt deel uit van de collectie van Eye en contrasteert sterk met het spectaculaire geweld van de bombardering. De door Leonardo de la Barra op 16mm geschoten beelden bieden daarmee een bredere kijk op de evenementen van deze dag. Dit is de eerste openbare vertoning van de beelden van De la Barra, die later in ballingschap zou leven in Frankrijk en België.

  • Quisiera, quisiera tener un hijo (I Wish, I Wish I Had a Son) (Sergio Castilla, SE 1974, 9')

    Ook deze korte film maakt gebruik van kindertekeningen om het verhaal visueel kracht bij te zetten. In dit geval is het een meisje dat aan het woord is en ons in het begin informeert dat we kijken naar "tekeningen die zijn gemaakt door kinderen die getuige waren van de staatsgreep van 1973". Op verschillende manieren worden deze tekeningen gemarkeerd met dramatische en symbolische kracht: geluidseffecten, herhalingen, stembuigingen die bepaalde sleutelwoorden accentueren en snelle, wankele camerabewegingen. De film eindigt met een oproep tot solidariteit en een boodschap van hoop.

  • Färg mot fascisme! (Color Against Fascism!) (Leonardo Céspedes, Peter Lund & Kaj Mattson, SE 1978, 22')

    Deze film documenteert een tentoonstelling die werd georganiseerd door het Museo de la Solidaridad Salvador Allende en plaatsvond in het Moderna Museet in Stockholm in maart en april van 1978. Een van de hoogtepunten was de creatie van een collectieve muurschildering waaraan de bekende Chileense kunstenaar José Balmes samenwerkte met een groep Zweedse kunstenaars.

Dit is onderdeel van

Details

Productiejaar

2023

Lengte

141 min.

Voertaal

Engels

Productieland(en)

NL

Onderdeel van

This is Film! 2023

This is Film! Film Heritage in Practice is een jaarlijkse openbare collegereeks met internationale gastsprekers en filmvertoningen gewijd aan opmerkelijke projecten op het gebied van filmrestauratie en filmerfgoed.

Lees meer
campagnebeeld This is Film! 2023 (Het tovertoneel (Segundo de Chomón, FR 1907))

Je moet cookies accepteren om dit te kunnen kijken.

This is Film! 2023 TIF#4: Quisiera, quisiera tener un hijo (I Wish, I Wish I Had a Son) (Sergio Castilla, SE 1974)
This is Film! 2023 TIF#4: Pinochet: fascista, asesino, traidor, agente del imperialismo
Achteraf nog iets drinken of eten? Reserveer online voor Eye Bar & Restaurant.
Voorrang op tickets? Steun Eye en zie meer.
NLEN

Huidige tentoonstelling

  • 13 oktober 2024 — 5 januari 2025

    Underground

    American Avant-Garde Film in the 1960s

Films, talks & events

Toon alles

voor alle dagen

in alle talen

Sorteer op